مدل پذیرش فناوری جهت افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از سیستم ERP در آموزش عالی
محورهای موضوعی : آموزش عالیمحمد خزاعی 1 , رویا افراسیابی 2 , محبوبه سلیمان پورعمران 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد بجنورد دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد ، ایران
کلید واژه: کیفیت آموزشی, ERP, پذیرش فناوری, مدلسازی ساختاری تفسیری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از اجرای این پژوهش ارائه مدل پذیرش فناوری جهت افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از سیستم ERP در آموزش عالی است. روش: این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ روابط متغیرها، از نوع علتومعلولی میباشد. برای تعیین حجم نمونه به روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند عمل شد که بر این اساس 10 نفر از خبرگان در امر پژوهش مشارکت نمودند. در بدو امر با مطالعه مبانی نظری و تأیید خبرگان 16 مؤلفه برای طراحی مدل شناسایی شد. بهمنظور تأیید روایی محتوای این مؤلفهها از ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) استفاده شد. در ادامه برای طراحی مدل از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مؤلفهها در سه سطح قرار گرفتند. مؤلفههای استفاده از ERP در نظام آموزشی با قرار گرفتن در سطح آخر بهعنوان مهمترین و تأثیرگذارترین مؤلفهها و مؤلفههای افزایش کیفیت آموزشی با قرار گرفتن در بالاترین سطح بهعنوان تأثیرپذیرترین مؤلفهها شناسایی شدند. همچنین مؤلفههای پذیرش فناوری بهعنوان مؤلفههای کلیدی شناخته شدند. نتیجهگیری: این پژوهش، مدل کاملی از پذیرش فناوری جهت افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از سیستم ERP در آموزش عالی ارائه کرد. این مدل میتواند در دسترس مدیران آموزش عالی قرار گیرد و از نتایج آن جهت بهبود افزایش کیفیت آموزشی با استفاده از سیستم ERP در آموزش عالی استفاده شود.
Purpose: The purpose of this research is to provide a technology acceptance model to increase educational quality using ERP system in higher education. Method: This research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of method, and causal and causal in terms of relationships. In order to determine the sample size, a purposeful judgment sampling method was used, based on which 10 experts participated in the research. At the beginning, 16 components were identified for the design of the model by studying the theoretical foundations and confirming with the experts. In order to confirm the content validity of these components, the relative coefficient of content validity (CVR) was used. Next, Interpretive Structural Modeling (ISM) was used to design the model. Findings: The results showed that the components were placed in three levels. The components of "Using ERP in the educational system" were identified at the last level as the most important and influential components, and the components of "increasing educational quality" were identified as the most influential components at the highest level. Also, the components of "technology acceptance" were recognized as key components. Conclusion: This research presented a complete model of technology adoption to increase educational quality using ERP system in higher education. This model can be made available to higher education managers and its results can be used to improve the quality of education by using ERP system in higher education.
آذر، عادل. خسروانی، فرزانه و جلالی، رضا. (1392). تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختدهی به مسئله)، چاپ اول، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
احمدی ده قطبالدینی، محمد. (1402). نقش ادراک از ادغام اثربخش فناوری آموزشی در فرایند تدریس در پذیرش فناوری در یادگیری: نقش واسطهای باورها و نگرش دانشجو نسبت به فناوری، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 14 (1): 172-190.
پیکری، حمیدرضا. شکیبا، الهام و بری فیضآبادی، صدیقه. (1400). بررسی تأثیر آمادگی فناوری بر پذیرش سیستم آموزش الکترونیکی بین پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، توسعه آموزش در علوم پزشکی، 14 (3): 63-67.
جلالی، زهرا. اشرفی ریزی، حسن. سلیمانی، محمدرضا و افشار، مینا. (1396). عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران دانشگاهی اصفهان بر اساس مدل TAMT، پیاورد سلامت، 11 (4):400-410.
حاجیزاده، ابراهیم و اصغری، محمد. (1390). روشهای و تحلیلهای آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی، جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
خداداد حسینی، سید حمید. نوری، علی و ذبیحی، محمدرضا. (1394). پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: کاربرد نظریه جریان، مدل پذیرش فناوری و کیفیت خدمات الکترونیکی، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 19 (4): 111-1362.
رشادتجو، حمیده. (1395). تاثیر پذیرش فناوری اطلاعات بر توسعه حرفهای کارکنان با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM) در شرکت کانی کاوان، آموزش و توسعه منابع انسانی، 3 (8): 123-141.
زندهدل نوبری، بابک. آذر، عادل. رحمتی، محمدحسین. کازرونی، مهرداد و قاسمی، احمدرضا. (1397). شناسایی پارامترهای ملی اثرگذار بر عوامل ریسک استقرار ERP در ایران با رویکرد نظریه چندزمینهای، پژوهشهای مدیریت عمومی، 11 (41): 5-28.
قنبری، سیروس و کریمی، ایمان. (1397). بررسی تأثیر آموزش ICT بر پذیرش اثربخش فناوری اطلاعات بر اساس مدل پذیرش تکنولوژی (TAM)، چشمانداز مدیریت دولتی، 9 (1): 155-172.
