تجربه زیسته دانشجویان کارشناسی ارشد درباره تربیت شهروند الکترونیک دردوره های تحصیلی آموزش عالی
محورهای موضوعی : برنامه ریزی درسیصغری ساحلی 1 , اسماعیل کاظم پور 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
کلید واژه: شهروند الکترونیک, دانشجویان, تجربه زیسته, برنامه درسی ,
چکیده مقاله :
در جهان نوین با توجه به کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی نسل بشر نیاز به دانش اطلاعات، مهارتها و نگرشهای یکسان و هماهنگی دارند که با تکیه توانایی رویارویی با وضعیت و شرایط جدید را به دست آورند. بدین منظور این پژوهش با هدف تجربه زیسته دانشجویان کارشناسی ارشد درباره تربیت شهروند الکترونیک در دورههای تحصیلی آموزش عالی انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه آزاد واحد تنکابن در سال تحصیلی 1402-1403 که تعداد آنها 2200 نفر بود. نمونهگیری در این پژوهش تا اشباع نظری دادهها ادامه داشت و از روش نمونهگیری هدفمند 20 مصاحبه به عمل آمد. یافتههای پژوهش نشان داد ادراک دانشجویان از شهروند الکترونیک شامل مهارتها، توانایی حفظ امنیت الکترونیک، آگاهی از حقوق و مسئولیتهای آنلاین، برقراری ارتباط درست در جهان الکترونیک، انجام امور روزانه است. تجربه زیسته دانشجویان از جنبههای مختلف تربیت شهروند الکترونیک شامل آموزش سختافزاری و نرمافزاری، آموزشهای فردی، آموزشهای مشارکتی، آموزش امنیت در فضای مجازی ، آموزش مهارتهای شهروندی الکترونیک است. تجربه زیسته دانشجویان در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر تربیت شهروند الکترونیک شامل تعیین گروههای آموزشی، توجه به تجربیات جهانی آموزش شهورند الکترونیک و تدوین برنامه آموزشی است. تجربه زیسته دانشجویان در رابطه با پیامدهای تربیت شهروند الکترونیک شامل آثار اقتصادی، آثار اجتماعی و آثار محیط زیستی است.
In the modern world, due to the fading of the geographical borders of the human race, they need knowledge, information, skills, and the same and harmonious attitudes to gain the ability to face the new situation and conditions. For this purpose, this research was conducted with the aim of master's students' lived experience of e-citizen training in higher education courses. The current research was an applied research in terms of its purpose and qualitative and phenomenological in terms of its method. The statistical population of the research was all the students of the senior level of Azad University, Tunkabon branch in the academic year 1402-1403, whose number was 2200. Sampling in this research continued until the theoretical saturation of the data and 20 interviews were conducted using the purposeful sampling method. The findings of the research showed that students' perception of e-citizen includes skills, the ability to maintain electronic security, awareness of online rights and responsibilities, establishing proper communication in the electronic world, and performing daily tasks. The lived experience of students from various aspects of e-citizen training includes hardware and software training, individual training, cooperative training, cyberspace security training, and e-citizenship skills training. The lived experience of students in relation to the factors influencing the education of e-citizens includes determining educational groups, paying attention to the global experiences of e-citizen education and developing an educational program. The lived experience of students in relation to the consequences of e-citizen training includes .
حسین زاده، روژین، عسگری، مجیدعلی، عباسی، قادری. (1402). طراحی برنامه درسی تربیت شهروند الکترونیک در دوره ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی. 5(6)، 65-80.
مهدیزاده، امیرحسین؛ عراقیه، علیرضا؛ مرادی، سمیه. (1400). تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) از منظر توجه به ویژگیهای شهروند الکترونیکی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 1(13)، 18-5.
فتوحی نیا، مریم، پوشنه، کامبیز، خسروی بابادی، علی اکبر. (1400). رتبهبندی عوامل تعیینکننده ضرورت تربیت شهروند الکترونیک در برنامه درسی دوره متوسطه اول. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 11(3)، 131-151.
رازقی پور، یوسف. (1401). تبیین اصول و مبانی فلسفی تربیت شهروند الکترونیک. ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران، 5(10)، 2222-2239.
کریمی، امیر، رحمتی، رباب. (1401). فراتحلیل مطالعات تربیت شهروندی در آموزشوپرورش ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 4(2)، 129-159.
Al Knawy, B., McKillop, M. M., Abduljawad, J., Tarkoma, S., Adil, M., Schaper, L., ... & Rhee, K. (2022). Successfully implementing digital health to ensure future global health security during pandemics: a consensus statement. JAMA network open, 5(2), e220214-e220214.
Al-Abdullatif, A., & Gameil, A. (2020). Exploring students’ knowledge and practice of digital citizenship in higher education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(19), 122-142.
Al-Dahshan, J. (2016). Digital citizenship as an introduction to Arab education in the digital age. Journal of criticism and enlightenment, (5), 84.
Ali, I., Butt, K., & Warraich, N. F. (2023). Factors effecting digital citizenship in education sector: A systematic review and future direction. Education and Information Technologies, 28(12), 15789-15821.
Al-Malah, D. K. A. R., Jinah, H. H. K., & ALRikabi, H. T. S. (2020). Enhancement of educational services by using the internet of things applications for talent and intelligent schools. Periodicals of Engineering and Natural Sciences, 8(4), 2358-2366.
