بررسی ارتباط بین موسیقی و میزان اضطراب در دانش آموزان دبیرستان های تلاش شهرستان بجنورد 1387
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمد واحدیان 1 , پروین محمدزاده 2 , خلیل رستمی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
2 - کارشناس بهداشت عمومی
3 - مدرس هنری
کلید واژه: اضطراب, موسیقی, دانش آموز,
چکیده مقاله :
ضریب انحراف پذیری موسیقی از تمام هنرها بیشتر است، ضمن آنکه جوانان عمده ترین مصرف کنندگان موسیقی که تولید کننده هم میباشند؛ به مصرف موسیقی تمایل دارند و بدان پایبند هستند. نغمههای موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلولهای عصبی احساس و انگیزهای را تقویت و یا منتقل میسازند. در عرصه موسیقی در دنیا سبکهای بسیاری ابداع شده اند، خصوصیات و اثرات این سبکها بر سلامتی و ذهن و روان بسیار متفاوت میباشد. اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه جوامع، به عنوان یک پاسخ مناسب و سازگار تلقی میگردد. در جریان رشد، کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از اضطرابها را تجربه میکنند. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی ارتباط بین موسیقی و اضطراب در بین دانش آموزان انجام شده است. برای 445 دانش آموز (232 پسر و 208 دختر) از دبیرستانهای تلاش پرسشنامه موسیقی و پرسشنامه اضطراب صفت-حالت اشپیل برگر در دبیرستان و کلاسهای درس دانشآموزان تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری تی تست و کای دو استفاده شده است. نتایج: میزان علاقه مندی به موسیقی در دانش آموزان زیاد ولی میزان آشنایی کم و متوسطی با موسیقی برخوردارند. رابطه بین میزان علاقه مندی به موسیقی و اضطراب حالت و صفت در پسران معنیدار می باشد، و آشنایی با موسیقی با اضطراب صفت در دختران رابطه معنیدار آماری دارد.
Compared with other forms of art, music is more likely to digress. The young are both the main consumer and producer of music. Melodies have specific vibrations depending on their rhythm and distances between notes. These vibrations transfer or produce a feeling or stimulus by stimulating neurons. Various music styles have been developed throughout the world. Their characteristics and their effects on health and mind are very different. Anxiety, as part of everyday life of all societies, is regarded as a proper response. Throughout developing, children experience many types of experience. Research method: The study is a descriptive research to investigate the relationship between music and anxiety in students. Spielberger and music questionnaire were administered for 445 students (232 males, 208 females) in Talash school. Data were analyzed using t-test and chi square. Results: Students are interested in music a lot, but have a little knowledge of it. The relationship between the degree of interest and the amount of stress is significant among the male students. Familiarity with music has a significant relationship with anxiety among female students