رسانهها به عنوان سازمانهای ارتباطی بینیاز از نظامهای نظارت و ارزیابی نسبت به ارزشهای دینی نیستند؛ چه اینکه هر رسانهای بدون در نظر گرفتن دستاوردها و آگاهی از تأثیرات برنامههایش نمیتواند بر عملکردش اشراف و از صحت آن اطمینان داشته باشد؛ به عبارتی یک سازمان موفق بدو چکیده کامل
رسانهها به عنوان سازمانهای ارتباطی بینیاز از نظامهای نظارت و ارزیابی نسبت به ارزشهای دینی نیستند؛ چه اینکه هر رسانهای بدون در نظر گرفتن دستاوردها و آگاهی از تأثیرات برنامههایش نمیتواند بر عملکردش اشراف و از صحت آن اطمینان داشته باشد؛ به عبارتی یک سازمان موفق بدون توجه به موفقیتها و شکستها و حرکت به سمت اصلاح اشکالات، راه تکامل و پیشرفت را نخواهد پیمود و این در حالی است که رسانهها با عملکردی وسیع و مخاطبانی گسترده به وجود چنین نظام نظارتی بیش از سایر نهادها احتیاج دارند؛ به ویژه که ما در کشوری زندگی میکنیم که نام مقدس (جموری اسلامی) را همراه خود داد؛ از همین رو رسانههای جمعی خصوصاً رسانههای تصویری نیز با توجه به نقش ممتاز خود در شکل دهی افکار عمومی و قدرت فرهنگسازی بایستی همواره و از جمیع ابعاد بر ابعاد دینی و ترویج دین خود نظارت کنند.در پایان نیز میبایست تا دوباره تأکید شود، با توجه به اینکه در عصر حاضر بهرهگیری از رادیو و تلویزیون به عنوان دو رسانه ارتباطی سریع و در دسترس، یک ضرورت اجتماعی و بخشی جداییناپذیر از زندگی نوین محسوب میشود و خارج ماندن افراد از گردونه رسانههای ارتباط جمعی، به معنای حذف شدن آنان از حیات اجتماعی است، رسانهی ملی میبایست مفاهیم و ارزشهای خود را بیش از پیش مورد نقد و بررسی قرار دهد تا افکار عمومی به شیوه ای سالم و نه به گونهی دشمن پسند و غرب گرا (به ویژه در شرایط فعلی) شکل گیرد.
پرونده مقاله
در جهان امروز که سرعت حرف اول فرایندهای ارتباطی را میزند نیاز است تا معنای عمیقتری از بهکارگیری ظرفیتها درک و تجربه شود. تا پیش از این با موضوع فرابرد بهصورت جدی برخورد نمیشد و دلیل آن عدماطمینان دانشمندان از مکانیسم اصولی آن بود. ولی حال که فناوری با پیشرفتهای چکیده کامل
در جهان امروز که سرعت حرف اول فرایندهای ارتباطی را میزند نیاز است تا معنای عمیقتری از بهکارگیری ظرفیتها درک و تجربه شود. تا پیش از این با موضوع فرابرد بهصورت جدی برخورد نمیشد و دلیل آن عدماطمینان دانشمندان از مکانیسم اصولی آن بود. ولی حال که فناوری با پیشرفتهایی فراتر از آنچه در ذهن تلقی میشد روبرو گشته و بار دیگر تخیل تبدیل به واقعیت شده است؛ این ضرورت دیده میشود که در فرایند انتقال اطلاعات نیز بازنگریهایی مطابق با پیشرفتهای روز انجام پذیرد. بدین منظور، در این پژوهش با رویکردی ارتباطی جامعهشناسانه به آیندهی تکنولوژیکی اجتماعی مبحث فرابرد انتقال و با اهدافی همچون 1- شناخت ویژگیهای تکنولوژیک فرابرد انتقال اطلاعات در حوزهی علمی 2- شناخت تأثیر فرابرد انتقال اطلاعات در حوزهی رسانه و 3- شناخت تأثیرات فرابرد انتقال اطلاعات در فضای اجتماعی، به این تکنولوژی پرداخته شد تا راه پذیرش و شناخت و استفاده از این تکنولوژی هموارتر شود. در این پژوهش با استفاده از روش مصاحبهی