Al-Malah, D. K. A. R., Majeed, B. H., & ALRikabi, H. T. S. (2023). Enhancement the educational technology by using 5G networks. International Journal of Emerging Technologies in Learning (Online), 18(1), 137.
Alrikabi, H. T. S., Jasim, N. A., Majeed, B. H., Abass, A. Z., & ALRubee, I. R. N. (2022). Smart learning based on Moodle E-learning platform and digital skills for University students. International Journal of Recent Contributions from Engineering, Science & IT (iJES), 10(01), 109-120.
Ananto, P., & Ningsih, S. K. (2023). An examination of Indonesian teachers’ and students' perception and level of digital citizenship. Heliyon, 9(8).
Calzada, I. (2023). Emerging digital citizenship regimes: Pandemic, algorithmic, liquid, metropolitan, and stateless citizenships. Citizenship Studies, 27(2), 160-188.
Chen, L. L., Mirpuri, S., Rao, N., & Law, N. (2021). Conceptualization and measurement of digital citizenship across disciplines. Educational Research Review, 33, 100379.
Choi, M. (2016). A concept analysis of digital citizenship for democratic citizenship education in the internet age. Theory & research in social education, 44(4), 565-607.
Choi, M., Glassman, M., & Cristol, D. (2017). What it means to be a citizen in the internet age: Development of a reliable and valid digital citizenship scale. Computers & education, 107, 100-112.
Davis, A. (2020). Digital Citizenship in Ontario Education: A Concept Analysis. in education, 26(1), 46-62.
Erstad, O., & Voogt, J. (2018). The twenty-first century curriculum: issues and challenges. Springer International Handbooks of Education, 19-36.
Fernández-Prados, J. S., Lozano-Díaz, A., & Ainz-Galende, A. (2021, March). Measuring digital citizenship: A comparative analysis. In Informatics (Vol. 8, No. 1, p. 18). MDPI.
Gisbert Cervera, M., & Caena, F. (2022). Teachers’ digital competence for global teacher education. European Journal of Teacher Education, 45(4), 451-455.
Hintz, A., Dencik, L., & Wahl-Jorgensen, K. (2018). Digital citizenship in a datafied society. John Wiley & Sons.
Hussien, N., Ajlan, I., Firdhous, M. M., & Alrikabi, H. (2020). Smart shopping system with RFID technology based on internet of things.
Jawad, L. F., Majeed, B. H., & ALRikabi, H. T. S. (2021). The impact of CATs on mathematical thinking and logical thinking among fourth-class scientific students. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(10), 194-211.
Kim, M., & Choi, D. (2018). Development of youth digital citizenship scale and implication for educational setting. Journal of Educational Technology & Society, 21(1), 155-171.
Majeed, B. H. (2021). The impact of reflexive learning strategy on mathematics achievement by first intermediate class students and their attitudes towards e-learning. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(7), 3271-3277.
Martin, F., Hunt, B., Wang, C., & Brooks, E. (2020). Middle school student perception of technology use and digital citizenship practices. Computers in the Schools, 37(3), 196-215.
Mulder, L. E. (2023). On-site citizenship education: An effective way of boosting democratic engagement and reducing inequalities among young people?. Political Behavior, 45(2), 511-535.
Nassar, N. M. (2019). Perceptions of Arab Open University students in the Kingdom of Saudi Arabia towards digital citizenship and ways to enhance it: a field study on a sample of university students. Journal of the Islamic University of Educational and Psychological Studies, 27(1), 152-184.
Örtegren, A. (2022). Digital citizenship and professional digital competence—Swedish subject teacher education in a postdigital era. Postdigital Science and Education, 4(2), 467-493.
Pangrazio, L., & Sefton-Green, J. (2021). Digital rights, digital citizenship and digital literacy: What’s the difference?. Journal of new approaches in educational research, 10(1), 15-27.
Pangrazio, L., & Sefton-Green, J. (2021). Digital rights, digital citizenship and digital literacy: What’s the difference?. Journal of new approaches in educational research, 10(1), 15-27.
Polizzi, G. (2020). Information literacy in the digital age: Why critical digital literacy matters for democracy. Informed Societies: Why information literacy matters for citizenship, participation and democracy, 1-23.
Richardson, J., & Milovidov, E. (2022). Digital citizenship education handbook: Being online, well-being online, and rights online. Council of Europe.
Riina, V. U. O. R. I. K. A. R. I., Stefano, K. L. U. Z. E. R., & Yves, P. U. N. I. E. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens-With new examples of knowledge, skills and attitudes (No. JRC128415). Joint Research Centre.
Salas‐Pilco, S. Z., Yang, Y., & Zhang, Z. (2022). Student engagement in online learning in Latin American higher education during the COVID‐19 pandemic: A systematic review. British Journal of Educational Technology, 53(3), 593-619.
Shi, G., Chan, K. K., & Lin, X. F. (2023). A systematic review of digital citizenship empirical studies for practitioners. Education and Information Technologies, 28(4), 3953-3975.
Slavković, M., Pavlović, K., Mamula Nikolić, T., Vučenović, T., & Bugarčić, M. (2023). Impact of digital capabilities on digital transformation: The mediating role of digital citizenship. Systems, 11(4), 172.
Wahib, M. S. K., Alamiry, Z. A. A., Majeed, B. H., & ALRikabi, H. T. S. (2023). Digital citizenship for faculty of Iraqi universities. Periodicals of Engineering and Natural Sciences, 11(2), 262-274.