اولویتبندی و تحلیل عوامل مؤثر بر کاهش هزینهها در سازمان صدا و سیما با رویکرد بلوغ مدیریت دانش
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیسید محمود اسلامی 1 , قاسمعلی بازآیی 2
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی رسانه، دانشکده مدیریت ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: توانمندسازی کارکنان, مدیریت دانش, کاهش هزینه, تحلیل سلسله مراتبی AHP, حمایت مدیریت عالی, زیرساختهای سازمانی,
چکیده مقاله :
در عصر کنونی و با محوریت یافتن عنصر دانش، تمامی سازمانها نیاز دارند راههایی برای استفاده از دانش در کاهش هزینههای خود پیدا کنند. از این حیث، استفاده از مدیریت دانش برای کاهش هزینهها، حل مشکلات، برنامهریزی راهبردی و تصمیمگیری در سازمان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان پرمخاطبترین سازمان رسانهای کشور، نیازمند مدیریت دانش است تا خلق، دریافت، سازماندهی، دستیابی و استفاده از دانش در این سازمان، تسهیل شود و از این طریق هزینههای این سازمان کاهش یابد. هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بلوغ مدیریت دانش و کاهش هزینهها در سازمان صدا و سیما میباشد. از این رو، ابتدا با بهرهگیری از مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان، کارشناسان رسانه و نیز صاحبنظران عرصه مدیریت دانش، مؤلفههای بلوغ مدیریت دانش که منجر به کاهش هزینه در سازمان صدا و سیما میشوند، شناسایی شدند. در گام بعد اولویت اثرگذاری هر یک از این عوامل با بهرهگیری از تحلیل سلسهمراتبی با استفاده از نظرات 10 نفر از داوران در نرمافزار AHP تعیین شد. بر اساس نتایج به دست آمده حمایت مدیریت عالی، زیرساختهای سازمانی، توانمندسازی کارکنان، فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی، تکنولوژی اطلاعات، تیمسازی، ارزیابی عملکرد و اهداف و زبان مشترک در رتبههای اول تا نهم جای گرفتهاند. بر این اساس در پایان مقاله پیشنهادات مرتبط نیز جهت تسهیل کاربست مدیریت دانش به منظور کاهش هزینههای سازمان صدا و سیما ارائه شدهاند.
فهرست منابع
1) خالقی مقدم، حمید، یحیی حساس یگانه مقصود امیری و جلال شیره زاده، (1398)، "ارائه مدل اندازهگیری انعطافپذیری مالی متناسب با شرایط محیطی ایران (با تأکید بر نوع مؤلفهها)"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 11(43)، صص 49-90.
2) سید عباس زاده، میرمحمد، محمد حسنی، عباس بازرگان و کلثوم نامی، (1397)، "توسعه منابع انسانی پایدار: اثرات کانال مدیریت دانش و عوامل سازمانی"، فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(34)، صص 1-22.
3) علیدادی، یاسر، (1389)، "بررسی مؤلفههای تأثیرگذار در موفقیت برنامهریزی مدیریت دانش در سازمانهای دولتی"، مجله پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، شماره 28، سال سوم.
4) محمدیان، زینب، مهدی حیدری و پری چالاکی، (1398)، "بررسی تأثیر پیچیدگی و عدم اطمینان محیطی بر صحت پیشبینی سود مدیریت با تأکید بر کیفیت حسابرسی به عنوان متغیر میانجی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 11(43)، صص 247-275.
5) محمودزاده، ابراهیم و غفور تقی زاده بیرامی، (1396)، "ارزیابی ضرورت توسعه مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی ایران به مثابه تغییری راهبردی"، مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، دوره 1، شماره 2، صص 141- 161.
6) میری قهدریجانی، نازنین و علی اکبر اربابیان، (1397)، "تأثیر ساز و کارهای حاکمیت شرکتی بر گزارشگری ریسک"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 10(40)، صص 111-136.
7) Alavi, M. & Tiwana, A. (2002), "Knowledge Integration in Virtual Teams: The Potential Role of KMS", Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(12), PP. 1029-1037.
8) Alazmi, M. & Zairi, M. (2013), "Knowledge Management Critical Success Factors", Total Quality Management,14(2), PP. 199–204
9) Chase, R, (1997), "The Knowledge based Organization: An International Survey", The Journal of Knowledge Management.