عمقی و بررسی اسناد به بررسی نگرش متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی و علم جامعهشناسی و با توجه به تئوری اصلی پژوهش یعنی مکتب تورنتو به تکنولوژی فرابرد کوانتومی انتقال اطلاعات پرداخته شد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل شگردهای گفتمانی مورد استفاده در برنامه صفحه 2 آخر هفته پخش شده از شبکه بیبیسی فارسی در سالهای 94 و 95 هست. تلاش بر آن بوده تا ابتدا با استفاده از تکنیکها و مقولههای گفتمانی، شگردهای گفتمانی برنامه را شناسایی و سپس با بهره از روش تحلیل چکیده کامل
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل شگردهای گفتمانی مورد استفاده در برنامه صفحه 2 آخر هفته پخش شده از شبکه بیبیسی فارسی در سالهای 94 و 95 هست. تلاش بر آن بوده تا ابتدا با استفاده از تکنیکها و مقولههای گفتمانی، شگردهای گفتمانی برنامه را شناسایی و سپس با بهره از روش تحلیل گفتمان انتقادی این برنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که برنامه مذکور از شگردهای تخاصم گفتمانی بین مهمانان برنامه، طرد گفتمانهای مختلف، مانند اسلام سیاسی و ایجاد معانی تثبیت شده توسط گفتمان القایی و تبلیغاتی، سود جسته است. همچنین بیبیسی فارسی در قالب این برنامهیگفتگو محور با استفاده از ساختارهای تعارض، گرهافکنی و طرح ناسازههای گفتمانی، درصدد برساختن چهارچوبهای معنایی برای مخاطبان خود است. مانند غیردموکراتیک بودن و جدایی اسلامیت از جمهوریت و همچنین در تلاش است بسیاری از معانی تثبیتشده در ذهن مخاطبان خود را به پرسش بکشد که در نهایت امر به موفقیت سیاستهای کلان برنامه، شبکه و پرکردن بخشی از پازل دیپلماسی رسانهای بریتانیا برای ایران میانجامد.
پرونده مقاله
رسانهها بهعنوان سازمانهای ارتباطی بینیاز از نظامهای نظارت و ارزیابی نسبت به ارزشهای دینی نیستند؛چه این که هر رسانهای بدون در نظر گرفتن دستاوردها و آگاهی از تأثیرات برنامههایش نمیتواند بر عملکردش اشراف و از صحت آن اطمینان داشته باشد؛ به عبارتی یک سازمان موفق بدو چکیده کامل
رسانهها بهعنوان سازمانهای ارتباطی بینیاز از نظامهای نظارت و ارزیابی نسبت به ارزشهای دینی نیستند؛چه این که هر رسانهای بدون در نظر گرفتن دستاوردها و آگاهی از تأثیرات برنامههایش نمیتواند بر عملکردش اشراف و از صحت آن اطمینان داشته باشد؛ به عبارتی یک سازمان موفق بدون توجه به موفقیتها و شکستها و حرکت به سمت اصلاح اشکالات، راه تکامل و پیشرفت را نخواهد پیمود و این در حالی است که رسانهها با عملکردی وسیع و مخاطبانی گسترده به وجود چنین نظام نظارتی بیش از سایر نهادها احتیاج دارند؛ بهویژه که ما در کشوری زندگی میکنیم که نام مقدس (جمهوری اسلامی) را همراه خود داد؛ از همین رو رسانههای جمعی خصوصاً رسانههای تصویری نیز با توجه به نقش ممتاز خود در شکلدهی افکار عمومی و قدرت فرهنگسازی بایستی همواره و از جمیع ابعاد بر ابعاد دینی و ترویج دین خود نظارت کنند. به همین منظور از اساتید و کارشناسان مختلف، با استفاده از پرسشنامه سؤالاتی به منظور آنچه بیان شد، پرسیده شد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد