تحلیل عوامل مؤثر بر توسعة فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسبوکارهای کارآفرینانه (مورد مطالعه کسبوکارهای کوچک و متوسط کشاورزی استان زنجان)
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)محمد نیساری 1 * , آصف کریمی 2 , محمود احمدپور داریانی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران (نویسندة مسئول)neisari@atu.ac.ir
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانkarimi.asef@gmail.com
3 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانahmadpor@ut.ac.ir
کلید واژه: توسعه, کارآفرینی, فناوری اطلاعات و ارتباطات, کسب و کارهای کارآفرینانه, کسب و کارهای کوچک و متوسط,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه: یکی از راهبردهای اصلی به منظور توسعةکسب وکارهای کوچک ومتوسطکارآفرینانه در بخش کشاورزی به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است. به همین منظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعة فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب وکارهای کارآفرینانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای کارآفرینانه است. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی در استان زنجان بود که با استفاده از فرمول کوکران، 96 نفر نمونة تحقیق بودند و با استفاده از روش نمونهگیری طبقه ای با انتساب متناسبانتخاب شدند. به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای کارآفرینانه ازتحلیلعاملی اکتشافیو برایبررسی شاخصبرازشنیکوییمدلتحقیقازتحلیلعاملیتأییدیومدلمعادلاتساختاریاستفاده شدهاست. یافته ها: نتایج نشانداد کهعوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از پنج عامل زیرساختی، حمایتی- پشتیبانی، روان شناختی، آموزشی -مهارتی و فنی- مشاوره ای تشکیل می شود که در مجموع، در حدود 39/68 درصد از کل واریانس را تبیین کردند. نتیجه گیری: مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش زیربنایی و بنیادی در توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی دارد.
Background: One of the main strategies to develop entrepreneurial small and medium businesses in the agricultural sector is the use of information and communication technology. For this reason, identifying factors influencing the development of ICT in entrepreneurial businesses is more important. Purpose: The main purpose of this study was to investigate the influence of entrepreneurial orientation on the performance of small and medium businesses by the mediation process of knowledge creation. Methodology: The statistical population of the study consisted of managers of agricultural small and medium enterprises in Zanjan province out of which 96 managers determined as sample using Cochran Formula and proportionate stratified sampling technique. The data were collected by a questionnaire developed for the study and were analyzed by SPSS and LISREL software. The validity of the questionnaire was approved by a panel of experts. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach Alpha coefficients were calculated (0.93). To identify the components of factors affecting information and communication technology development in entrepreneurial businesses, exploratory factor analysis (EFA) was applied. Additionally, in order to investigate the fitting indexes surpasses model, confirmatory factor analysis (CFA) and structural equations modeling were used. Results: The results showed that factors affecting information and communication technology development are formed in five factors including: infrastructure, support, psychological, educational skill and technical consulting that explained about 68.39 percent of variations. Conclusions: The one important conclusion of this study was that information and communication technology has fundamental role in entrepreneurial business development in the agricultural sector.