ارائه الگویی برای حسابداری شنیداری و ارزیابی ابعاد آن
محورهای موضوعی :
حسابداری مالی و حسابرسی
علی نوری
1
,
مهدی صفری گرایلی
2
,
ابراهیم گیوکی
3
,
علی لعل بار
4
1 - گروه حسابداری ، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
4 - گروه حسابداری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
تاریخ دریافت : 1402/09/22
تاریخ پذیرش : 1402/11/15
تاریخ انتشار : 1403/01/01
کلید واژه:
سیستمهای اطلاعات مالی,
فرآیند رتبهبندی تفسیری,
واژههای کلیدی: حسابداری شنیداری,
چکیده مقاله :
چکیده
دانش حسابداری با گذشت زمان همسو با تغییرات اجتماعی از شکل صرفاً اثبات گرایانه به سمت تعامل گرایی حرکت نموده است و ظهور دیدگاههایی همچون روایتگری در حسابداری و یا زبان گزارشگری نتیجه وجود چنین تغییرات در این حرفه میباشد. حسابداری شنیداری به عنوان یکی از نوظهورترین ابعاد این دانش به دنبال ایجاد چشم اندازهایی از حسابداری آینده میباشد تا براساس آن بتواند ظرفیتهای پاسخگویی به انتظارات و نیازهای اطلاعاتی را بهبود بخشد. لذا هدف این مقاله ارائه الگو الزامات توسعه حسابداری شنیداری و ارزیابی ابعاد آن در شرکتهای بازار سرمایه براساس فرآیند رتبهبندی تفسیری میباشد. در این مقاله که به لحاظ روش شناسی ترکیبی بود ابتدا از طریق غربالگری محتوایی نسبت به تعیین الزامات توسعه حسابداری شنیداری در حد فاصل پژوهشهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ اقدام نمود. با تعیین ۱۰ پژوهش اولیه، ارزیابی انتقادی با کمک ۱۴ نفر از خبرگان حسابداری انجام شد و در نهایت ۷ بعد از الزامات توسعه حسابداری شنیداری تعیین گردید. در ادامه نسبت به تعیین پایایی این ابعاد از طریق تحلیل دلفی اقدام شد. در بخش کمی پژوهش نیز با کمک ۲۰ نفر از مدیران مالی و روسای حسابداری شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران نسبت به انجام فرآیند رتبهبندی تفسیری اقدام شد. نتایج پژوهش نشان داد، میزان تاثیرگذاری مولفهی توسعه سیستمهای اطلاعات مالی به عنوان مبنای حسابداری شنیداری نسبت به بقیه مولفههای الزامات حسابداری شنیداری بالاتر میباشد، که به معنای آن است که حسابداری شنیداری جهت شناخت انتظارات برآمده از بسترهای اجتماعی میبایست سیستمهای فناوری اطلاعات مالی را تقویت نماید تا بتواند به انتظارات اطلاعاتی ذینفعان پاسخ متناسب و قابل اتکاء ارائه دهد
چکیده انگلیسی:
Abstract
Over time, accounting knowledge has shifted from a purely positivist form to interactionism in line with social changes, and the emergence of perspectives such as narration in accounting or the language of reporting is the result of such changes in the profession. Aural Accounting, as one of the most emerging aspects of this knowledge, seeks to create perspectives on future accounting so that it can improve its capacity to meet information expectations and needs. The purpose of this research is provide a model of aural accounting development requirements and appraisal its dimensions in Tehran Stock Exchange (TSE). In this study, which was a methodology mixed, first, through content screening, to determine the requirements for the development of aural accounting in the period between 2017 and 2022. By determining 10 initial studies, critical appraisal was performed with the help of 14 accounting experts and finally 7 dimensions of aural accounting development requirements were determined. Then, the reliability of these dimensions was determined through Delphi analysis. In the quantitative part of the research, with the help of 20 accounting managers and financial directors of Tehran Stock Exchange companies, was performed an interpretive ranking process. The results showed that the percentage of effectiveness of the component of financial information systems development as the basis of aural accounting is higher than other components of aural accounting requirements, which means that aural accounting to strengthen the expectations of social contexts should strengthen financial information systems that to be able to respond appropriately and reliably to the information expectations of stakeholders.
منابع و مأخذ:
فهرست منابع
پیریسقرلو، مهدی.، تحریری، آرش.، حجازی، رضوان و صمدیلرگانی، محمود، 1400. تاثیر عناصر آموزش بر توسعه حسابداری در دانشگاههای ایران: تاریخ شفاهی، دانش حسابداری مالی، 8(2)، صص. 69-104.
خوشبخت، اسماعیل.، تائبینقندری، امیرحسین و زینلی، حدیث. 1401. دینداری، اخلاق حرفهای حسابداران و تقلبهای گزارشگری مالی، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 14(53)، صص. 223-254.
فرید، داریوش و قدک فروشان، مریم. 1398. مدیریت دارایی و مربوط بودن اطلاعات حسابداری، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 11(44) ، صص. 79-100.
کریمی، اکرم.، دارابی، رویا.، پورفخاران، محمدرضا و مقدم، حسین، 1401. پیشبینی رتبهبندی کیفیت اطلاعات با رویکرد تحلیل عاملی و هوش مصنوعی، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 14(54)، صص. 101-140.
