بررسی رابطه رهبری اخلاقی و معنویت سازمانی با فرسودگی شغلی، نقش میانجی یادگیری سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلی اکبر عقیقی 1 , وحید میرزایی 2 , مجید قدیمی تولکی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار دکتری مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, فرسودگی شغلی, معنویت سازمانی, رهبری اخلاقی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و معنویت سازمانی با فرسودگی شغلی با نقش میانجی یادگیری سازمانی شکلگرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد است که با استفاده از فرمول کوکران 110 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی – همبستگی است. برای گردآوری دادها از چهار پرسشنامه استاندارد استفاده گردید؛ بدین صورت که برای سنجش رهبری اخلاقی از پرسشنامه استاندارد کالشون و همکاران (2011)، برای سنجش معنویت سازمانی از پرسشنامه میلیمن و همکاران (2003)، برای آزمودن فرسودگی شغلی از پرسشنامه مسلچ (1981) و برای سنجش یادگیری سازمانی از پرسشنامه نیفه (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوا و سازه مورد بررسی و تأیید قرار گرفتند. پایایی پرسشنامهها با روش ضریب آلفای کرونباخ برآورد و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل آماری اطلاعات جمعآوری شده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS4 بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری اخلاقی و وجود معنویت در محیط کار اثر معکوس و معناداری بر فرسودگی شغلی کارکنان دارد و یادگیری سازمانی نیز تقویت کننده اثر این دو پدیده بر فرسودگی شغلی کارکنان بوده و این رابطه را میانجیگری میکند با توجه به تأیید تمامی فرضیههای تحقیق، پیشنهادهایی در خصوص نحوه انتخاب و آموزش مدیران مدارس، ایجاد محیط همدلانه، کاهش و رفع فرسودگی کارکنان و اعتلای اهداف سازمانی مدارس ارائه شده است
The present study aims to discover the relationship between ethical leadership and organizational spirituality on job burnout and to study the possible mediation of organizational learning in between. The statistical population of this study consisted of all the second stage of highschool teachers of the Iranian of Mashad who were selected as a sample using Cochran's formula. This research is applicative, in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of nature and method. The data collection tools are questionnaires. The validity of the questionnaires was confirmed using face and structural validity and the reliability was ssconfirmed using Cronbach's alpha coefficient. Structural equation modeling and PLS4 software was used for statistical analysis of the collected data. The results contribute to new knowledge that both organizational spirituality and ethical leadership have a direct and reversal relationship with the organizational burnout and in the meantime organizational learning Plays a mediating role through reducing the effects of organizational burnout among the employees improving the anti-productive organizational behaviours, while receiving a direct and positive effect from both the ethical leadership and organizational spirituality. According to the confirmation of all the research hypotheses, suggestions have been made regarding how to choose and train the school managers and how to eliminate and reduce organizational burnout among the teachers.
_||_