شناسایی مؤلفه های ریاکاری سازمانی در سازمان های دولتی مورد مطالعه اداره کل آموزش پرورش خراسان رضوی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسهیل پورعباس خادر 1 , وحید میرزایی 2 *
1 - دانشجو دکتری تخصصی،گروه مدیریت دولتی، واحد بجنورد، دانشگاه ازاد اسلامی، بجنورد، ایران.
2 - استادیار،گروه مدیریت دولتی، واحد بجنورد، دانشگاه ازاد اسلامی، بجنورد، ایران.
کلید واژه: ریاکاری سازمانی , دو گانگی گفتار و عمل , تظاهر و نقاب زدن , پنهان کاری و کتمان حقیقت , تمایل به خود فریبی ,
چکیده مقاله :
ریاکاری سازمانی زمانی اتفاق میافتد که ارزشها، علایق و ایدههای افراد ناسازگاری وجود داشته باشد که بر عملکرد آنها در سازمان تأثیر بگذارد. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه های ریاکاری سازمانی در سازمان های دولتی در اداره کل آموزش پرورش خراسان رضوی انجام شد .روش پژوهش مطالعه کیفی بود که در آن از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری تعدادی از کارکنان اداره کل آموزش پرورش خراسان رضوی می باشند و نمونه گیری خبرگان با استفاده از روش نمونهگیری انتخابی هدفمند انجام شد. که با 17 شرکت کننده انجام گرفت. روش جمع آوری داده ها, مصاحبه های نیمه ساختار یافته عمیق و روش تجزیه و تحلیل کلایزی بود. یافته های مطالعه چهار مولفه اصلی شامل دوگانگی گفتار و عمل , تظاهر و نقاب زدن و پنهان کاری و کتمان حقیقت و تمایل به خود فریبی را نشان داد لذا نیاز است مدیران آموزش و پرورش کل خراسان رضوی فرهنگ صداقت، شفافیت، و اخلاق حرفهای را در محیط کار ترویج دهند. این امر نهتنها به بهبود عملکرد سازمان کمک میکند، بلکه محیطی سالم و سازنده برای کارکنان نیز ایجاد میکند.
Organizational hypocrisy occurs when there are incompatible values, interests, and ideas of individuals that affect their performance in the organization. This study aimed to identify the components of organizational hypocrisy in government organizations in the General Directorate of Education of Khorasan Razavi. The research method was a qualitative study in which a phenomenological approach was used. The statistical population is a number of employees of the General Directorate of Education of Khorasan Razavi, and expert sampling was carried out using a purposive sampling method. Which was carried out with 17 participants. The data collection method was in-depth semi-structured interviews and the Claise analysis method. The study findings showed four main components including the duality of speech and action, pretense and masking, secrecy and concealment of the truth, and a tendency to self-deception. Therefore, there is a need for managers of the General Directorate of Education of Khorasan Razavi to promote a culture of honesty, transparency, and professional ethics in the workplace. This not only helps improve the organization's performance, but also creates a healthy and productive environment for employees.
احمدی قراچه ، علی محمد ؛ شجاعی فرد، علی؛ روا، سلیمه؛ اسکندری، بامشاد؛ فراشبندی، رضا.(1401). بررسی رابطه رهبری همنوا با حسادت سازمانی و ریاکاری سازمانی در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، فصلنامه آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی،9(3)، 1-19
صیامی، مریم. (1401) پژوهشی با عنوان بررسی رابطه مشروعیت سازمانی و ریاکاری سازمانی با عملکرد سازمانی معلمان ، پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، دانشکده علوم انسانی.
قائدامینی هارونی، عباس؛ صادقی ده چشمه، مهرداد؛ مشرف قهفرخی، الهه؛ مالکی فارسانی، غلام رضا .(1402). بررسی نقش میانجی ریاکاری سازمانی در رابطه بین سکوت سازمانی با شایعه سازمانی،مدیریت دولتی تطبیقی،5(1)،
کاظمی, نرگس & حیدری, مرضیه. (1400). رابطه بین رهبری اخلاقی، مشروعیت سازمانی، ریاکاری سازمانی و نتایج مربوط به کار معلمان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 15(2), 97-119.
محمدی وندیش، علیرضا.(1401). بررسی نفاق سازمانی بر اساس آموزه های علوی، پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران، پردیس فارابی میرزایی، وحید، & قدیمی توکلی، مجید. (1402). واکاوی میانجیگری سکوت سازمانی و شایعات سازمانی در رابطه با خودشیفتگی سازمانی و ریاکاری سازمانی. پژوهش های روانشناختی در مدیریت,
نوروزی ، نفیسه ؛تقی پوریان؛ محمدجواد ؛ آقااحمدی، قربانعلی ؛آقااحمدی، قربانعلی ؛آقاعلیخانی، مرضیه.(1400). طراحی الگویی از عوامل کاهنده ریاکاری اخلاقی مدیران از نگاه مدیریت جهادی با رویکرد کیفی، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 9(2)، 167-188
هادوی نژاد، مصطفی؛ بهارلویی، الهه. (1394). رفتارهای منافقانه در ارتباطات بین فردی در سازمان: پیشایندها و پیامدهای سازمانی. مدیریت دولتي ؛ 7 ( 2 ،) 412 – 3
Ağalday, Bünyamin(2022) Examining the Effect of Principals' Inclusive Leadership Practices on Organizational Hypocrisy through the Mediating Role of Trust in Principal. Participatory Educational Research (PER), 9 (5);204-221.
