فهرست مقالات محمد خزاعی


  • مقاله

    1 - مدل پذیرش فناوری جهت افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از سیستم ERP در آموزش عالی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 64 , سال 17 , تابستان 1402
    هدف: هدف از اجرای این پژوهش ارائه مدل پذیرش فناوری جهت افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از سیستم ERP در آموزش عالی است. روش: این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ روابط متغیرها، از نوع علت‌ومعلولی می‌باشد. برای تعیین حجم نمونه به روش نمون چکیده کامل
    هدف: هدف از اجرای این پژوهش ارائه مدل پذیرش فناوری جهت افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از سیستم ERP در آموزش عالی است. روش: این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ روابط متغیرها، از نوع علت‌ومعلولی می‌باشد. برای تعیین حجم نمونه به روش نمونه‌گیری قضاوتی هدفمند عمل شد که بر این اساس 10 نفر از خبرگان در امر پژوهش مشارکت نمودند. در بدو امر با مطالعه مبانی نظری و تأیید خبرگان 16 مؤلفه برای طراحی مدل شناسایی شد. به‌منظور تأیید روایی محتوای این مؤلفه‌ها از ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) استفاده شد. در ادامه برای طراحی مدل از مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد مؤلفه‌ها در سه سطح قرار گرفتند. مؤلفه‌های استفاده از ERP در نظام آموزشی با قرار گرفتن در سطح آخر به‌عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین مؤلفه‌ها و مؤلفه‌های افزایش کیفیت آموزشی با قرار گرفتن در بالاترین سطح به‌عنوان تأثیرپذیرترین مؤلفه‌ها شناسایی شدند. همچنین مؤلفه‌های پذیرش فناوری به‌عنوان مؤلفه‌های کلیدی شناخته شدند. نتیجه‌گیری: این پژوهش، مدل کاملی از پذیرش فناوری جهت افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از سیستم ERP در آموزش عالی ارائه کرد. این مدل می‌تواند در دسترس مدیران آموزش عالی قرار گیرد و از نتایج آن جهت بهبود افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از سیستم ERP در آموزش عالی استفاده شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رتبه‌بندی شاخص‌های نظام آموزش و به‌سازی عدالت‌محور با استفاده روش ترکیبی DEMATEL-ANP (DANP) در آموزش و پرورش
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1400
    هدف اصلی این پژوهش رتبه‌بندی شاخص‌های نظام آموزش و بهسازی عدالت‌محور بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی و از نظر نوع جمع‌آوری داده‌ها، میدانی است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش ترکیبی DEMATEL-ANP (DANP) استفاده شد. جامعه مورد مطالعه اداره چکیده کامل
    هدف اصلی این پژوهش رتبه‌بندی شاخص‌های نظام آموزش و بهسازی عدالت‌محور بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی و از نظر نوع جمع‌آوری داده‌ها، میدانی است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش ترکیبی DEMATEL-ANP (DANP) استفاده شد. جامعه مورد مطالعه اداره آموزش‌وپرورش یکی از نواحی مشهد بود. برای تعیین حجم نمونه به روش نمونه‌گیری قضاوتی هدفمند عمل شد که بر این اساس ده نفر از خبرگان در امر پژوهش مشارکت نمودند. ابتدا با مطالعه مبانی نظری، 23 شاخص در قالب چهار بُعد شناسایی شد. سپس خبرگان 14 شاخص را از میان چهار بُعد شناسایی کردند. برای غربال شاخص‌ها از ضریب روایی نسبی محتوا (شاخص CVR) استفاده شد. برای وزن‌دهی به شاخص‌ها از روش ترکیبی DEMATEL-ANP (DANP) استفاده شد. نتایج نشان داد که دو بُعد عدالت توزیعی و عدالت اطلاعاتی با وزن 33/0 به‌طور مشترک مهم‌ترین ابعاد عدالت سازمانی هستند. عدالت رویه‌ای و عدالت مراوده‌ای (تعاملی) نیز با وزن 25/0 به‌طور مشترک در رتبه دوم قرار دارند. متناسب بودن با وزن 35/0 مهم‌ترین شاخص این مطالعه شناسایی شد. اثربخش بودن با وزن 34/0، شفافیت‌سازی با وزن 34/0، اطلاع‌رسانی با وزن 33/0، توجیه و متقاعدسازی با وزن 32/0 و توزیع و دسترسی با وزن 29/0 رتبه‌های دوم تا ششم، مهم‌ترین شاخص‌های این مطالعه تعیین شدند. پرونده مقاله