تأثیر آموزش مهارتهای زندگی به روش قصه گویی بر مؤلفه های خلاقیت
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)
ناهید کریمی
1
*
,
داریوش مهرافزون
2
,
علیرضا جعفری
3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران
2 - مدرس گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران
کلید واژه: "مهارت های زندگی", " قصه گویی", ", خلاقیت", ,
چکیده مقاله :
زمینه: خلاقیت پتانسیل و توانایی است که در فکر، اندیشه، قلم، رفتار و عمل انسان جلوه پیدا می کند و یکی از الزامات اساسی زندگی پیچیده، مدرن و شتابان جوامع و انسان های امروزی است؛ خصیصهای که در اولین سالهای زندگی میتوان به بهترین شکل ممکن آن را پرورش داد و بارور کرد. بدون شک بخشی از ناکارآمدی نظام آموزشی مربوط به کوتاهی و بیتوجهی به این امر است، و نظام های آموزشی باید جهت پرورش خلاقیت، فرصت های مختلفی را برای کودکان فراهم آورند. هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش مهارتهای زندگی به روش قصه گویی بر مؤلفه های خلاقیت دانش آموزان ابتدایی صورت گرفت. روش: پژوهش از نوع تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. به همین منظور از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر قزوین تعداد 40 دانش آموز که در سال تحصیلی 92-91 در مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش طی 6 جلسه 45-30 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفت. قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل، آزمون تفکر خلاق تورنس(فرم ب) بعنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. سپس داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های به دست آمده نشان داد بین آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه های(سیالی، انعطاف پذیری و ابتکار) تفاوت معناداری وجود دارد.(05/0 > P) نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر نشان داد آموزش مهارتهای زندگی به روش قصه گویی موجب افزایش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی می شود.
Background: An individual’s creativity, potentials, and abilities are manifested in his thoughts, ideas, writings, behaviors, and actions and are among the fundamental requirements for today’s complicated, swift modern life. Creativity is one of the characteristics that can ideally be developed and nurtured during an individual’s early years of life. Undoubtedly, part of the educational system’s inefficiency is due to its failure to pay adequate attention to creativity. All educational systems should provide children with considerable opportunities to develop their creativity. Objective: The present study aimed at investigating the effects of life skills education through storytelling on creativity among primary schoolchildren. Methodology: The study was based on the pre-test post-test experimental design with a control group. The research population consisted of all third-grade female students attending primary schools in the City of Qazvin in 2012-2013 school year. Multi-stage sampling was used to select the sample. The sample was subsequently divided into two groups, i.e., control group and experimental group. Next, the experimental group received training in six 30-45-minute sessions. The Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) (Form B) was used as the data collection tool both before and after introducing the independent variable into the experimental group. The collected data were analyzed through ANCOVA (analysis of covariance) test. Findings: The findings showed that there was a significant different between the samples belonging to control and experimental groups (p < 0.05). This significant difference was observed in three components of creativity, namely, fluency, flexibility, and originality. Conclusion: The results indicated that life skills education through storytelling promotes creativity among primary schoolchildren.