هدف : بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر پرورش خلاقیت دانشآموزان دختر سال دوم متوسطه شهر ری در درس جغرافیا بود. روش پژوهش: شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال دوم متوسطه رشته علوم انسانی شهرستان شهر ری بودند که از این میان به شیوه نمونهگیری هدفمند چکیده کامل
هدف : بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر پرورش خلاقیت دانشآموزان دختر سال دوم متوسطه شهر ری در درس جغرافیا بود. روش پژوهش: شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال دوم متوسطه رشته علوم انسانی شهرستان شهر ری بودند که از این میان به شیوه نمونهگیری هدفمند 27 نفر از دانشآموزان دختر سال دوم متوسطه رشته علوم انسانی یکی از دبیرستان ها انتخاب شدند. ابزارجمع آوری دادهها در این پژوهش آزمون استاندارد خلاقیت عابدی بود. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته ها: شاخصهای ارائه شده در بخش توصیفی نشان داد بین میانگین نمرههای دانشآموزان از آزمون خلاقیت و خرده مقیاسهای آن در پیشآزمون و پس آزمون تفاوت وجود دارد. برای آزمون معنی دار بودن تفاوت مشاهده شده، از آزمون پارامتری t مربوط به دو گروه یکسان( انتخاب تصادفی آزمودنیها، وجود یک گروه یکسان، بهنجار بودن توزیع فراوانی نمرهها و مقیاس اندازهگیری فاصلهای) استفاده به عمل آمد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد: آموزش جغرافیا به روش مشارکتی در افزایش خلاقیت( سیالی، بسط، ابتکار، انعطافپذیری) دانشآموزان در این درس به طور معنیدار موثر بوده است.کلیدواژهها: یادگیری مشارکتی، خلاقیت، جغرافیا
پرونده مقاله
هدف : هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل نوین خطمشیگذاری برای نظارت بر تجارت فرامرزی می باشد.روش: در این تحقیق از روش ﭘﮋوﻫﺶﻛﻴﻔﻲ مبتنی بر رویکرد ﻧﻈﺮﻳﺔ دادهﺑﻨﻴﺎد استفاده گردیده است.کدگذاریها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و از طریق مصاحبه عمیق با خب چکیده کامل
هدف : هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل نوین خطمشیگذاری برای نظارت بر تجارت فرامرزی می باشد.روش: در این تحقیق از روش ﭘﮋوﻫﺶﻛﻴﻔﻲ مبتنی بر رویکرد ﻧﻈﺮﻳﺔ دادهﺑﻨﻴﺎد استفاده گردیده است.کدگذاریها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان این حوزه صورت پذیرفته است. در اﻳﻦ پژوهش ﺟﺎﻣﻌﺔ آماری صاحب نظران حوزه نظارت بر تجارت فرامرزی ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺪﻳﺮان، ﻣﺘﺨﺼﺼان وﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن سازمان گمرک به عنوان مهمترین سازمان در ﻣﺤﻴﻂ نظارت برتجارت فرامرزی ﻣﺪﻧﻈﺮ قرار گرفته ﻛﻪ ﺑﺎ نمونهگیری به روش نظـری از آﻧﺎن ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ به عمل آمد. در این تحقیق از مصاحبة دهم، تکرار در دادهها تشخیص داده شده و دیگر مفهوم جدیدی شناسایی نشد، ولی به منظور دقت و اطمینان بیشتر با دوازده نفر مصاحبه انجام شد. به منظور ارزشیابی این پژوهش از معیار مقبولیت به جای معیارهای روایی و پایایی که بیشتر متناسب با پژوهشهای کیفی می باشد استفاده گردیده است.یافتهها: ﺑـﺮ اﺳـﺎس یافته ها، از طریق کدگذاری باز بیش از 298 مفهوم شناسایی که پس از حذف موارد تکراری در نهایت 257 مفهوم اشباع شده، ساخته شد. که در کدگذاری محوری در 28 مقوله طبقه بندی گردیدند. درنهایت و در مرحله کدگذاری انتخابی مقوله محوری انتخاب و سایر مقولههای دیگر به این مقوله محوری مرتبط و مدل خطمشیگذاری نظارت بر تجارت فرامرزی طراحی و تدوین گردید. نتیجهگیری: مهم ترین عامل در مدل خطمشیگذاری به منظور خطمشیگذاری نظارت بر تجارت فرامرزی با بهبود ارائه تسهیلات و انجام کنترل موثر بطور توامان، پنجره واحد تجارت فرامرزی است. همچنین مدیریت ریسک هوشمند، حسابرسی پس از ترخیص، فعالان مجاز اقتصادی، مدیریت مشترک مرزی و نهاد نظارت بر تجارت فرامرزی از اهم کنشهای مرتبط به منظورخطمشیهای موثر در بهبود ارائه تسهیلات و انجام کنترل موثر بطور توامان در تجارت فرامرزی تبیین گردیدند.