10) Davenport, T., DeLong, D., Beers, M. (1998), "Successful Knowledge Management Projects", Management Review, Vol. 39 No.2, PP.43-57.
11) Davenport, T.H. and Prusak, L. (1998), "Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know", Harvard Business School Press. Boston.
12) Drucker, P. (1992), “Managing for the Future, Truman Talley”, E.P. Dutton, New York, NY
13) Goh, W. and Yahya, S. (2002), "Managing Human Resources towards Achieving Knowledge Management", Journal of Knowledge Management, 6, PP. 457-468. http://dx.doi.org/10.1108/13673270210450414
14) Greengard, S. (1998), "Storing, Shaping, and Sharing Collective Wisdom", Workforce, Vol. 77, No. 10, PP. 82-87.
15) Ryan, S.D. & Prybutok, V.R.. (2001), " Factors Affecting the Adoption of Knowledge Management Technologies: A Discriminative Approach", Journal of Computer Information Systems, 41, PP. 31-37.
16) Gupta, A.K. and Govindarajan, V. (2000), "Knowledge Flows within Multinational Corporations", Strat. Mgmt. J., 21, PP. 473-496.
17) Hung, R. Y. Y., Lien, B. Y.-H., Yang, B., Wu, C.-M., Kuo, Y.-M. (2011), " Impact of TQM and Organizational Learning on Innovation Performance in the High-tech Industry", International Business Review, 20(2), PP. 213-225.
18) Joshi, H and Chawla, D. (2019), "Knowledge Management Practices in Indian Industries – a Comparative Study", Journal of Knowledge Management, Vol. 14, No. 5, PP. 708-725.
19) KPMG. (2013), "Insights from KPMG’s European Knowledge Management Survey".
20) Liebowitz, J. (Ed.) (1999), "Knowledge Management Handbook",CRC Press, Boca Raton, FL.
21) Mathi K. (2004), "Key Success Factors for Knowledge Management", Lindau, Germany, MBA: International Business Management& Consulting.
22) Moffett, Sandra & Hinds, Anne. (2010), "Assessing the Impact of KM on Organisational Practice: Applying the MeCTIP Model to UK Organisations", Proceedings of the European Conference on Knowledge Management, ECKM. 2.
23) Probst, G., & Romhardt, K. (2000), " Building Blocks of Knowledge Management – A Practical Approach", Hoboken: John Wiley & Sons.
24) Riege, A. (2015), "Three‐dozen Knowledge‐sharing Barriers Managers Must Consider", Journal of Knowledge Management, Vol. 9, No. 3, PP. 18-35. https://doi.org/10.1108/13673270510602746
25) Ryan, S.D. & Prybutok, V.R.. (2001), "Factors Affecting the Adoption of Knowledge Management Technologies: A Discriminative Approach", Journal of Computer Information Systems, 41, PP. 31-37.
26) Shing‐Loy, C. (2018), "The Influence of Organizational Culture on the Success of Knowledge Management Practices with North American Companies", International Business and Economics Research Journal, 6(3), PP. 15–29.
27) Skyrme, D.J. and Amidon, D.M. (2010), "Creating the Knowledge-based Business", London: Business Intelligence.
28) Soliman, F & Spooner, K. (2000), "Strategies for Implementing Knowledge Management: Role of Human Resources Management", Journal of Knowledge Management, Vol. 4, Issue 4, PP. 337-345. https://doi.org/10.1108/13673270010379894
29) Suresh, R H and Egbu, C O, (2004), “Knowledge Mapping: Concepts and Benefits for a Sustainable Urban Environment”, In: Khosrowshahi, F (Ed.), 20th Annual ARCOM Conference, 1-3 September 2004, eriot Watt University. Association of Researchers in Construction Management, Vol. 2, PP. 905-14.
30) Trussler, S. (1998), "The Rules of the Game", Journal of Business Strategy, January/February, 19-16. Vol. 1, No. 1, PP. 38-49.
31) Wong, Kuan & Aspinwall, Elaine. (2005), "An Empirical Study of the Important Factors for Knowledge‐management Adoption in the SME Sector", J. Knowledge Management, 9, PP. 64-82. 10.1108/13673270510602773
یادداشتها