گیلانی، آتنا.، صفریگرایلی، مهدی.، رمضانی، جواد و رضائیان، رمضان. 1401. طراحی مدل کارکرد استعاره حسابداری گفتمان: نظریه داده بنیاد و تحلیل ماتریس تفسیری فازی، مجله دانش حسابداری، ۳(۳) ، صص. ۱-۲۳.
نحاس، کاظم.، کرمی، غلامرضا.، حجازی، رضوان و خواجوی، شکراله. 1399. بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر تیم ( )، بر یادگیری حسابداری، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12(45) ، صص. 55-70.
_||_
Alexander, D., de Brébisson, H., Circa, C., Eberhartinger, E., Fasiello, R., Grottke, M. and Krasodomska, J. 2018. Philosophy of language and accounting, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(7), pp. 1957-1980.
Baker, M., Andrew, J. and Roberts, J. 2022. Accounting talk: developing conversation analysis in accounting research, Accounting, Auditing & Accountability Journal, pp. 102-138.
Bassnett, S., Frandsen, A.-C., and Hoskin, K. 2018. The unspeakable truth of accounting: On the genesis and consequences of the first “non-glottographic” statement form, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(7), pp. 2083-2107.
Borner, M. and Zerfass, A. 2018. The Power of Listening in Corporate Communications: Theoretical Foundations of Corporate Listening as a Strategic Mode of Communication, Public Relations and the Power of Creativity (Advances in Public Relations and Communication Management, Emerald Publishing Limited, Bingley, pp.3-22.
Brown, J. 2009. Democracy, sustainability and dialogic accounting technologies: Taking pluralism seriously, Critical Perspectives on Accounting, 20(3), pp.313-342.
Butler, C. 2016. The probability evaluation game: an instrument to highlight the skill of reflexive listening', Accounting Education, 25(2), pp.107-23.
Chithambaranathan, P., Subramanian, N. and Palaniappan, P.K. 2015. An innovative framework for performance analysis of members of supply chains, Benchmarking: An International Journal, 22(2), pp. 309-334.
Da Silva, J, B., Llewellyn, N. and Anderson-Gough, F. 2017. Oral-aural accounting and the management of the Jesuit corpus, Accounting, Organizations and Society, 2(2), pp. 1-14.
Ferrari-Bridgers, F. and Murolo, S. 2022. Assessing Critical Listening Skills in Accounting Community College Students: An Exploratory Inquiry of How Exercising Listening Skills Positively Impacts Students’ Test Performance, Business and Professional Communication Quarterly, pp. 23-64.
Frémeaux, S., Puyou, F, R. and Michelson, G. 2020. Beyond accountants as technocrats: A common good perspective, Critical Perspectives on Accounting, 67/68(1), pp.1-22.
Godowski, Ch., Negre, E. and Verdier, M, A. 2021. Toward dialogic accounting? Public accountants’ assistance to works councils − A tool between hope and illusion, Critical Perspectives on accounting, 69(3), pp.124-149.
Jackling, B. 2002. Are Negative Perceptions of the Accounting Profession Perpetuated by the Introductory Accounting Course? An Australian Study, Asian Review of Accounting, 10(2), pp.62-80.
Kelly, P. 2021. Integrating Giving Voice to Values into an Accounting Ethics Course – Promoting Ethical Behavior of Future Accounting Professionals, Baker, C.R. (Ed.) Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting (Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting, Emerald Publishing Limited, Bingley, pp.19-35.
Kholeif, A. 2011. The Positivistic Approach to Management Accounting: Recent Developments and Future Directions, Review of Management Accounting Research, Palgrave Macmillan, London, pp.523–542
Melissa Walters‐York, L. 1996. Metaphor in accounting discourse, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 9(5), pp.45-70.
Oussii, A.A. and Klibi, M.F. 2017. Accounting students’ perceptions of important business communication skills for career success: An exploratory study in the Tunisian context, Journal of Financial Reporting and Accounting, 15(2), pp.208-225.
Reddrop, A., Gido, M. 2019. Listening Skills: Accountancy Educators in Retreat, Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 13(1), pp.76-89.
Rizza, C. and Ruggeri, D. 2021. Knowing new managerial directions: the role of AIS, Journal of Accounting & Organizational Change, 17(2), pp.282-306.
Ruff, K., Nappert, P.-L. and Graham, C. 2022. Impact valuations in social finance: emic and polyvocal stakeholder accounts, Accounting, Auditing & Accountability Journal, pp.33-51.
Rutherford, B.A. 2020. Ironies of narrative accounting research and the case for professional accounting judgement in accounting scholarship, Meditari Accountancy Research, 28(2), pp.229-250.
Senn, J., Luque-Vílchez, M. and Larrinaga, C. 2022. The role of accounting in the assessment of knowledge production from a multi-stakeholder’s perspective, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, pp. 133-174.
Stone, G. and Lightbody, M. 2017. The nature and significance of listening skills in accounting practice, Accounting Education, 21(4), pp.363-84.
Sushil, A. 2017. Multi- criteria valuation of flexibility initiatives using integrated TISM–IRP with a big data framework, Production Planning & Control, 28(11/12), pp.999-1010.
Tran, L.T.H., Tu, T.T.K., Nguyen, T.T.H., Nguyen, H.T.L. and Vo, X.V. 2021. Annual report narrative disclosures, information asymmetry and future firm performance: evidence from Vietnam, International Journal of Emerging Markets, pp. 203-244.