Evaluating the resistance business model in order to develop service industries
Subject Areas : ManagementHoda Zeynali 1 , Seyyed Mahmoud Hashemi 2 , Mirzahasan Hoseini 3 , Sina Nematizadeh 4
1 - Department of Business Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Business Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Department of Business Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
4 - Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Keywords: business, resistance businesses, service industries,
Abstract :
This research was done with the aim of evaluating the model of resistance businesses in order to develop service industries. The research is mixed (qualitative and quantitative) in terms of practical purpose, in terms of exploratory approach, and in terms of data analysis method.In the qualitative phase of the research, a group of service industry experts were selected and in-depth interviews were conducted with them.In this phase, the purposeful sampling method was used and continued until theoretical saturation was reached and a total of 15 interviews were conducted.In the quantitative phase, managers of service industries were considered as the population and among them, 240 people were selected as a statistical sample based on stratified random sampling and proportional distribution.In the qualitative phase of the research, the data collection tool was unstructured interviews with experts. The main tool for data collection, in the quantitative phase of the research, was a questionnaire made up of 94 items, which was designed based on the initial conceptual model. The results of the present research led to the design of a process model for evaluating the model of resistance businesses in order to develop service industries.
_|1) اعتضادی، سهیلا و همکاران. (2021). تدوین مدلی برای تحلیل جامع بهره وری در صنعت خدمات با استفاده از رویکرد تئوری چند پایه. مدیریت تولید و عملیات.
2) حسینی، منیره؛ مقدم، پریسا. (1399). مدل کسبوکاری باز: پیشنهادی برای بکارگیری در شرایط اقتصاد مقاومتی، همایش ملّی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی، رشت.
3) دلر، استیون سی، تسا کانروی و بیورن مارکسون. (2018). سرمایه اجتماعی، مذهب و فعالیت های تجاری کوچک. مجله رفتار و سازمان اقتصادی.
4) راهدار، غزاله (1395). کسبوکار در آئینه قوانینومقررات. دومین همایش ملی مدیریت کسب وکار، همدان.
5) راسلا، دیوید و همکاران. (2018). مشکلات و مرگ و میر کودکان مرتبط با پاسخ های سیاست جایگزین به بحران اقتصادی در برزیل: یک مطالعه ریزشبیه سازی سراسری.
6) ریو، دونگجون، جو یونگ و استیو لاوت. (2020). بررسی روابط بین نوآوری، کیفیت، بهرهوری و رضایت مشتری در شرکتهای خدمات ناب.
7) ساعتچی، لیلا. (1396). مدیریت کسبوکار. اولین همایش بینالمللی علوم مدیریت پیشرفتها، نوآوریها و چالشها.
8) سوسانتو، ددی. (2020). اثر قدرت اقتصادی، بدهی دولت، سطح دموکراسی، اعتماد عمومی و سطح شادی بر ادراک فساد. مجله تقلب آسیا اقیانوسیه.
9) شعبانی، شیوا. (1394). ارائه مدل مفهومی کسبوکار در راستای بهبود محیط کسبوکارهای کوچک و متوسط. اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسبوکار، صومعهسرا.
10) گرونروس، کریستین. (2000). بازاریابی خدمات به سن می رسد. راهنمای مدیریت بازاریابی خدمات.
11) نخعی، فریبا؛ خوشنودی، عبدالله؛ دشتبان، مجید. (1395). بهبود مقررات کار، اعتبار و کسبوکار گامی در جهت تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی (مطالعه تعدادی از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته). سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد، مشهد.
12) نیکان، عاطفه؛ عزیزی، امیر. (1396). کسبوکار شرکتهای کوچک و متوسط در اقتصاد مقاومتی. سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسبوکار، تهران.
13) یزدانپرست، امین. (1399). تحریم و فرصتهای کسبوکار در سایه اقتصاد مقاومتی. همایش ملّی مدیریت بازرگانی با محوریت: کسبوکارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانشبنیان، رامسر.
14) یودین، مشفیق و همکاران. (2021). تأثیر همه گیری COVID-19 بر نوسانات بازار سهام جهانی: آیا قدرت اقتصادی می تواند به مدیریت عدم اطمینان کمک کند؟ مجله تحقیقات بازرگانی.
|_