Alswaeer, E. A. (2021). The Reflections of Employees'voice Strategy Styles on Organizational Hypocrisy: the Mediating Role of Ethical Leadership a Case Study at Royal Jordanian (Doctoral Dissertation, Middle East University). ağalday, B. (2022). The Role of Workplace Spirituality in Reducing Organizational Hypocrisy in Schools. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(2), 390-404.
Arli, D., Grace, A., Palmer, J., & Pham, C. (2017). Investigating the direct and indirect effects of corporate hypocrisy and perceived corporate reputation on consumers’ attitudes toward the company. Journal of Retailing and Consumer Services, 37, 139-145.
Batson, C. D., Thompson, E. R., Seuferling, G., Whitney, H., & Strongman, J. A. (1999). Moral Hypocrisy: Appearing Moral to Oneself Without Being So. Journal of Personality and Social Psychology, 77(3), 525–537.
. Brunsson, N. (1989). The organization of hypocrisy: talk, decisions, and actions in organizations. Wiley.
Carlos, W. C., & Lewis, B. W. (2018). Strategic silence: Withholding certification status as a hypocrisy avoidance tactic. Administrative Science Quarterly, 63, 130-169.
Cha, S.E. and A.C. Edmondson, 2006. When values backfire: Leadership, attribution, and disenchantment in a values-driven organization. The Leadership Quarterly, 17(1): p. 57-78.
Goswami, S.; Ha-Brookshire, J. Exploring U.S. Retail Employees’ Experiences of Corporate Hypocrisy. Organ. Manag. J. 2016, 13, 168–178. [CrossRef]
Greenbaum, R. L., Mawritz, M. B., & Piccolo, R. F. (2015). When leaders fail to “walk the talk” supervisor undermining and perceptions of leader hypocrisy. Journal of Management, 41, 929-956.
Hale, W. J., & Pillow, D. R. (2015). Asymmetries in perceptions of self and others' hypocrisy: Rethinking the meaning and perception of the construct. European Journal of Social Psychology, 45(1), 88–98. https://doi.org/10.1002/ejsp.2064 Ilsev, A. and Aydin, E. M. (2021). Leader Hypocrisy and Its Emotional, Attitudinal, and Behavioral Consequences. In: Destructive Leadership and Management Hypocrisy. Emerald Publishing Limited
Kahveci, G., Kandemir, İ. K., & Bayram, S. (2019). Examining the relationship between teachers' organizational hypocrisy and their perceptions of organizational justice. Elementary Education Online, 18(2).
Karagül-Kandemir, İ. & Kahveci, G. (2020). Examination of the relationship between the perceptions of organizational hypocrisy and organizational commitment behaviors of primary and secondary school teachers. Turkish Studies - Education, 15(2), 963-981.
Kılıçoğlu, G., & Yılmaz Kılıçoğlu, D. (2019). Understanding organizational hypocrisy in schools: the relationships between organizational legitimacy, ethical leadership, organizational hypocrisy and work-related outcomes. International Journal of
Leadership in Education, 24(1), 24–56. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1623924 Kılıçoğlu, G., Kılıçoğlu, D. Y., & Karadağ, E. (2017). Do Schools Fail to “Walk Their Talk”? Development and Validation of a Scale Measuring Organizational Hypocrisy. Leadership and Policy in Schools, 18(1), 52–82. https://doi.org/10.1080/15700763.2017.1371762
Konan, N., & Taşdemir, A. (2019). The relationship between teachers' perceptions of organizational hypocrisy and their perception of happiness levels. Scientific Educational Studies, 3(2), 132-152.
Marín, L., Cuestas, P. J., & Román, S. (2016). Determinants of consumer attributions of corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 138, 247-260.
Phillippe, T. W., & Koehler, J. W. (2005). A factor analytical study of perceived organizational hypocrisy. SAM Advanced Management Journal, 70(2), 13-20.
Simons, T., Friedman, R., Liu, L. A., & McLean Parks, J. (2007). Racial differences in sensitivity to behavioral integrity: attitudinal consequences, in-group effects, and “trickle down” among black and non-black employees. The Journal of Applied Psychology, 92(3), 650–65. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.3.650
Umidjon, Y., & Dilyora, a. (2023). Factors Influencing the Formation of Deviant Behavior in Adolescence. Conferencea, 89-93.
Wagner, T., Lutz, R. J., & Weitz, B. A. (2009). (electronic) Corporate Hypocrisy: Overcoming the Threat of Inconsistent Corporate Social Responsibility Perceptions. Journal of Marketing, 73, 77–91.
Yaghi, A., & Yaghi, M. (2021). Evaluating organizational hypocrisy within universities as toxic leadership behavior. Public Integrity, 23(4), 385-400.
Zeb, F., Wang, Q., & Shahjehan, A. (2023). Hypocrisy is the tribute that vice pays to virtue: Dynamics of perceived organization hypocrisy and job embeddedness in the hospitality industry. Frontiers in Psychology, 13, 1036320.