پرونده مقاله
زمینه: بیشک، هدف مشترک تمامی سازمانها، ارتقای خلاقیت کارکنان است. امروزه استرس به واژهی متداول تبدیل شده و همگان با مفهوم آن آشنا، و تجربه کردهاند.هدف: مطالعه حاضر با هدف تجزیه و تحلیل نقش میانجیگری بازخورد کار از سرپرست در تأثیر مولفههای استرس مربوط به کار(محیطی، چکیده کامل
زمینه: بیشک، هدف مشترک تمامی سازمانها، ارتقای خلاقیت کارکنان است. امروزه استرس به واژهی متداول تبدیل شده و همگان با مفهوم آن آشنا، و تجربه کردهاند.هدف: مطالعه حاضر با هدف تجزیه و تحلیل نقش میانجیگری بازخورد کار از سرپرست در تأثیر مولفههای استرس مربوط به کار(محیطی،فردی،سازمانی) بر ارتقای خلاقیت کارکنان دانشگاه تبریز، انجام شد. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش به صورت تصادفی ساده و به تعداد 200 نفر از بین کارکنان دانشگاه تبریز، انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامهها در حد قابل قبول و خوب بودند. روابط میان متغیرها با بکارگیری مدلسازی معادله ساختاریAMOS20 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد، بازخورد کار از سرپرست بر ارتقای خلاقیت کارکنان تاثیر گذار است و به نظر می رسد مؤلفههای استرس (عوامل محیطی/ عوامل سازمانی / عوامل فردی ( با نقش میانجیگری بازخورد کار از سرپرست بر ارتقای خلاقیت کارکنان تاثیر معنیداری دارد. همچنین کارکنان تحت استرس مربوط به کار خلاقیت بیشتری را در زمانی که سطح بازخورد وظیفه مثبت سرپرستان آنها بالا هستند، نشان میدهند. نتیجه گیری: بنابراین از آنجاییکه شرایط کار دائماً در حال تغییر است استرس همواره با درجات مشخصی در رابطه با مسائل مرتبط با کار در سازمانها و مراکز دانشگاهی وجود دارد. از طرفی با درایت خلاقیت مدیران میتوان، در آینده نقش مهمی را بر پرورش خلاقیت کارکنان در جهت رشد و بالندگی سازمانها و جوامع انجام داد.
پرونده مقاله
زمینه: اکثر مدارس در فعالیت های جذب منابع مالی شرکت می کنند. این فعالیت ها امری رایج در مدرسه و به عنوان بخشی از کار مدیران تلقی می گردد. افزایش فشارها برای ارائه خدمات با کیفیت و کاهش منابع مالی مسئله ای است که مدارس با آن مواجه هستند و ضرورت استفاده از فعالیت چکیده کامل
زمینه: اکثر مدارس در فعالیت های جذب منابع مالی شرکت می کنند. این فعالیت ها امری رایج در مدرسه و به عنوان بخشی از کار مدیران تلقی می گردد. افزایش فشارها برای ارائه خدمات با کیفیت و کاهش منابع مالی مسئله ای است که مدارس با آن مواجه هستند و ضرورت استفاده از فعالیت های جذب منابع مالی را آشکار می سازد. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف، موانع موجود و راه های بالقوه جذب منابع مالی از دیدگاه مدیران و معاونان مدارس انجام شد. روش: این پژوهش به روش کیفی انجام شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 9 نفر از مدیران و معاونان با سابقه مدارس استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و فرایند کدگذاری استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ارائه خدمات آموزشی مهم ترین هدف مدیران از جذب منابع مالی بوده و پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده و مهارت های ارتباطی مدیر به عنوان اصلی ترین موانع این فعالیت ها هستند. همچنین اجاره فضای مدرسه مهم ترین راه بالقوه مدارس در جذب منابع مالی شناسایی شده است.نتیجه گیری: برآیند نتایج نشان می دهد، هدف مدیران از جذب منابع مالی بهبود کیفیت مدرسه است. همچنین بیان شفاف برنامه های جذب منابع مالی همراه با عملکرد بدون ابهام مدرسه از عوامل کلیدی موفقیت این برنامه ها است. مدیران مدارس با استفاده از خلاقیت و نوآوری خود و با توجه به شرایط ویژه مدرسه می توانند به طرح ریزی و استفاده از روش های جذب منابع مالی بپردازند.
