بررسی جایگاه اساطیری گل بنفشه در ویس و رامین بر پایه اساطیر یونانی
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنمعصومه نظری 1 , ایوب کوشان 2 , مهین مسرت 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: عشق, گل بنفشه, کلید واژهها: ویس و رامین, نماد و رمز, وفاداری به پیمان,
چکیده مقاله :
چکیده گلها و گیاهان، به صورت نمادهایی همواره تجسّم و تبلور رازهای ناخودآگاه فردی و جمعی هر قوم و تمدّنی بودهاند و نمادهای نابِ طبیعی هستند که از قدیم الایّام از وجههای قدسی و روحانی برخوردار بودهاند. در واقع گلها اغلب به صورت الگوی ازلی روح و یک مرکز روحی عرضه میشدند و بیانگر عوالم درونی و عواطف ناگفتة انسان به شمار میآمدند. یکی از این گلهای پُر رمز و راز، گل بنفشه میباشد که در اساطیر یونانی دست آفریدۀ خدای عشق است. در این پژوهش برآنیم تا جایگاه اساطیری گل بنفشه در منظومۀ ویس و رامین را به عنوان نماد عشق و وفاداری، مورد بررسی قرار دهیم. هدف ما در این پژوهش، بررسی و تبیین جایگاه اساطیری گل بنفشه و پاسخ به این سؤال است که ارادة معنای مذکور از کدام اساطیر نشأت گرفته است؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده یعنی ابتدا جایگاه اساطیری گل بنفشه مورد بررسی قرار گرفته و بعداً به کاربرد نمادین آن در ویس و رامین پرداخته شده است. از نتایج به دست آمده میتوان به تأثیر اساطیر یونانی بر ادبیّات ایران دورۀ اشکانیان اشاره کرد و تبیین این امر که گل بنفشه در این برهه از ادبیّات فارسی به عنوان نماد وفاداری به کار رفته است.
Abstract Flowers and plants have manifested the unconscious mysteries of most nations and civilizations symbolically. They are natural symbols which have been considered holy and spiritual since the ancient times. Indeed, flowers were introduced mostly as an archetype of soul and a spiritual focus depicting inner states and unspoken emotions of humans. One of these mysterious fl₥owers is violet that is manipulated by god of love in Greek mythology. This research aims at examining the mythical stance of violet in the poetry of Vays and Ramin which at the same time the symbol of love and loyalty. We want to investigate the mythical place of violet and respond to this question : from what myth has the implication been originated ? The research method is descriptive-analytic , that's, the symbolic stance of violet has been studied first then its application in the Vays and Ramin has been investigated. On the whole it can be said that the impact of Greek myths on Iranian literature especially in Parthian period cannot be overlooked.
فهرست منابع و مآخذ
2- بوکور، مونیک دو، ( 1376)، رمزهای زنده جان، ترجمۀ جلال ستّاری، تهران: نشر مرکز.
3- دوشن گیمن، ژاک، ( 1385)، دین ایران باستان، ترجمۀ رؤیا منجّم، چاپ دوم، تهران، نشر علم.
4- دیاکونوو، م.م، ( 1344)، اشکانیان، ترجمۀ کریم کشاورز، تهران: نشر انجمن فرهنگ ایران باستان.
5- رنگچی، غلامحسین،( 1373)، گل و گیاه در ادبیّات منظوم فارسی تا ابتدای دوره مغول، تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.
6- زرشناس، شهریار، (1372)، سمبولیسم در آراء اریک فروم، تهران: نشر حوزۀ هنری دفتر مطالعات دینی هنر.
7- شکسپیر، ویلیام، (1387)، مجموعه آثار نمایشی، ترجمۀ علاءالدّین پازارگادی، تهران: نشر سروش.
8- شوالیه، ژان و آلن، گربران، (1384)، فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، ج2، تهران: نشر جیحون.
9- صفا، ذبیحالله، (1381)، تاریخ ادبیّات در ایران، ج1، تهران: نشر ققنوس.
10- قلیزاده، خسرو، (1387)، فرهنگ اساطیر ایرانی، تهران: نشر کتاب پارسه.
11- کوپر، جی.سی، (1379)، فرهنگ مصوّر نمادهای سنّتی، ترجمۀ ملیحه کرباسیان، تهران: نشر فرشاد.
12- گرانت، مایکل و جان، هیزل، (1390)، فرهنگ اساطیر کلاسیک(یونان و روم)، ترجمۀ رضا رضایی، تهران: نشر ماهی.
13- میرزا، ایرج، (1356)، دیوان، تصحیح محمّدجعفر محجوب، چاپ چهارم، تهران: نشر گلشن.
14- منصوری، فائق، (بیتا)، طبّ منصوری، مطبع محمّد مردان خان.
15- هدایت، صادق، (1334)، نوشتههای پراکنده، تهران: نشر امیرکبیر.
16- همیلتون، ادیت، (1376)، سیری در اساطیر یونان و روم، ترجمۀ عبدالحسین شریفیان، تهران: نشر اساطیر.
17- پایگاه اینترنتی: قربانی، مهدی، (29/11/1396)، «داستان گل فراموشم نکن»،
www.cloob.com/u/ali___tk/30181808
_||_