بررسی تطبیقی طنز در آثار سنایی وعطّار
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنمحمدعلی جهانی قادی 1 , رضا فهیمی 2 * , عباسعلی وفائی 3 , ملک محمد فرخزاد 4
1 - دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد علوم تحقیقات ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه ، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد علوم تحقیقات ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه ، ایران
3 - گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، تهران، ایران.
4 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد علوم تحقیقات ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه ، ایران
کلید واژه: سنایی, عطّار, خرافات, عقاید, کلید واژهها: طنز, ادبیّات انتقادی,
چکیده مقاله :
چکیده طنز که آثار منثور زیادی به خود اختصاص داده، به عنوان بخشی از ادبیّات انتقادی است؛ اعتراضی بر کژی ها و نابسامانی های موجود در جامعه است. در واقع حسّ مسئولیتپذیری در افراد باهوش، حسّاس و متعهّد است. این پژوهش بر آن است تا به بررسی طنز و مضامین مشترک آن و شگردهایی- که سنایی و عطّار در آثار خویش بهکاربردهاند- بپردازد و موضوعاتی چون اعتراض بر فقر و نداری و نابرابریهای اجتماعی، طنز و هجو تظاهر و ریاکاری صوفیان، دنیاطلبان، خودخواهی و انانیّت در قالب طنز عارفانه، صوفیانه، فلسفی، اجتماعی، عام و نقد خرافات و عقاید پوچ و دیگر شگردهای رایج که در طنز کاربرد دارد نشان دهد، سپس به تحلیل آماری و تشریحی طنز به کاررفته در آثار سنایی و عطّار بپردازد و به این نتیجه رسیده که هردو شاعر عارف از طنز به عنوان یک ابزار مهمّ فرهنگی و اجتماعی علیرغم روش ها و شگردهای متفاوت بهرة لازم را برده اند تا آگاهی جامعه را افزایش دهند، افراد موردنظر و بیمار را با جادوی سخن خود تنبیه و درمان نمایند.
Abstract Irony which has specialized lots of prose works to itself, is a part of critical literature; it is a protest to the wrong doings and disorganizations of the society. It is in fact the sense of accepting the responsibility in the intelligent, sensitive and committed people. We are to study, in this research, the irony and its common themes and the crafts which Sanaei and Attar have used in their works, and show the subjects such as protest to poverty, hypocrisy, and pretence of suffis and snobs, selfishness in the mold of mysticism together with superstition and absurd ideas. Then we dealt with statistic analysis and the irony used in Sanaei and Attar's works and concluded that both mystic poets used irony as an important cultural and social device to increase the community's awareness and punish and cure the ignorant and naïve people with the magic of their maxim and savvy words.
فهرست منابع و مأخذ
_||_