فهرست مقالات مریم حافظیان


  • مقاله

    1 - طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1401
    تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پ چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید. با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل تِم و بهره گیری از نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی NVIVO ، اطلاعات این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از بررسی و تحلیل مصاحبه ها نشان داد که مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی دارای 139 کد آزاد (شاخص) می باشد که در قالب 27 کدمحوری طبقه بندی شدند. در نهایت این کدهای محوری و کدهای آزاد در قالب 10 کد انتخابی طبقه بندی شدند.برای سنجش روایی مرحله کیفی پژوهش حاضر، از روش "ممیزی کردن از سوی داور" استفاده شد. در پژوهش پیش رو این روند توسط دو نفر از اساتید حوزه مدیریت انجام شد.در ادامه پرسشنامه بخش کمی تدوین شد و در بین اعضای نمونه آماری که شامل 124 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد خراسان شمالی بود، توزیع گردید. نتایج نشان داد وضع موجود دانشگاه نوآور و یادگیری سازمانی پایین تر از سطح متوسط است. بر اساس نتایج حاصله از معادلات ساختاری، از میان ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور، بُعد ویژگی های شخصیتی و از میان ابعاد تشکیل دهنده یادگیری سازمانی، بُعد ساختار یادگیرنده دارای بیشترین میزان اهمیت می باشند. همچنین نتایج نشان داد که دانشگاه نوآور به میزان 0.79 درصد بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. بنابراین جهت ایجاد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی، توجه به ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور ضروری به نظر می رسد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی ابعاد و مولفه های مدارس یادگیرنده- یاددهنده؛ پژوهشی ترکیبی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1400
    این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدارس یاد گیرنده -یاد دهنده در آموزش و پرورش انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته و در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان تعلیم و تربیت با روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمّی از مجموع 460 نفر از مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش خراسان شما چکیده کامل
    این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدارس یاد گیرنده -یاد دهنده در آموزش و پرورش انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته و در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان تعلیم و تربیت با روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمّی از مجموع 460 نفر از مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش خراسان شمالی، طبق فرمول کوکران 210 نفر به عنوان نمونه با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات در بخش کیفی به روش داده بنیاد و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی به روش میدانی و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی از فرآیند کدگذاری و برای داده های کمّی از روش های آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با استفاده از نرم افزارهای21SPSS و 20 AMOS و Expert Choice استفاده شد. نتایج حاکی از شناسایی و مورد تایید بودن پنج بعد توانمند سازی، ساختار، فرهنگ، فناوری اطلاعات و اجتماع یادگیرنده در مدارس یاد گیرنده و چهار بعد رهبری، مدیریت دانش، نگرشها و ارزش ها و نوآوری در مدارس یاد دهنده می‌باشند. در مدارس یادگیرنده ابعاد توانمند سازی با میانگین(52/4)، ساختار با میانگین (30/4) و فرهنگ با میانگین (24/4) و در مدارس یاددهنده ابعاد نوآوری با میانگین (46/4)، مدیریت دانش با میانگین (25/4) و رهبری با میانگین (12/4) در اولویت یک تا سه قرار دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - طراحی الگوی مؤلفه‌های عملکردی نظام آموزش عالی با استفاده از تحلیل تم
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1401
    تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی مولفه های عملکردی نظام آموزش عالی با استفاده از تحلیل تم انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، پیمایشی-توسعه‌ای، و از لحاظ نوع، کیفی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد آموزش ع چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی مولفه های عملکردی نظام آموزش عالی با استفاده از تحلیل تم انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، پیمایشی-توسعه‌ای، و از لحاظ نوع، کیفی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد آموزش عالی، و مشاورین مجرب در حوزه‌ مدیریت آموزش عالی بودند که بر اساس روش نمونه‌گیری نظری، از میان آنها، 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این تحقیق، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته با خبرگان بود. جهت اطمینان از روایی و پایایی مصاحبه‌ها، از دو تکنیک یعنی استفاده از فرآیندهای ساختار یافته از مصاحبه‌های همگرا، و وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه به صورت جداگانه اما موازی با یکدیگر، استفاده شد. همچنین، روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در این تحقیق، روش کیفی تحلیل تم بوده است. سرانجام نتایج تحقیق منجر به ارائه الگویی در حوزه عملکرد نظام آموزش عالی شامل سه بعد آموزش، پژوهش و فرهنگ شد و مجموعاً پانزده مؤلفه به این ابعاد اختصاص یافت. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - رتبه‌بندی شاخص‌های نظام آموزش و به‌سازی عدالت‌محور با استفاده روش ترکیبی DEMATEL-ANP (DANP) در آموزش و پرورش
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1400
    هدف اصلی این پژوهش رتبه‌بندی شاخص‌های نظام آموزش و بهسازی عدالت‌محور بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی و از نظر نوع جمع‌آوری داده‌ها، میدانی است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش ترکیبی DEMATEL-ANP (DANP) استفاده شد. جامعه مورد مطالعه اداره چکیده کامل
    هدف اصلی این پژوهش رتبه‌بندی شاخص‌های نظام آموزش و بهسازی عدالت‌محور بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی و از نظر نوع جمع‌آوری داده‌ها، میدانی است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش ترکیبی DEMATEL-ANP (DANP) استفاده شد. جامعه مورد مطالعه اداره آموزش‌وپرورش یکی از نواحی مشهد بود. برای تعیین حجم نمونه به روش نمونه‌گیری قضاوتی هدفمند عمل شد که بر این اساس ده نفر از خبرگان در امر پژوهش مشارکت نمودند. ابتدا با مطالعه مبانی نظری، 23 شاخص در قالب چهار بُعد شناسایی شد. سپس خبرگان 14 شاخص را از میان چهار بُعد شناسایی کردند. برای غربال شاخص‌ها از ضریب روایی نسبی محتوا (شاخص CVR) استفاده شد. برای وزن‌دهی به شاخص‌ها از روش ترکیبی DEMATEL-ANP (DANP) استفاده شد. نتایج نشان داد که دو بُعد عدالت توزیعی و عدالت اطلاعاتی با وزن 33/0 به‌طور مشترک مهم‌ترین ابعاد عدالت سازمانی هستند. عدالت رویه‌ای و عدالت مراوده‌ای (تعاملی) نیز با وزن 25/0 به‌طور مشترک در رتبه دوم قرار دارند. متناسب بودن با وزن 35/0 مهم‌ترین شاخص این مطالعه شناسایی شد. اثربخش بودن با وزن 34/0، شفافیت‌سازی با وزن 34/0، اطلاع‌رسانی با وزن 33/0، توجیه و متقاعدسازی با وزن 32/0 و توزیع و دسترسی با وزن 29/0 رتبه‌های دوم تا ششم، مهم‌ترین شاخص‌های این مطالعه تعیین شدند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - دیدگاه مدیران و راهبران آموزشی در بررسی کیفیت عملکرد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و فارغ‌التحصیلان دوره یک ساله مهارت‌آموزی معلمی بر اساس مدل جان وایلز و جوزف باندی
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1400
    هدف پژوهش حاضر مقایسه کیفیت عملکرد دانش‌آموختگان چهار ساله دانشگاه فرهنگیان و دانش‌آموختگان دوره یک ساله مهارت‌آموزی(ماده 28) دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی از منظر مدیران و رهبران آموزشی براساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی بود. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و براساس روش چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر مقایسه کیفیت عملکرد دانش‌آموختگان چهار ساله دانشگاه فرهنگیان و دانش‌آموختگان دوره یک ساله مهارت‌آموزی(ماده 28) دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی از منظر مدیران و رهبران آموزشی براساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی بود. