هویّت رئالیسم و مشروطیّت ایران بر پایۀ سرودههای فرّخی یزدی و عارف قزوینی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیپروانه رمضانی 1 , رضا فرصتی جویباری 2 , حسین پارسایی 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
2 - استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
3 - استادیار زبان ادبیات فارسی، واحد قائمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
رئالیسم، مکتبی ادبی، تاثیرگذار، عینی و بیرونی است که در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه ظهور کرد و به سرعت گسترشیافت و شاعران، نویسندگان و هنرمندان را به سوی خود کشاند. در ایران نیز همگام با حرکت مشروطهخواهان، در عرصۀ هویّتی نیز دگرگونیهایی در عناصر هویّتبخشی ایرانی بهوجودآمد و شاعران و نویسندگان به هویّت ملّی و انحطاط و عقبماندگی کشور توجّه نشاندادند. فرّخی یزدی و عارف قزوینی شاعران انقلابی این عصر، با گرایش شدید به آزادیخواهی و حمایت از کارگران و کشاورزان، به اوضاع کشور توجّه نشاندادند. مقالۀ حاضر درصدد است با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، (توصیفی- تحلیلی) میزان توجّه به مولّفههای هویّتی رئالیسم انقلابی در اشعار دو شاعر رئالیست عصر مشروطه را مورد تحلیل و تبیین قراردهد. بدین منظور، مولّفههای هویّتی رئالیسم در شعر آنان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتهاست. یافتههای این بررسی نشان میدهد شاعران رئالیست عصر مشروطه توجّه ویژهای به شاخصهها و عناصر هویّتی رئالیسم انقلابی داشتهاند و با بهرهگیری از جلوههای گوناگون ادب پایداری آیینی(اسلامی) و ملّی، مخاطبان خود را به مبارزه و پایداری ترغیب و تشویق مینمایند.
Realism is a literary school of thought, influencing, objective and external emerging in mid-19th century in France and spreading rapidly while attracting the poets, authors and artists toward itself. In Iran also, concurrent with the movement of the constitutionalists, some transformations occurred in the elements of Iranian identity bestowing in terms of identity and the poets and authors paid attention to their national identity and the decline and retardation of their country. Farrokhi Yazdi and Aref Gazvini the revolutionary poets of this era, strongly inclined to liberation and supporting the laborers and farmers, they’ve demonstrated their attention to the status of the country. Applying content analysis method, (Descriptive- Analytical) the present study aims to analyze and outline the extent of the focus on the identity components of the revolutionary realism in the poems of the constitution Era realist two poets. For this reason, the identity components of realism their poetry has been analyzed. The present study findings indicated that Farrokhi Yazdi focused particularly on the branches and components of revolutionary realism and through benefitting from various representations of ritual (Islamic) and national perseverance literature, constitution Era realist poets encourages theire audience to fighting and opposition.
کتابها
10. سیّد حسینی ، رضا (1385) مکتبهای ادبی، تهران: نگاه.
11. عارف قزوینی، ابوالقاسم (1347) کلیّات دیوان، تدوین سیف آزاد، انتشارات امیرکبیر.
12. عارف قزوینی، ابوالقاسم (1381) دیوان عارف قزوینی، تدوین محمّدعلی سپانلو و مهدی اخوّت، تهران: نگاه.
13. فتحی، نصرالله (1390) عارف و ایرج، تهران: چاپ خش.
14. فرّخی یزدی، محمّد (1357) دیوان فرّخی یزدی، به اهتمام حسین مکّی، تهران، انتشارات امیرکبیر.
15. فرّخی یزدی، محمّد (1363) دیوان فرّخی یزدی، به اهتمام حسین مکّی، تهران: امیرکبیر.
16. گل محمّدی، احمد (1381) جهانی شدن؛ فرهنگ و هویّت، جلد1، تهران: نشرنی.
17. لیتل، دانیل (1386) تبیین در علوم اجتماعی، ترجمه: عبدالکریم سروش، تهران: صراط.
18. محمّدی، حسنعلی (1375) شعر معاصر ایران از بهار تا شهریار، جلد 1، تهران: ارغنون.
19. مسرّت، حسین (1384) پیشوای آزادی، تهران: رهنما.
20. میرزایی، حسن (1386) مبانی فلسفی تئوری سازمان، تهران: سمت.
21. مهرور، زکریا (1382) عارف قزوینی، تهران: علمی.
22. نرودا، پابلو (1393) مجموعه اشعار پابلو نرودا، ترجمۀ سیروس شاملو، تهران: نگاه.
نشریهها و مقالهها
23. ابوالحسنی، سیّد رحیم (1386) مولّفههای هویّت ملّی؛ با رویکرد پژوهشی، فصلنامه سیّاست، ش38، صص22-1.
24. حسنی، سیّد حمیدرضا (1385) مناسبات بین فهم و تبیین در علوم انسانی و علوم طبیعی، حوزه و دانشگاه- روششناسی علوم انسانی، ش 47، صص 7-5.
25. فتوحی، محمود (1375) شکلگیری رئالیسم ایرانی، در ]کنفرانس بین المللی جایگاه زبان و ادبیّات فارسی در بنگلادش[، 2006 دانشگاه داکا بنگلادش، 6-7 خرداد 1375، صص 17-15.
26. موحّد ابطحی، سید محمّدتقی (1385) گزارشی از کارگاه آموزشی پارادایمهای علوم انسانی ، حوزه و دانشگاه. روششناسی علوم انسانی، سال دوازدهم، ش 48، 154- 135.
27. نوچه فلاّح، رستم (1383) هویّت؛ واقعیّتی ثابت یا سیّال، مبانی نظری هویّت و بحران هویّت، علیاکبر علیخانی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی،صص39-35.
_||_