شناسایی ابعاد رهبری حرفه ای مراکز پیش دبستانی به شیوه فراترکیب
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیرضوان فضل الهی 1 , جواد کیهان 2
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ، ارومیه، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.(نویسنده مسئول)
کلید واژه: پیش دبستانی, فراترکیب, رهبری حرفهای,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی ابعاد رهبری حرفه ای مراکز پیش دبستانی جهت آماده سازی و پرورش استعدادهای کودکان برای ورود به دوره دبستان می باشد. روش پژوهش بر اساس روش فراترکیبی (سندلوساکی و باروساو ،2007) می باشد. جامعه آماری را کلیه مقالات منتشر شده طی سالهای 2006 تا 2020 تشکیل داده است که از بین 34 مقاله اولیه ، در نهایت 28 مقاله براساس نمونه گیری هدفمند و به شیوه اشباع نظری و بر مبنای تحلیل داده ها به شیوه کُد گذاری ( باز ، محوری و انتخابی ) انتخاب شده است. نتایج یافته های حاصل از مقالات مورد مطالعه در قالب 63 کُد باز، 20 کُد محوری و 7 کُد انتخابی ، نشان داد که لازمه اداره فرایندهای آموزشی مراکز پیش دبستانی و بالابردن توانایی و یادگیری کودکان جهت ورود به دوره دبستان ، دارا بودن رهبری حرفه ای می باشد.همچنین این نتایج نشان داد رهبری حرفه ای مراکز پیش دبستانی نیازمند عواملی از جمله بینش کارآفرینی،مهارت یادگیری،سواد اطلاعاتی، مهارت استعدادیابی،اخلاق مداری و دارابودن مهارت نوآوری و تحول پذیری است.
The purpose of this study is to investigate and identify the dimensions of professional leadership of preschool centers to prepare and nurture children’s talents to enter primary school. The research method is based on meta –combination method (Sandlossaki and Barrosaw, 2007).the statistical population consists of all articles published between 2006 and 2020.out of 34 initial articles are based on purposeful sampling and theoretical saturation. And is selected based on data analysis in coding method (open, axial and selective).the results of the findings of the studied articles in the form of 63 open codes, and 7 selected codes showed that the requirement to manage the educational processes of preschool centers and increase the ability and learning of children to enter primary school is to have professional leadership of preschool centers requires factors such as entrepreneurial insight, learning skills ,information literacy, talent search skills, morals and having the skills of innovation and change.
_||_