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل ۱۲5 نفر از فارغ‌التحصیلان دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان و ۱۶۵ نفر ازفارغ التحصیلان دوره یکساله (مهارت‌آموزی) دانشگاه فرهنگیان که در سال تحصیلی ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در مدارس ابتدایی استان خراسان شمالی مشغول به تدریس بودند. روش نمونه گیری تصادفی‌طبقه‌ای بر اساس جدول مورگان 97 نفر فارغ‌التحصیل دوره چهارساله و 113 نفر فارغ‌التحصیل دوره یک‌ساله انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ی محقق ساخته بوده که توسط مدیران و راهبران آموزشی تکمیل و گردآوری شد و بعد از تأیید روایی، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 95/0 به‌دست آمد. جهت تحلیل آماری داده ها از نرم افزارSPSS - V23 استفاده شد. نتایج نشان داد فارغ‌التحصیلان دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان در هر یک از شش مؤلفه ارزیابی عملکرد از دید جان وایلز و جوزف باندی (بهسازی و آموزش، رشد حرفه‌ای،روابط انسانی، امور اداری، ارزشیابی، برنامه ریزی درسی) میانگین بالاتری نسبت به فارغ‌التحصیلان دوره یکساله (مهارت آموزی) این دانشگاه اخذ کرده‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت کیفیت عملکرد فارغ‌التحصیلان دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان به نسبت فارغ‌التحصیلان دوره یک‌ساله (مهارت آموزی) این دانشگاه بالاتر است. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - تاثیر آموزش هنر بر خلاقیت، قدرت تحلیل و یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان و مدیران:(مدل علّی)
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1401
    مقدمه و هدف: در پژوهش حاضر تأثیر آموزش هنر بر خلاقیت و قدرت تحلیل و یادگیری دانش آموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان و مدیران در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفته است روش شناسی پژوهش: جامعه آماری این تحقیق متشکل از معلمان و مدیران مقطع ابتدایی مدارس دخترانه اول تا ششم چکیده کامل
    مقدمه و هدف: در پژوهش حاضر تأثیر آموزش هنر بر خلاقیت و قدرت تحلیل و یادگیری دانش آموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان و مدیران در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفته است روش شناسی پژوهش: جامعه آماری این تحقیق متشکل از معلمان و مدیران مقطع ابتدایی مدارس دخترانه اول تا ششم شهر بجنورد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 705 نفر که از این تعداد 254 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود . بعد از تأیید روایی توسط متخصصین در این حوزه، پایایی کل سؤالات 89/0 محاسبه گردید. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق پردازش و مدل ساختاری و با استفاده از نرم افزار spss26 و Amos24 در دوبخش توصیفی و استنباطی صورت گرفت.یافته ها: نتایج حاصل از روابط مستقیم متغیرهای پژوهش در مدل پیشنهادی نشان داد که در کل نمونه تمامی ضرایب مسیر از لحاظ آماری معنی دار بودند. نتایج حاصل از روابط مستقیم متغیرهای پژوهش در مدل پیشنهادی نشان داد که در کل نمونه تمامی ضرایب مسیر از لحاظ آماری معنی دار بودند.بحث و نتیجه گیری: در مدل نهایی پژوهش، آموزش هنر بر قدرت تحلیل، خلاقیت و یادگیری اثر مثبت و معنی داری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - طراحی الگوی دانشگاه نوآور با استفاده از رویکرد کیفی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1402
    هدف:هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل دانشگاه نوآور در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی است.روش:در این تحقیق از رویکرد کیفی و تحلیل تِم جهت تحلیل اطلاعات استفاده شده است.اعضای گروه خبرگان شامل متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید چکیده کامل
    هدف:هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل دانشگاه نوآور در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی است.روش:در این تحقیق از رویکرد کیفی و تحلیل تِم جهت تحلیل اطلاعات استفاده شده است.اعضای گروه خبرگان شامل متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید.با استفاده از ابزار مصاحبه و بهره‌گیری از نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی Nvivo،اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج این تحقیق نشان دادکه بر اساس دیدگاه اعضای گروه خبرگان دانشگاه نوآور در دانشگاه‎های آزاد خراسان شمالی دارای 5 کد انتخابی،13 کد محوری و 59 کد آزاد می‎باشند.برای سنجش روایی مرحله کیفی پژوهش حاضر،از روش" ممیزی کردن از سوی داور"استفاده شده است که این روند توسط دو نفر از اساتید حوزه مدیریت انجام شده است.