تبیین ابعاد بینش و رفتار حسابداران درعصر دیجیتال
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری
حیدر توفیق خلیل الوائلی
1
,
علیرضا حسن ملکی
2
*
,
امیر صاحب شاکر
3
,
محسن رحیمی دستجردی
4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران.
2 - استادیارگروه حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بندرگز،بندرگز،ایران
3 - استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه کوفه، نجف، عراق.
4 - استادیار، گروه حسابداری، ,واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: بینش و رفتار حسابداران, عصر دیجیتال, سواد دیجیتال, ذهتیت چابک, مهارت تفکر طراحی, مهارت کنترل مدیریتی.,
چکیده مقاله :
هدف: بررسی هوش و بینش دیجیتالی و دیدگاههای تطبیقی حسابداران جوان در عصر دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این پژوهش تبیین ابعاد بینش و رفتار حسابداران درعصر دیجیتال است. پژوهش حاضر به لحاظ رویکرد از نوع کیفی و به صورت تحلیل مضمون و به لحاظ هدف از نوع توسعهای و جامعه آماري شامل حسابداران شاغل در صنایع عراق است. جمعآوری داده های پژوهش حاضر از طریق مصاحبه با خبرگان حرفه در سال 2024 انجام شده است. روش نمونهگیری مورد استفاده در این مطالعه نمونهگیری مبتنی بر هدف است و به شیوه گلوله برفی است. مصاحبه تا زمان اشباع نظری به تعداد 11 نفر ادامه یافت. در این مرحله از تحقیق، ابزار جمع آوري داده ها مصاحبه هاي عمیق نيمه ساختاريافته با خبرگان بود. در این پژوهش از وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه به صورت جداگانه اما موازی با یکدیگر و مقایسه یافته های دو ویا چند پژوهشگر جهت بررسی پایایی استفاده شد و بدین منظور کلیه مراحل مصاحبه و کد گذاری به صورت موازی توسط دو نفر انجام گردید که نتایج یکسان حاصل شد.. پس ازکدگذاری اولیه مصاحبه ها، کدهای اولیه شناسائی گردید که پس از حذف مفاهیم تکراری و هم مفهوم، با نظر پژوهشگر و 3 نفر متخصص حرفه، مضامین به 15 مضمون پایه و 4 مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون فراگیر دسته بندی گردید.
This study aims to explain the dimensions of accountants’ insight and behavior in the digital age. This indicates a transformation in the accounting sector and emphasizes the need for technological intelligence and flexibility in change. Acknowledging this evolving path will enable various industries to properly equip and nurture this new cadre of accountants in various areas, from education to professional experiences.The present study is qualitative in approach and content analysis in form and developmental in purpose. The statistical population includes accountants working in Iraqi industries. The data collection and analysis of the present study were conducted through interviews with professional experts in 2024. The sampling method used in this study is purposive sampling and is snowball method. Interviews continued until theoretical saturation1 with 11 people. At this stage of the research, the data collection tool was semi-structured in-depth interviews with experts. In this study, at least two people were used to conduct interviews separately but in parallel with each other and to compare the findings of two or more researchers to examine reliability. For this purpose, all interview and coding stages were conducted in parallel by two people, which yielded the same results. After the initial coding of the interviews, the initial codes were identified, and after removing repetitive and synonymous concepts, the themes were categorized into 15 basic themes, 4 organizing themes, and 1 overarching theme with the opinion of the researcher and 3 professional experts.
