پیشبینیپذیری اضطراب امتحان مجازی بر اساس خودکارآمدی رایانهای
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ،تهران ،ایران
کلید واژه: اضطراب امتحان مجازی, خودکارآمدی رایانه ای, دانشجویان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی پذیری اضطراب امتحان مجازی بر اساس خودکارآمدی رایانه ای در جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال اجرا شد. نمونه آماری شامل 367 نفر است که بر اساس جدول مورگان تعیین و به روش نمونه گیری سهمیه ای و یه صورت تصادفی انتخاب شدند. این پژوهش در زمره پژوهشهای همبستگی محسوب می شود که بر پایه رگرسیون چند متغیر و همبستگی پایه ریزی شده است. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان ساراسون (1976)، خودکارآمدی رایانه ای حسینی (1393) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل آماری داده ها در سطح توصیفی از شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی و در سطح استنباطی از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که ۱) اضطراب امتحان مجازی بر اساس خودکارآمدی رایانه ای به طور معناداری قابل پیش بینی است. ۲) بین اضطراب امتحان مجازی و خودکارآمدی رایانه ای رابطه معناداری وجود دارد.
The present study was conducted with the aim of predicting virtual exam anxiety based on computer self-efficacy and self-control in the statistical population of Islamic Azad University students, North Tehran branch. The statistical sample consists of 367 people who were determined based on Morgan's table and were randomly selected by quota sampling method. This research is considered among correlational researches based on multivariable regression and correlation. Three standard test anxiety questionnaires of Sarason (1976) , Hosseini's computer self-efficacy (2013) were used to collect information. In the statistical analysis of the data , central tendency and dispersion indices were used at the descriptive level, and regression analysis and correlation coefficient were used at the inferential level. The findings indicate that 1) virtual exam anxiety can be significantly predicted based on computer self-efficacy. 2) There is a significant relationship between virtual exam anxiety and computer self-efficacy.
keywords: virtual exam anxiety, computer self-efficacy, students