بررسی اشعار حافظ با دیوان امام علی از دیدگاه ادبیاتتعلیمی
محورهای موضوعی : شعر
1 - دانشآموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری
کلید واژه:
چکیده مقاله :
یکی از بزرگترین غزلسرای قرن هشتم هجری، خواجه حافظ شیرازی است. درباره او همین بس که؛ مفاهیم تربیتی و مضامین والای اخلاقی در لابهلای اشعار شورنگیزش، خودنمایی میکند و عواطف و احساسات پاک و سرشار خوانندگان را برمیانگیزد. نیک میدانیم که حافظ بر دیوان شعرای پیشین تسلّط شگرفی داشته است و از مضامین بدیع و مفاهیم ناب آنان، برای ادای مقصود و ضرورت کلام خویش بهره میبرده است. یکی از این دیوانهای شعری، دیوان ارزشمند امام علیاست؛ چراکه قرابت مضامین اخلاقی و تربیتی اشعار حافظ در پارهای از اوقات، نشاندهندة تأثیرِ مفاهیمِ والایِ اخلاقی و حکمیِ دیوان امام علیاست. این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی دیوان حافظ شیرازی و دیوان امام علیاز دیدگاه ادبیاتتعلیمی انجام گرفته است تا بتوان از وجوه تقارن و تشابه مضامین اخلاقی و تربیتی اشعار خواجه با سرودههای امام علیبیشازپیش آگاه شد.
Hafez is the greatest lyricist of the eighth century. He enjoys an excellent position in mysticism and poetry. Hafiz’s excellent ideas and poetic gifts distinguished him markedly from other poets. The human heart knows the language of his poems. Ethical issues and educational considerations in his poetry absorb everyone's attention and stimulate the audience’s emotions. We know that Hafez had a good command of earlier poetry and these concepts have been integrated in his poetry. It is possible that Hafiz has been aware of the poetry of Imam Ali, because the didactic aspect of his poetry is similar to that of Imam Ali’s poetry which focuses on Morality and education. It is possible that Hafiz has been influenced by poetry of Imam Ali. This paper aims to reconcile the poetry of Hafez with the poetry of Imam Ali from the perspective of didactic literature in order to discover the similarity of ethics and education between them.