در ادامه با استفاده از آزمون فریدمن به رتبه‎بندی کدهای انتخابی شناسایی شده پرداخته شده است.یافته ها:نتایج حاصله از این بخش نشان دادند که به ترتیب:ویژگی‌های شخصیتی،ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات دارای بیشترین میزان اهمیت در ساخت دانشگاه نوآور می باشند.نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصله از تحقیق،جهت پیاده‎سازی دانشگاه نوآور توجه به ویژگی‌های شخصیتی،ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات باید در اولویت قرار گیرند. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - بررسی اثربخشی مزاج های چهارگانه بر سلامت روان دانشجویان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1396
    با توجه به این که منشا برخی از اختلالات روانی بر اثر تغذیه ناسالم و عدم تعادل اخلاط چهارگانه می باشد، و با تغذیه سالم و شناختن مزاج بر اساس اخلاط چهارگانه که کدام یک از این اخلاط بر بدن غالب هستند و ایجاد اعتدال بین این اخلاط بیماری های روحی و روانی را کاهش می‎دهد، چکیده کامل
    با توجه به این که منشا برخی از اختلالات روانی بر اثر تغذیه ناسالم و عدم تعادل اخلاط چهارگانه می باشد، و با تغذیه سالم و شناختن مزاج بر اساس اخلاط چهارگانه که کدام یک از این اخلاط بر بدن غالب هستند و ایجاد اعتدال بین این اخلاط بیماری های روحی و روانی را کاهش می‎دهد، لذا این پژوهش به بررسی اثر بخشی مزاج های چهارگانه (دم – صفرا – سودا – بلغم) بر روی سلامت روان دانشجویان پرداخت. پژوهش حاضر از لحاظ روش، همبستگی است. جامعه آماری ، دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد ساری به تعداد 5000 نفر می باشد. نمونه آماری 357 نفر که به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و همیار و پرسشنامه مزاج شناسی دکتر محسن ناصری (1394) بود. پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ شامل 28 گروه سوال بود و پرسشنامه مزاج شناسی دکتر محسن ناصری به منظور تسهیل در شناخت افراد و نقش مهم تشخیص مزاج در انتخاب شیوه زندگی و روش تغذیه، جداولی آماده شده بود .در این پرسشنامه چهار جدول طراحی شد. هر یک از این جداول به منظور سنجش هر یک از کیفیات گرمی، سردی، تری و خشکی سوالاتی مطرح شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل: میانگین و انحراف معیار و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که مزاج های چهارگانه بر علائم اضطرابی و اختلال خواب و علائم افسردگی و علائم جسمانی تأثیر معناداری دارد و بر علائم کارکرد اجتماعی تأثیر معناداری ندارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - نقش فرهنگ ایثار و شهادت بر احساس امنیت اجتماعی با واسطه گری هوش معنوی
    مدیریت فرهنگی , شماره 4 , سال 17 , زمستان 1403
    مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت در ارتباط با احساس امنیت اجتماعی با نقش واسطه ای هوش معنوی در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان سازمان بنیاد شهید استان خراسان شمالی به تعداد160 نفر بودند که چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت در ارتباط با احساس امنیت اجتماعی با نقش واسطه ای هوش معنوی در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان سازمان بنیاد شهید استان خراسان شمالی به تعداد160 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 113 طبق جدول کرجسی مورگان (1972) انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد امنیت اجتماعی(ملکی ،1390)، هوش معنوی (پورالقناب،1392) و پرسشنامه 35 سوالی محقق ساخته فرهنگ ایثار و شهادت استفاده شد که بعد از تایید روایی، پايايي پرسشنامه ها به ترتیب 83/0، 90/0 و 92/0 بدست آمد که نشان دهنده اعتبار و پایایی بالای پرسشنامه بود. جهت تجزیه وتحلیل آماری از روش تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 19 و روش مدل ساختاری با نرم افزار LISREL نسخه 8 استفاده گردید. يافته‌ها: نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد، فرهنگ ایثار و شهادت با مقدار 54/0 براحساس امنیت اجتماعی و فرهنگ ایثار و شهادت با مقدار 48/0 بر هوش معنوی و هوش معنوی با مقدار 36/0 بر احساس امنیت اجتماعی تأثیر گذار است. نتيجه گيري: نتایج نشان داد که با تقویت فرهنگ ایثار و شهادت احساس امنیت اجتماعی نیز افزایش یافته که دراین میان هوش معنوی نقش واسطه ای مثبت را ایفا می کند. پرونده مقاله