بررسی مؤلفه های مؤثر بر مصرف رسانه ای جوانان تهرانی؛ باهدف طراحی مدل خلاقانه الگوی مصرف رسانه های نوظهور
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های فرهنگی و اجتماعی (خلاقیت شناسی جامعه شناختی)مصطفی باستان 1 , علی دلاور 2 * , علی اکبر فرهنگی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
زمینه: یکی ازمینه: یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهش در حوزه مصرف رسانهای این است که، مصرف فردی رسانهها بخش بزرگ و فزایندهای از زندگی روزمره مردم را پوشش میدهد و تفاوتهای این زمینه نیز به نحو نظاممندی با ویژگیهای فردی، موقعیتی و ساختاری برگرفته از نوع جامعه یا موقعیت اجتماعی برحسب سن، جنس و طبقه تا نگرشها و عقاید و ارزشهای فردی مرتبط هستند.هدف: محقق در این پژوهش سعی کرده است تا بر مبنای ادبیات نظری و پژوهشهای صورت گرفته به شناسایی مولفههای موثر بر مصرف رسانهای جوانان جهت تدوین مدل ترجیحات مصرف در سپهر رسانهای ایران نائل شود.روش:جامعه آماری این پژوهش را کلیه جوانان کلانشهر تهران تشکیل داد که در نهایت 485 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت پیمایش پرسشنامه محور مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان از وجود یک رابطه معنی دار میان متغیرهای جمعیت شناختی و اعتماد به رسانههای مختلف با رضایتمندی و مصرف رسانههای مختلف دارد.
Background: One of the most important necessities of research in the field of media consumption is individual media consumption covers a large part of everyday life of people, and its differences are systematically related to individual, situational and structural features based on society or social status such as: age, gender, and class to attitudes and individual values. Purpose: In this research, we try to find the effective components of media consumption in youth in order to design media consumption preferences based on the experience of the researcher, the literature review and researches. Method: The statistical population of this study is the youths in Tehran and the sample size is 485 youths that were evaluated by questionnaire. Results: The results of this study show that there is a significant relationship between demographic variables and media trust with satisfaction and consumption of different media. Keywords: Media trust, Satisfaction and consumption, Audiences, Social networks.