ارائه یک مدل نوآورانه جهت بررسی نقش رسانه ملی در مقابله با قاچاق کالا و ارز
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)باقر باقرزاده ثمرین 1 * , علی جعفری 2
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
2 - دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
کلید واژه: رسانه ملی, قاچاق کالا و ارز, صدا و سیما, رسانه, مدل ساختاری,
چکیده مقاله :
مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سالهای اخیر در کشورمان بهعنوان یک مقوله ویژه مورد توجه دولتمردان، اقتصاددانان، تولیدکنندگان و حتی عامه مردم قرار گرفته است. فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص خود گواه دیگری از دغدغه سکاندار انقلاب به این پدیده شوم است. هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیرگذاری رسانه ملی بر مقابله با قاچاق کالا و ارز هست روش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهش¬های کمی به حساب میآید. جامعه آماری این مطالعه، کلیه خبرگان عرصه قاچاق کالا و ارز و رسانه ملی شامل کارشناسان حوزه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کارشناسان رسانه ملی است که نمونهای 385 نفره از آنها از کل سراسر کشور به صورت تصادفی با فرمول کوکران انتخاب شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری هست. یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که اثرگذاری رسانه ملی در هر سه حوزه نقش اجتماعی(دو بُعد)، کارکرد رسانه(چهار بُعد) و عوامل زمین های(چهار بُعد) بر مقابله با قاچاق کالا و ارز موثر است. نتیجهگیری: نقش زمینهای رسانه که مربوط به فراهم کردن زمینه و بستر لازم برای نقش رسانه ملی در مقابله با قاچاق کالا است بیشترین تأثیر و بعد آن، از نقش اجتماعی رسانه ملی در اولویت دوم برای تأثیرگذاری بر مقابله با قاچاق کالا و در نهایت نقش کارکردی رسانه ملی در اولویت سوم برای تأثیرگذاری قرار دارد.
In recent years, the fight against the smuggling of goods and currency in our country has been a special category that has attracted the attention of statesmen, economists, producers and even the general public. The orders and menus of the Supreme Leader of the Revolution in this regard are another proof of the concern of the leader of the revolution for this sinister phenomenon. Purpose: The main purpose of this article is to investigate the impact of the national media on combating the smuggling of goods and currency Method: The research is applied in terms of purpose and is considered as quantitative research. The statistical population of this study is all experts in the field of goods and currency smuggling and national media, including experts from the central headquarters of the fight against goods and currency smuggling and national media experts, a sample of 385 of them from all over the country was randomly selected using the Cochran formula. . The data analysis method is based on structural equation modeling. Findings: The findings from the analysis of the research data showed that the effectiveness of the national media in all three areas of social role (two dimensions), media function (four dimensions) and land factors (four dimensions) is effective in combating the smuggling of goods and currency. . Conclusion: the contextual role of the media, which is related to providing the necessary background and platform for the role of the national media in combating goods smuggling, has the greatest impact, and after that, the social role of the national media is the second priority to influence the fight against goods smuggling, and finally the functional role The national media is the third priority for influence.