پرونده مقاله
زمینه: یکی ازمینه: یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهش در حوزه مصرف رسانهای این است که، مصرف فردی رسانهها بخش بزرگ و فزایندهای از زندگی روزمره مردم را پوشش میدهد و تفاوتهای این زمینه نیز به نحو نظاممندی با ویژگیهای فردی، موقعیتی و ساختاری برگرفته از نوع جامعه یا موقعی چکیده کامل
زمینه: یکی ازمینه: یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهش در حوزه مصرف رسانهای این است که، مصرف فردی رسانهها بخش بزرگ و فزایندهای از زندگی روزمره مردم را پوشش میدهد و تفاوتهای این زمینه نیز به نحو نظاممندی با ویژگیهای فردی، موقعیتی و ساختاری برگرفته از نوع جامعه یا موقعیت اجتماعی برحسب سن، جنس و طبقه تا نگرشها و عقاید و ارزشهای فردی مرتبط هستند.هدف: محقق در این پژوهش سعی کرده است تا بر مبنای ادبیات نظری و پژوهشهای صورت گرفته به شناسایی مولفههای موثر بر مصرف رسانهای جوانان جهت تدوین مدل ترجیحات مصرف در سپهر رسانهای ایران نائل شود.روش:جامعه آماری این پژوهش را کلیه جوانان کلانشهر تهران تشکیل داد که در نهایت 485 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت پیمایش پرسشنامه محور مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان از وجود یک رابطه معنی دار میان متغیرهای جمعیت شناختی و اعتماد به رسانههای مختلف با رضایتمندی و مصرف رسانههای مختلف دارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی محتوا کتاب ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد است روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و کاربردی است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 95-139 چکیده کامل
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی محتوا کتاب ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد است روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و کاربردی است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 95-1396 است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار این تحقیق فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوی عوامل خلاقیت گیلفورد است. برای تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه از یک طرح کد گذاری استفاده شده است. این کار در سه مرحله انجام شده است. در مرحله اول محتوای کتاب به سه قسمت(کار در کلاس، فعالیت ها و تمرینات) تقسیم شده؛ در مرحله دوم کلیه واحدها در تمامی قسمت ها با طبقه مورد نظر، از نظر شاخص های خلاقیت گیلفورد مطابقت داده شده و در جداول مربوطه ثبت شده؛ و در مرحله سوم واحدهایی که در سطح بالای عوامل خلاقیت گیلفورد قرار داشتند شناسایی و شمارش شده اند.یافتهها: یافتهها نشان دادند که کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه تأکید زیاد به سطح حافظه شناختی و تفکر همگرا دارد و به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب در حد ضعیفی توجه نموده است. نتیجه گیری: درمحتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بین سطوح گوناگون خلاقیت گیلفورد تعادل مناسبی وجود ندارد و بایستی در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.کلید واژهها: تحلیل محتوا، محتوا، خلاقیت، عوامل خلاقیت گیلفورد.
