عوامل موثردر پرورش وتوسعه خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی استان البرز
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، ایران
کلید واژه: توسعه, خلاقیت, دانش آموزان, مدارس ابتدایی, پرورش,
چکیده مقاله :
زمینه: از ویژگی های بارز انسان ، قدرت اندیشه است و تمام موفقیت ها و پیشرفت های بشر در گرو اندیشه مؤثر اوست و عالی ترین جلوه اندیشه انسان ، تفکر خلاق می باشد . هدف : پژوهش حاضرباهدف بررسی عوامل موثردر پرورش وتوسعه خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی استان البرزاجراگردید. روش پژوهش: این پژوهش باروش توصیفی ازنوع پیمایشی اجرا وجامعه آماری ،همه معلمان مدارس ابتدایی استان البرز به تعداد 4677 و نمونه آماری پژوهش نیز تعداد354نفراز معلمان که براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب گردید.ابزاراندازگیری داده هاپرسشنامه محقق ساخته بود.داده هابه کمک آزمون تحلیل عاملی مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. یافته ها ی پژوهش:یافته ها نشان داد که عوامل موثردر پرورش خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی عبارتند از: رفتار معلم در کلاس درس ،دارای14مولفه، پشتکار دانش آموز، دارای12مولفه ، علاقه دانش آموزان، دارای10مولفه ، روشهای تدریس، دارای5مولفه ، محتوای آموزش، دارای6مولفه ، آموزش خلاقیت، دارای18مولفه ، فرهنگ وروابط اجتمایی، خانواده دارای14مولفه ، روابط انسانی معلم در کلاس درس ، دارای10مولفه، رفتارخانواده، دارای4مولفه و محیط آموزش، دارای12مولفه است. نتیجه گیری:بهره گیری ازیافته های این پژوهش وبکارگیری عوامل موثردر پرورش وتوسعه خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی دررشد وتوسعه خلاقیت فراگیر ان موثراست.
Background: The distinguishing feature of human is the power of thought. And all success of human depends on his effective ideas and the highest expression of human thought, is creative thinking. Goals:The present study is conducted in an attempt to determine the aspects and components of fostering and development the creativity among elementary school students in Alborz province. Research Methodology:The method which is applied in this research is descriptive survey method. The statistical population contains all teachers of elementary schools in Alborz province who are 4677 and the sample which comprises 354 teachers who are selected according to systematic random sampling on the basis of Morgan's table for determine sample size. Results: the obtained results of the study demonstrates that aspects of fostering creativity among elementary school students are as follows: teacher's behavior within the classroom with 14 components, students' perseverance with 12 components, students' interest with 10 components, teaching methods with 5 components, learning contents with 6 components, teaching creativity with 18 components, family's culture and social relations with 14 components , teacher's human relations within the classroom with 10 components, family's behavior with 4 components and educational environment with 12 components. Conclusion: using the results of this research and applying the aspects and components of fostering and development the creativity among elementary school students in Alborz province can affect the growth and