رابطه سرمایه و سلامت اجتماعی و سواد رسانهای با کاهش آسیبهای اخلاقی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگی
امیرحسین حقپرست
1
,
عباسعلی قیومی
2
*
,
زهرا امیرحسینی
3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشیار مدیریت و برنامهریزی امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - دانشیار مدیریت، واحد شهرقدس دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
رشد سریع فناوری های همراه هوشمند و عمومیت یافتن آن در بـین تمـام اقشـارجامعه فارغ از تفاوت های اقتصادی، فرهنگی و ارزشی و اتصال آن به اینترنت توانسته اسـتکه به مفهوم ارتباطات معنی تازهای بخشد. پژوهش حاضر بـا هـدف بررسـی میـزان تـأ یرسرمایه و سلامت اجتماعی و سواد رسانهای بر کاهش آسیب های اخلاقی شـبکه اجتمـاعیاینستاگرام که یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در بین کاربران ایرانی اسـت انجـام پذیرفتـه است. تحقیق حاضر به لحاظ هـدف کـاربردی و از نظـر روش، پژوهشـی توصـیفی از نـوعهمبستگی می باشد و در زمره تحقیقات میدانی به شمار می آید. به منظور دستیابی به اهدافپژوهش از میان 377 نفر دانشجویان مترجمی زبان مقطع کارشناسی پیوسـته دانشـگاه آزاداسلامی واحد شهر قدس، 267 نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان جامعـه نمونـهانتخاب شدند. بـرای تهیـه چـارچوب نظـری، تعـاریف، پیشـینه و ادبیـات تحقیـق از ابـزارکتابخانه ای، و برای سنجش نظر، دیدگاه و بینش و داده های اسـتنباطی از ابـزار پرسشـنامهمحقق ساخته استفاده گردید. به منظور تجزیـه و تحلیـل اطلاعـات از آزمـون همبسـتگی ورگرسیون چندمتغیره با استقاده از نرم افزار SPSSنسخه 25صورت پذیرفت. نتایج حاصل ازبررسی روابط بین سرمایه و سلامت اجتماعی و سواد رسانهای با متغیر وابسته (آسـیب هـایاخلاقی اینستاگرام) حاکی از این بوده است که همه متغیرهای مستقل با آسیب های اخلاقیرابطه معکوس و معناداری دارند. متغیر سواد رسانهای قویترین رابطه منفی و معکوس را باآسیب های اخلاقی اینستاگرام داشته است. پس از این متغیر، سـرمایه اجتمـاعی و سـلامتاجتماعی به ترتیب با آسیب های اخلاقی دارای رابطه معکوس و منفی بودهاند
The rapid growth of smartphone technologies and its popularization among all layers of society regardless of economic, cultural and value differences and its connection to the Internet, has been able to give a new definition to the meaning of communication. The purpose of this study is to investigate the effect of cultural and social factors on reducing the moral damages of Instagram social network, which is one of the most widely used software among Iranian users.The present research is practical in terms of its purpose and in terms of method is a descriptive-correlational research and considered as field research. In order to achieve the research goals, out of a total of 800 undergraduate translational students of the Islamic Azad University of Shahr-e-Ghods, 260 of them were selected according to the Cochran formula as the sample population. Library tools were used to provide theoretical framework, definitions, background and research literature and a researcher-made questionnaire was used In order to measure opinion, viewpoint, insight and inferential data. In order to analyze the data, correlation test and multivariate regression were performed using SPSS software version 23.The results of the study of the relationship between social factors (social capital, social health and adherence to social values) and cultural factors (legality and media literacy) with dependent variable (moral damages of Instagram) indicate that All independent variables have a reverse and meaningful relationship with moral harms. The variables of media literacy and adherence to social values have had the strongest negative and reverse relationship with the Instagram's moral damages. After these variables, legalism, social capital, and social health were inversely related to moral damages, respectively.