ارزیابی مدل کسب و کارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی
محورهای موضوعی : مدیریتهدی زینالی 1 , سید محمود هاشمی 2 , میرزاحسن حسینی 3 , سینا نعمتی زاده 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: واژههای کلیدی: کسب وکار, کسب وکارهای مقاومتی, صنایع خدماتی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی به انجام رسید. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی، و از جهت روش تجزیهوتحلیل دادهها، آمیخته (کیفی و کمّی) میباشد. در مرحله کیفی پژوهش، گروهی از خبرگان صنایع خدماتی، انتخاب و با آنها مصاحبه های عمیق انجام شد. در این فاز، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و مجموعاً 15 مصاحبه صورت گرفت. در فاز کمّی، مدیران صنایع خدماتی به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند و از میان آنها، 242 نفر بر اساس روش نمونهبرداری طبقهای تصادفی تا تسهیم متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. در فاز کیفی تحقیق، ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای غیرساختار یافته با خبرگان بود. ابزار اصلی گردآوری دادهها، در فاز کمی تحقیق، پرسشنامهای ساخته شده مشتمل بر 94گویه بود که بر مبنای مدل مفهومی اولیه طراحی شده است . نتایج پژوهش حاضرموجب طراحی مدل فرایندی ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی شد .
This research was done with the aim of evaluating the model of resistance businesses in order to develop service industries. The research is mixed (qualitative and quantitative) in terms of practical purpose, in terms of exploratory approach, and in terms of data analysis method.In the qualitative phase of the research, a group of service industry experts were selected and in-depth interviews were conducted with them.In this phase, the purposeful sampling method was used and continued until theoretical saturation was reached and a total of 15 interviews were conducted.In the quantitative phase, managers of service industries were considered as the population and among them, 240 people were selected as a statistical sample based on stratified random sampling and proportional distribution.In the qualitative phase of the research, the data collection tool was unstructured interviews with experts. The main tool for data collection, in the quantitative phase of the research, was a questionnaire made up of 94 items, which was designed based on the initial conceptual model. The results of the present research led to the design of a process model for evaluating the model of resistance businesses in order to develop service industries.
_|1) اعتضادی، سهیلا و همکاران. (2021). تدوین مدلی برای تحلیل جامع بهره وری در صنعت خدمات با استفاده از رویکرد تئوری چند پایه. مدیریت تولید و عملیات.
2) حسینی، منیره؛ مقدم، پریسا. (1399). مدل کسبوکاری باز: پیشنهادی برای بکارگیری در شرایط اقتصاد مقاومتی، همایش ملّی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی، رشت.
3) دلر، استیون سی، تسا کانروی و بیورن مارکسون. (2018). سرمایه اجتماعی، مذهب و فعالیت های تجاری کوچک. مجله رفتار و سازمان اقتصادی.
4) راهدار، غزاله (1395). کسبوکار در آئینه قوانینومقررات. دومین همایش ملی مدیریت کسب وکار، همدان.
5) راسلا، دیوید و همکاران. (2018). مشکلات و مرگ و میر کودکان مرتبط با پاسخ های سیاست جایگزین به بحران اقتصادی در برزیل: یک مطالعه ریزشبیه سازی سراسری.
6) ریو، دونگجون، جو یونگ و استیو لاوت. (2020). بررسی روابط بین نوآوری، کیفیت، بهرهوری و رضایت مشتری در شرکتهای خدمات ناب.
7) ساعتچی، لیلا. (1396). مدیریت کسبوکار. اولین همایش بینالمللی علوم مدیریت پیشرفتها، نوآوریها و چالشها.
8) سوسانتو، ددی. (2020). اثر قدرت اقتصادی، بدهی دولت، سطح دموکراسی، اعتماد عمومی و سطح شادی بر ادراک فساد. مجله تقلب آسیا اقیانوسیه.
9) شعبانی، شیوا. (1394). ارائه مدل مفهومی کسبوکار در راستای بهبود محیط کسبوکارهای کوچک و متوسط. اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسبوکار، صومعهسرا.
10) گرونروس، کریستین. (2000). بازاریابی خدمات به سن می رسد. راهنمای مدیریت بازاریابی خدمات.
11) نخعی، فریبا؛ خوشنودی، عبدالله؛ دشتبان، مجید. (1395). بهبود مقررات کار، اعتبار و کسبوکار گامی در جهت تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی (مطالعه تعدادی از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته). سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد، مشهد.
12) نیکان، عاطفه؛ عزیزی، امیر. (1396). کسبوکار شرکتهای کوچک و متوسط در اقتصاد مقاومتی. سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسبوکار، تهران.
13) یزدانپرست، امین. (1399). تحریم و فرصتهای کسبوکار در سایه اقتصاد مقاومتی. همایش ملّی مدیریت بازرگانی با محوریت: کسبوکارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانشبنیان، رامسر.
14) یودین، مشفیق و همکاران. (2021). تأثیر همه گیری COVID-19 بر نوسانات بازار سهام جهانی: آیا قدرت اقتصادی می تواند به مدیریت عدم اطمینان کمک کند؟ مجله تحقیقات بازرگانی.
|_