پرونده مقاله
چکیدههدف: هدف از تحقیق حاضر، هنجاریابی با استفاده از آزمون خلاقیت کافمن روی دانشجویان بود که به صورت نمونه گیری تصادفی، اجرا گردیدو از تعداد کل دانشجویان، 360 نفربه روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.روش: ابزار پژوهش آزمون خلاقیت عابدی بود که روایی و پایایی آن مورد چکیده کامل
چکیدههدف: هدف از تحقیق حاضر، هنجاریابی با استفاده از آزمون خلاقیت کافمن روی دانشجویان بود که به صورت نمونه گیری تصادفی، اجرا گردیدو از تعداد کل دانشجویان، 360 نفربه روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.روش: ابزار پژوهش آزمون خلاقیت عابدی بود که روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفت واین آزمون به عنوان شاخص روایی همگرا برای آزمون خلاقیت کافمن استفاده شد.یافته های پژوهش نشان میدهد که ضریب پایایی آلفای کرونباخ در خرده مقیاس های وضعیت کارهای روزانه78/0، پژوهشی 87/0، عملکردی88/0، مکانیکی/علمی 87/0 و هنری 85/0 و آلفای کل 93/0 به دست آمد. ضریب همبستگی بین خرده آزمون های خلاقیت کافمن و خلاقیت عابدی 52/0 (p=0/01) به دست آمد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که مقیاس دامنه ها خلاقیت کافمن در جامعه دانشجویان ایرانی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و محققان از آن میتوانند به عنوان ابزاری معتبر در اندازهگیری خلاقیت استفاده نمایند.واژگان کلیدی: روانسنجی، مقیاس، خلاقیت، کافمن
پرونده مقاله
چکیدهمقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر ارتقاء هوش هیجانی در کودکان 12-7 سال تهرانی بود. مواد و روش: روش پژوهش حاضر تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیشآزمون ـ پسآزمون دو گروهی میباشد. طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کن چکیده کامل
چکیدهمقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر ارتقاء هوش هیجانی در کودکان 12-7 سال تهرانی بود. مواد و روش: روش پژوهش حاضر تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیشآزمون ـ پسآزمون دو گروهی میباشد. طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل از یک گروه آزمایش و گروه کنترل معادل تشکیل می شود. جامعه آماری در این پژوهش عبارتست کلیه کودکان کارکنان ناجا 12-7 ساله ساکن در مناطق 22 گانه شهر تهران می باشد. گروه نمونه مشتمل بر 40 کودک(20 پسر و 20 دختر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و با استفاده از ابزار پژوهش، مورد ارزیابی قرارگرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی کودکان و نوجوانان شات بود، دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد روش تئاتر پداگوژیک با اندازه اثر 62/0 میزان هوش هیجانی کودکان را افزایش می دهد. نتیجه گیری:با توجه به یافته های پژوهش ، پیشنهاد می شود استفاده از بازی های نمایشی کودکان، جهت بازنمایی نقاط مهم شخصیتی کودکان دبستانی مورد توجه قرار گیرد.کلید واژه: تئاتر پداگوژیک ، هوش هیجانی ،کودکان
پرونده مقاله
زمینه: خلاقیت، عاملی مؤثر و کلیدی در حوزه فعالیتهای علوم اجتماعی، روانشناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز، ابتکار، خلاقیت و توانایی حل مسئله از مهارتهای کلیدی به شمار میآیند. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سبکهای دلبستگی و هیجانات مثبت و منفی از چکیده کامل
زمینه: خلاقیت، عاملی مؤثر و کلیدی در حوزه فعالیتهای علوم اجتماعی، روانشناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز، ابتکار، خلاقیت و توانایی حل مسئله از مهارتهای کلیدی به شمار میآیند. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سبکهای دلبستگی و هیجانات مثبت و منفی از جمله آن عوامل هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش واسطهای هیجانات مثبت و منفی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و خلاقیت دانشجویان بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده که در آن روابط علی بین متغیرها در قالب مدلیابی معادلات ساختاری مورد مطالعه قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی دانشجویان پسر و دختر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 95-1394 بود که از این بین، 572 دانشجو (329 دختر و 243 پسر) از هر پنج دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (دانشکده فنی-مهندسی، پرستاری، علوم پایه، کشاورزی و انسانی) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاس دلبستگی تجدید نظر شده بزرگسالان (کولینز و رید،1990)، عواطف مثبت و منفی (برادشاو، 2009) و خلاقیت (عابدی، 1372) را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos نسخه 22 حاکی از برازش خوب مدل نهایی با دادههای پژوهش بود (98/0=CFI، 97/0=NFI، 98/0=GFI، 98/0=IFI ، 5/2=X2/df، 050/0=RMSEA، 884/0=PCLOSE). نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا، اثر مستقیم بر خلاقیت دارند. همچنین، سبکهای دلبستگی، هیجانات مثبت و منفی را تحت تأثیر قرار دادند. علاوه بر این، نقش واسطهای هیجان منفی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و خلاقیت مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج این پژوهش نشانگر نقش تعیینکننده سبکهای دلبستگی و هیجان در خلاقیت دانشجویان است.
پرونده مقاله