ارائه مدلی برای توان تصمیمگیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسارا کوراوند 1 , لیلا بهمئی 2 , غلامحسین برکت 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران.
کلید واژه: مدیران, تفویض اختیار, قدرت سازمانی, توان تصمیمگیری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای توان تصمیمگیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه استان خوزستان با تأکید بر قدرت و اختیار میباشد. روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی از نوع کیفی و کمی میباشد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان حوزه آموزش و پرورش در سمتهای مدیریتی تشکیل دادند که با روش هدفمند تا 15 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با آنها مصاحبه صورت پذیرفت. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه اول در استان خوزستان (۲۱۴۷نفر) هستند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای به صورت تصادفی که با تقسیم مدارس متوسطه به چهار بخش و فرمول کوکران حجم نمونه 326 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از رویکردهای گرندد تئوری و معادلات ساختاری با نرم افزارهای MAXQDA,SPSS-PLS استفاده گردید. نتایج نشان داد که ابعاد اصلی مدل را عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها تشکیل میدهند و شامل 74 زیر مولفه هستند و نتایج مدل تحقیق نشان می دهد که بزارش مدل مناسب بوده، یعنی اینکه مدل ارائه شده با توجه به اهداف تدوین شده موجب افزایش توجه به توانمندسازی مدیران در تصمیمگیری میگردد. بنابراین عوامل علی، زمینهای، راهبردها، مداخلهگر و پیامدها، ابعاد مدل مورد نظر را تشکیل دادهاند و مدارس باید به این مولفههای اصلی به همراه زیر مولفه-های تعیین شده توجه داشته باشند.
The aim of the current research is to provide a model for developing the decision-making ability of school principals of the first year of secondary school in Khuzestan province with an emphasis on power and discretion. The current research method is a combination of qualitative and quantitative research. The intended statistical population in the qualitative section was formed by experts in the field of education in managerial positions, who were selected as a sample size with a targeted method, and interviews were conducted with them. Also, in the quantitative part, the statistical population includes all the principals of the first secondary level in Khuzestan province (2147 people) using the random cluster sampling method that divides the secondary schools into four sections (north, south, east and west) Kochran's formula, the sample size was determined to be 326 people. The tool of data collection in this research was a researcher-made questionnaire. To analyze the data, ground theory approaches and structural equations were used with MAXQDA, SPSS-PLS software. The results showed that the main dimensions of the model are causal, contextual, intervening factors, strategies and consequences, and they include 74 sub-components, and the results of the research model show that the model is appropriate, that is, the model presented According to the developed goals, it increases attention to empowering managers in decision-making. Therefore, causal factors, contextual factors, strategies, intervenors and consequences have formed the dimensions of the desired model, and schools should pay attention to these main components along with the determined sub-components.
_||_