لشکربلوکی، مجتبی. خداداد حسینی، سیدحمید. حسینی، سیدمحمود و حمیدیزاده، محمدرضا. (1391). طراحی مدل فرآیندی راهبرد پابرجا با استفاده از رویکرد ترکیبی، اندیشه مدیریت راهبردی، 6 (2): 121-151.
میرحسینی، سیدسعید. آذر، عادل و جهانیان، سعید. (1398). واکاوی ریسکها و موانع موفقیت پیادهسازی سیستم ERP با استفاده از رویکرد سیستمهای ابتکاری انتقادی (CSH)، پژوهشهای نوین در تصمیمگیری، 4 (4): 31-58.
نیازی، مرید. برکت، غلامحسین و بهمئی، لیلا. (1400). عوامل تاثیرگذار بر ارتقای کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان مبتنی بر رویکرد نظریه زمینهای، توسعه آموزش جندیشاپور، 12 (1): 235-247.
همتا، امیر. محمدزاده، مائده. همتی، مریم و دهقانزادگان، مرضیه. (1399). بررسی نگرش کاربران سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی در مراکز آموزشی درمانی قم بر اساس مدل پذیرش فناوری (TAM)، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 14 (6): 1-8.
Abugabah, A. and Sanzogni, L. (2010). Enterprise Resource Planning (ERP) System in Higher Education: A Literature Review and Implications, international journal of computational systems engineering, 4(11), 2120–2124.
Albarghouthi, M., Qi, B. and Wang, C. et al. (2020). ERP adoption and acceptance in Saudi Arabia higher education: a conceptual model development, international journal of Emerg Technol Learn, 15(15): 110–120
Aldossari, S. and Mokhtar. U.A. (2020). A model to adopt Enterprise Resource Planning (ERP) and Business Intelligence (BI) among Saudi SMEs. international journal of Innova, 8(2): 305–347.
Al-Jabri, I.M. and Roztocki, N. (2015). Adoption of ERP systems: Does information transparency matter?, Telematics and Informatics, 32(2): 300-310.
Althonayan, M. and Althonayan, A. (2017). E-government system evaluation: The case of users’ performance using ERP systems in higher education. Transform, Gov. People, Process Policy, 11(3): 306–342.
Bargshady, G Alipanah, F Abdulrazzaq, A.W. et al. (2014). Business intelligence technology implementation readiness factors, J Teknol, 68(3): 7–12.
Chan, J.O., Abu-Khadra, H. and Alramahi, N. (2011). ERP II readiness in Jordanian industrial companies, Commun IIM, 11(2): 51– 67.
Chen, I.J. (2011). Planning for ERP Systems: Analysis and Future Trend, Business Process Management Journal, 7(5):374-386.
Drozdova, A.A. and Guseva, A.I. (2017). Modern technologies of e-learning and its evaluation of efficiency. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237: 1032-1038.
Grandón, E.E., Díaz-Pinzón, B., Magal, S.R. and Rojas-Contreras, K. (2021). Technology Acceptance Model Validation in an Educational Context: A Longitudinal Study of ERP System Use, Journal of Information Systems Engineering and Management, 6(1): 1-10.
Hardin-Ramanan, S., Chang, V., and Issa, T. (2018). A green information technology governance model for large mauritian companies, Journal of Cleaner Production, 198: 488-497.
Hayashi, A., Chen, C., Ryan, T., & Wu, J. (2004). The Role of Social Presence and Moderating Role of Computer Self Efficacy in Predicting the Continuance Usage of E-Learning Systems. Journal of Information Systems Education, 15(2): 139-154.
Kaynama, Sh. A., & Black, C. (2000). A proposal to assess the service quality of online travel agencies. Journal of Professional Services Marketing, 21(1): 63–68.
Lodhi, R.N., Abdullah, M. and Shahzad, A. (2016). An empirical investigation of the effectiveness of ERP Quality: evidence from corporatesector of Pakistan. Journal of Quality and Technology Management, 12(2): 71-88.
Mahendrawathi, S.E.R. (2015). Knowledge Management Support for Enterprise Resource Planning Implementation. Procedia Computer Science, 72: 613-621.
Makokha, A.N., Musiega, D. and Juma, S. (2013). Implementation of Enterprise Resource Planning Systems in Kenyan Public Universities, A Case of Masinde Muliro University of Science and Technology. Research Journal of Finance and Accounting, 4(6): 26-34.
Mudzana, T. and Maharaj. M. (2015). Measuring the success of business-intelligence systems in South Africa: an empirical investigation applying the DeLone and McLean Model. S Afr J Inform Manag, 17(1): 1–7.
Mukred, M., Alotaibi, F.M., Yusof, Z.M. Mokhtar, U.A., Hawash, B., Ahmed, W.A. (2022). Enterprise resource planning adoption model for well-informed decision in higher learning institutions. Journal of Information Science, 13: 1-22.
Pinto, M., Ramírez-Correa, P. and Grandón, E. (2017). Additions to the exit of empirical resource planning systems in the largest Chilean companies: An exploratory factorial model. Información Tecnológica, 28(3): 139-146.
Ramírez, P. and García, R. (2005). Meta-analysis on the implementation of ERP systems. Journal of Information Systems and Technology Management, 2(3): 245-273.
Tsiligiris, V. and Hill, C. (2021). A prospective model for aligning educational quality and student experience in international higher education, Studies in Higher Education, 46(2): 1-22.
_||_