واکاوی تحلیلی ارزشیابی آموزشی در آموزش مجازی دانشگاهی
محورهای موضوعی : برنامه ریزی درسیپریسا ایران نژاد 1 , فهیمه یعقوبی 2 , فاطمه پرسته قمبوانی 3
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.
2 - دانش آموخته رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.
کلید واژه: آموزش مجازی, ارزشیابی آموزشی, دانشگاه واحد کرج,
چکیده مقاله :
تحقیق با هدف" واکاوی تحلیلی ارزشیابی آموزشی در آموزش مجازی" انجام گردید. این تحقیق از نظرهدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی، از نظر ماهیت داده ها، کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد می باشد. جامعه آماری استادان خبره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بودند که تعداد نمونه بر اساس اشباع نظری به 12 نفر رسید. روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند و ابزار اندازه گیری مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت روایی و اعتبار دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور نظر صاحبنظران غیرمشارکت کننده در تحقیق استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام گردید. نتایج نشان داد عوامل اثرگذار بر ارزشیابی آموزشی دانشجویان درآموزش مجازی شامل 5 مقوله محوری زیرساخت ها و امکانات ارزشیابی مجازی و حمایت سازمانی، نگرش استادان به ارزشیابی مجازی، شناخت استادان از شیوه های ارزشیابی مجازی، شیوه های ارزشیابی استادان، آسیب های ارزشیابی مجازی می باشد. از نظر کیفیت ارزشیابی مجازی در دانشگاه آزاد کرج قابل قبول نبوده و در وضعیت مناسبی قرار نداشت. چالش های ارزشیابی درآموزش مجازی عبارتست از عدم توجه و عدم تاکید دانشگاه بر یادگیری، نوع نگرش دانشجویان در سیستم ارزشیابی مجازی یعنی تقلب کردن و رونویسی، انگیزه پایین دانشجو، عدم تعیین قوانین مناسب برای ارزشیابی مجازی. پیشنهاد می شود تیم های تخصصی در حوزه آموزش مجازی جهت پژوهش و پیدا کردن راهکارهای واقع بینانه در ارزشیابی، تامین بودجه های مورد نیاز، فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم و پرهیز از آزمون و خطا و تامین زیر ساختهای لازم تشکیل گردد.
ابطحی فروشانی، سیده آسیه؛ کتابی فشکی، مریم؛ میرزایی عباس آبادی، حام (1399). ادراک از آموزش های مجازی در دوران کرونا، دومین کنفرانس مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت.
رضایی، علی محمد (1399). ارزشیابی ازآموختههای دانشجویان در دوران کرونا: چالشها و راهکارها، فصلنامه روان شناسی تربیتی 16(55)،214-179.
سیف، علی اکبر (1400). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
عباسی کسانی، حامد؛ شمس مورکانی، غلامرضا؛ سراجی، فرهاد؛ رضایی زاده، مرتضی (1400). ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی: چیستی، چرایی، چگونگی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی; ۸ (۱) ،۸۰-۹۱.
قربانخانی، مهدی؛ صالحی، کیوان (1395). بازنمایی چالشهای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران: مطالعه ای با روش پدیدار شناسی. فصلنامه اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، صص123-148.
روشنی علی بنه سی، حسن؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ خراسانی، اباصلت (1396). چالشهای کیفیت ارزشیابی برنامه درسی دوره آموزش مجازی (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی, 7(18 ), 29-52.
ظهیری، ساجده(1399). آموزش مجازی و راهکارهای بهبود آن،ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران،تهران.
عزیزی، فاطمه (1399). آسیب شناسی آموزش مجازی، فرصتها و تهدیدها بر گرفته از عطنا به آدرس.
مسعودی، ماریا(1398). ارزشیابی تکوینی و پایانی در محیط یادگیری الکترونیکی، فصلنامه مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی، سال دوم، ش23،صص72-51.
میرانی سرگزی، نرگس؛ حیدری آبروان، محمد جواد؛ عسکری، مهتاب؛ خوش خواهش، رویا (1399). کرونا و چالش های آموزش مجازی در ایران. دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره.
Al-Hujran, O., Aloudat, A., Al-Hennawi, H., & Nabeel Ismail, H. (2013). Challenges to E-learning Success: The student perspective. In Proceedings of the 2013 International Conference on Information. Business and Education Technology (ICIBET 2013). Atlantis press.
Bennett, S. & Lockyer, L. (2015). Becoming an online teacher: Adapting to achanged environment for teaching and learning in higher education. Educational.
Kollar. I & Fischer. F(2010). Peer assessment as collaborative learning: A cognitive perspective. Learning and Instruction 20. 344-348.
Feng, Y., Cheng, Y., Wang, G., Xu, X., Han, H., & Wu, R. (2020). Radar Emitter Identification under Transfer Learning and Online Learning. Information, 11 (1): 15.
Frayer DA. (2009). Faculty Development, Selection, and Training [Internet]. Encyclopedia of Distributed Learning. SAGE Publications. 2009 Sep 12. Available from: http://sage-ereference.com/distributedlearning/Article_n58.html.
Jiang, X., Denga, L., Zhu, Y., Jia, H., Taoc, L., Liua, L., Yanga, D., Jia, W. (2020). Psychological crisis intervention during the outbreak period of new coronavirus Singh, R.; Sarkar, S. (2015). Does teaching quality matter? Students learning outcome related to teaching quality in public and private primary schools in India. International Journal of Educational Development, Volume 41, 153-163.
Morimoto. Y., Ueno. M., Kikukawa. I., Yokoyama. S & Miyadera. Y (2006). Formal Method of Description Supporting Portfolio Assessment. Educational Technology & Society, 9 (3), 88-99
Parhizi, R., Zamani, B., & Asemi, A. (2014). Virtual learning challenges. Growth of Educational Technology, 7, 40-43. Verkuyl, M., & Hughes, M. (2019).
Virtual Gaming Simulation in Bridging Nursing Education: A mixed methods study. Clinical Simulation in Nursing, 29 (C): 9-14. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2019.02.001
Zhang, J., Wu, W., Zhao, X., & Zhang, W. (2020). Recommended psychological crisis intervention response to the 2019 novel coronavirus pneumonia outbreak in China: a model of West China Hospital. Precision Clinical Medicine, 3(1), 3-8.