تفسیر و تحلیل مرگ گریزی و جلوه ی آن در خلق شخصیت های رویین تن ملل جهان (با تأکید بر وجوه اشتراک شخصیت های اسفندیار، آشیل، زیگفرید و بالدر)
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیعلی محمد موذنی 1 , شهربانو گنجه 2
1 - استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خلخال
کلید واژه:
چکیده مقاله :
آدمی از ابتدا سوالها و چالشهایی را پیش روی خود دیده و همواره سعی بر آن داشته است که جوابی برای این پرسشهای خود بیاید. یکی از این مسائل که از همان دوران آغاز زندگی بشر گریبانگیر وی بوده است، هویت و ماهیت مسئلهی مرگ بوده است، چون موجودی که تشنهی بقا بوده است را به سوی فنا و نابودی میکشاند. انسانی که با مشکل حل ناشدنی و گریزناپذیر مرگ رویاروی بود در ضمیر خویش به دنبال راه رهایی میگشت تا تسلی خاطر آشفتهی خویش را نه در دنیای بیرون، بلکه در جهان ذهن خویش جستجو کند. تکاپوی همهی اقوام و ملل در تمام دوران سبب گشت تا آنها به خلق شخصیتی توانمند دست بزنند که از فنا، و آسیب و گزند در امان باشد و به نوعی نامیرا و ابدی باشد و به این دلیل است که در فرهنگها، اساطیر و آثار حماسی ملل مختلف شخصیتهایی را میبینیم که ویژگیهای مشابهی دارند و برجستهترین ویژگی این اسطورهها، رویینتنی است. در این پژوهش سعی میکنیم با بیان مشترکات چهار شخصیت، که از مشهورترین قهرمانان رویینتن ملتها به حساب میآیند ریشهی مشترک خلق این آثار و تلاش برای تدبیر مرگاندیشی بشر پیشین را نشان دهیم.
Human beings have always sought to answer their numerous questions about surrounded mysterious world. And finding the answer to these ambiguities has been identified as a way to escape from the amazement, wonder and, most importantly, their fears about the vast world in which they lived. The most vague and unbearable of this mysterious and, at the same time, the most terrifying of them, was the phenomenon of death and the transition to the dead world that man knew nothing about this phenomenon. Human did not find a way to work efficiently against this incident. A man who encountered with unresolved and inevitable problem of death, sought to escape from his distasteful consolation, not in the outside world, but in his mind. His escapement appeared in an idealistic, ideal, empower and invincible personality that was found in various myths and epics of various nations and despite the dimensional distance of these lands, the similarities between these characters are indicative of the root cause of the common concern of mankind and the creation of these myths is a manifestation of human thought and concern. No matter what the geopolitical framework of the world and the flight of his mind, he searches his wish in a mysterious world. In this research we try to show the four common characters which are considered to be the most famous heroes of the nation's .We show the common origins of these works and the efforts about death escaping of mankind.
نمایهی مقالات
1. آیدنلو، سجاد. 1379، اسفندیار و رویینتنی او در شاهنامه، ادبیات و زبانها، شمارهی بیست و هشتم.
2. اسلامی ندوشن، محمدعلی. 1351، اسفندیار و راز رویینتنی، میان رشتهای دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره هفتاد و نه و هشتادم.
3. امیرقاسمی، مینو. 1368، آشیل و اسفندیار دو همزاد اسطورهای، جستارهای ادبی، شماره هشتاد و شش و هشتادو هفتم.
4. جعفری، ناهید. 1395، بررسی تطبیقی جلوهها و کارکردهای اسطورهای آب در شاهنامه با ایلیاد، مطالعات ادبیات تطبیقی، شماره چهل و پنجم.
5. خیبری، ستاره، 1388، حماسه بالدر و آشیل، آموزش زبان و ادب فارسی، دوره بیست و دوم، شماره سوم.
6. رستگار فسایی، منصور. 1381، پیکرگردانی در اساطیر، مجله مطالعات ایرانی، شماره دوم.
7. ژاله، محمود. 1365، رویینتنی در اندیشه ایرانی، ایران نامه، شماره هجدهم.
8. مختاریان، بهاره. 1386، سیاوخش و بالدر پژوهشی تطبیقی در اسطوره شناسی هندو اروپایی، نامه انجمن، شماره بیست و پنجم.
9. ممتحن، مهدی و همکاران. 1393، ویژگیهای مشترک دو اثر حماسی ایران و آلمان، فصلنامه علمی ترویجی مطالعات ادبیات تطبیقی، سال هشتم، شماره سی و دوم.
_||_