حمزه، احسان و رامشه، منیژه. (1402). حسابرسی در عصر دیجیتال: کاربست روشهای دلفی فازی و ماباک در ایران. نشریه پژوهش های حسابداری مالی, 15(3), 75-102. doi: 10.22108/far.2024.140234.2028
شهابی نسب، علی ؛ بهرامی، محمد ؛ پیرزاد، علی ؛ حجت دوست، سجاد . (1400)." تأثیر مهارتهای کوانتومی مدیریت در شکل گیری رفتار کاری نوآورانه با اتکا به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و مدیریت دانش: مطالعه موردی "، چشم انداز حسابداری و مدیریت، بهار 1400، دوره چهارم - شماره 38 ، 88 تا 99
عضدی، معین الدین و شاه مرادی. (2023). مروری بر مقالات بینالمللی پیرامون نقش اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران. مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی, 3(2), 121-142 868221https://sanad.iau.ir/Journal/sebaa/Article/
ملکی پور، هادی(1401)، "طراحی مدل مضامین فلسفی درایتِ خردمندانهی حسابرس در قضاوت حرفهای"، رساله دوره دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
Acikgoz, F., Elwalda, A., & De Oliveira, M. J. (2023). Curiosity on Cutting-Edge Technology via Theory of Planned Behavior and Diffusion of Innovation Theory. International Journal of Information Management Data Insights, 3(1), Article 100152. https://doi.org/10.1016/j.jjimei.2022.100152
Al-Mamary, Y. H. S., & Alraja, M. M (2022). Understanding entrepreneurship intention and behavior in the light of TPB model from the digital entrepreneurship perspective. International Journal of Information Management Data Insights, 2, Article 100106. https://doi.org/10.1016/j.jjimei.2022.100106, 2022.
Appel, G., Grewal, L., Hadi, R., & Stephen, A. T. (2020). The future of social media in marketing. Journal of the Academy of Marketing science, 48(1), 79–95. https://doi. org/10.1007/s11747-019-00695-1
Ashby, W. R (1956). An introduction to cybernetics. London: Chapman and Hall.
Bucaro, A. C. (2019). Enhancing auditors' critical thinking in audits of complex estimates, Accounting, Organizations and Societ, Accounting, Organizations and Society; https://doi.org/10.1016/j.aos.2018.06.002
Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Baabdullah, A. M., Ribeiro-Navarrete, S., Giannakis, M., Al- Debei, M. M., et al. (2022). Metaverse beyond the hype: Multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 66, Article 102542. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102542
Falloon, G. (2023). From digital literacy to digital competence: The teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68, 2449–2472. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4
Gonçalves, M. J. A., da Silva, A. C. F., & Ferreira, C. G. (2022). The future of accounting: How will digital transformation impact the sector?. In Informatics, 9 p. 19) MDPI. https://doi.org/10.3390/informatics9010019, 1.
Grace, R. (2023). Fresh Faces, Big Places: How Gen-Z Accountants Are Winning at Work. HBCU Lifestyle. Retrieved September 16, 2023, from https://hbculifestyle.com/how -young-accountants-are-winning-at-work/.
Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., & Suman, R. (2022). Understanding the role of digital technologies in education: A review. Sustainable Operations and Computers, 3, 275–285. https://doi.org/10.1016/j.susoc.2022.05.004
Handoyo, S., & Anas, S. (2019). Accounting education challenges in the new millennium era. Journal of Accounting Auditing and Business, 2(1), 35–46. https://doi.org/ 10.24198/jaab.v2i1.20429
Lutfi, A. (2023). Factors affecting the success of accounting information system from the lens of DeLone and McLean IS model. International Journal of Information Management Data Insights, 3, Article 100202. https://doi.org/10.1016/j.jjimei.2023.100202, 2023.
Nawaz, N., Arunachalam, H., Pathi, B. K., & Gajenderan, V (2024). The adoption of artificial intelligence in human resources management practices. International Journal of Information Management Data Insights, 4, Article 100208. https://doi.org/ 10.1016/j.jjimei.2023.100208, 2024.
Neves, C., Oliveira, T., Santini, F., & Gutman, L. (2023). Adoption and use of digital financial services: A meta analysis of barriers and facilitators. International Journal of Information Management Data Insights, 3, Article 100201. https://doi.org/10.1016/j. jjimei.2023.100201, 2023.
Reddy, P., Chaudhary, K., & Hussein, S. (2023). A digital literacy model to narrow the digital literacy skills gap. Heliyon, 9(4). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023. e14878.
Sun, J., Wang, J., Kent, P., Qi, B. (2020). Does sharing the same network auditor in group affiliated firms affect audit quality?, Journal of Accounting and Public Policy, 39(1): 107-133.