اثر توان رهبری مدیر مالی شرکت بر نگرش حمایتی حسابرس
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
کلید واژه: مدلسازی معادلات ساختاری, نگرش حمایتی حسابرس, هویت حسابرس, موافقت حسابرس با مدیریت صاحبکار, توان رهبری مدیر مالی,
چکیده مقاله :
یکی از مسائل مهم در رفع ابهامات بین مدیریت شرکت و حسابرسان مستقل نوع روابطی است که بین مدیران شرکت و حسابرسان شکل میگیرد و روابط بین آنان نیز متأثر از ویژگیهای مدیریت شرکت مانند توان رهبری مدیریت است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر توان رهبری مدیر مالی شرکت صاحبکار بر نگرش حمایتی حسابرس در فرآیند قضاوت و تصمیمگیری است. این پژوهش در سالهای 1397 و 1398 انجام شده است و جامعه آماری آن را حسابرسان حرفهای معتمد بورس شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسات خصوصی تشکیل می دهد که از بین آنها تعداد 153 حسابرس به عنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای آزمون فرضیه ها نیز از مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار AMOS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که توان رهبری مدیر مالی شرکت صاحبکار بر نگرش حمایتی حسابرس و همچنین میزان هویتیابی (آشنایی) حسابرس با صاحبکار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین در شرایط ابهام، نگرش حمایتی حسابرس و متغیر هویتیابی حسابرس با مدیریت صاحبکار نیز بر میزان موافقت حسابرس با رویههای صاحبکار تأثیر مثبت دارند. از طرفی، هویت حرفهای حسابرس بر میزان موافقت حسابرس با رویههای مطلوب صاحبکار تأثیر منفی دارد. بر اساس نتایج پژوهش، برخی از ویژگیهای صاحبکار مانند توان رهبری مدیر مالی میتوانند از طریق نگرش حمایتی حسابرس عینیت در فرآیند قضاوت و تصمیمگیری حسابرس را از بین ببرند.
Among the important issues in resolving ambiguities between client management and independent auditors is the type of relationships formed between client managers and auditors, which are affected by client management attributes such as the leading power of client CFO. The main objective of the present study is to investigate the effect of the leading power of client CFO on auditor advocacy attitude in judgment and decision-making processes. The statistical population consists of professional auditors, working in trusted audit institutions in the Tehran stock exchange in 2019. To this end, a total number of 153 auditors are selected. To collect the data and test the research hypotheses, a questionnaire and the structural equations modeling with the use of the AMOS software is employed. The results indicate that the leadership power of the client CFO has a significant positive effect on auditor advocacy attitude and client identification. Moreover, auditor advocacy attitude and client identification positively impact acquiescing to client-preferred position, in conditions of ambiguity. On the other hand, the findings show that auditors’ professional identity harms auditors’ acquiescence to client-preferred treatment. The results show that some of the client's attributes such as the leading power of the client CFO can destroy the objectivity in the auditor's judgment and decision-making process through the auditor advocacy attitude.
_||_