فهرست مقالات رویا افراسیابی


  • مقاله

    1 - طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1401
    تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پ چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید. با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل تِم و بهره گیری از نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی NVIVO ، اطلاعات این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از بررسی و تحلیل مصاحبه ها نشان داد که مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی دارای 139 کد آزاد (شاخص) می باشد که در قالب 27 کدمحوری طبقه بندی شدند. در نهایت این کدهای محوری و کدهای آزاد در قالب 10 کد انتخابی طبقه بندی شدند.برای سنجش روایی مرحله کیفی پژوهش حاضر، از روش "ممیزی کردن از سوی داور" استفاده شد. در پژوهش پیش رو این روند توسط دو نفر از اساتید حوزه مدیریت انجام شد.در ادامه پرسشنامه بخش کمی تدوین شد و در بین اعضای نمونه آماری که شامل 124 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد خراسان شمالی بود، توزیع گردید. نتایج نشان داد وضع موجود دانشگاه نوآور و یادگیری سازمانی پایین تر از سطح متوسط است. بر اساس نتایج حاصله از معادلات ساختاری، از میان ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور، بُعد ویژگی های شخصیتی و از میان ابعاد تشکیل دهنده یادگیری سازمانی، بُعد ساختار یادگیرنده دارای بیشترین میزان اهمیت می باشند. همچنین نتایج نشان داد که دانشگاه نوآور به میزان 0.79 درصد بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. بنابراین جهت ایجاد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی، توجه به ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور ضروری به نظر می رسد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تدوین الگوی عوامل موثر بر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 65 , سال 17 , پاییز 1402
    هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و بررسی الگوی عوامل موثر بر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی بود. روش: روش پژوهش حاضر، از نوع تحقیقات اکتشافی بود که ماهیت کیفی دارد. در این پژوهش با استفاده از نظریه داده بنیاد و انجام مصاحبه، مولفه¬های چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و بررسی الگوی عوامل موثر بر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی بود. روش: روش پژوهش حاضر، از نوع تحقیقات اکتشافی بود که ماهیت کیفی دارد. در این پژوهش با استفاده از نظریه داده بنیاد و انجام مصاحبه، مولفه¬های جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی استخراج گردید. جامعه پژوهش شامل مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش خراسان شمالی بود که در بازه زمانی 1402-1401 مشغول به فعالیت بودند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونه گیری هدفمند بود که در نهایت بر اساس اشباع نظری 12 نفر به عنوان نمونه شرکت کردند. یافته ها: شرایط علی جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش شامل علل فردی، علل اجتماعی و علل سازمانی؛ پیامدهای جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش شامل پیامدهای سازمانی، پیامدهای فردی و پیامدهای فراسازمانی؛ شرایط زمینه ای جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی شامل زیرساخت ها و فراهم بودن شرایط حمایتی؛ شرایط مداخله گر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی شامل شرایط شغلی، شرایط سازمانی، شرایط جهانی و شرایط کارکنان؛ راهبردهای جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی شامل بهبود مدیریت منابع انسانی و راهبردهای توانمندسازی منابع انسانی می باشند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، برنامه ریزان نیروی انسانی در استان خراسان شمالی جهت جذب و ارتقای نیروهای خود باید به این ابعاد و مولفه ها توجه کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - طراحی الگو مؤلفه های سواد شهروندی در آموزش و پرورش
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 64 , سال 17 , تابستان 1402
    هدف: هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت‌های تعلیم و تربیت در آموزش‌وپرورش بود. روش: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مؤلفه های سواد شهروندی در آموزش و پرورش انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، به صورت آمیخته است. چکیده کامل
    هدف: هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت‌های تعلیم و تربیت در آموزش‌وپرورش بود. روش: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مؤلفه های سواد شهروندی در آموزش و پرورش انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، به صورت آمیخته است. در مرحله کیفی با مطالعه عمیق منابع ( شامل کتب علمی و مقالات مرتبط) و مصاحبه با صاحبنظران، ابعاد و مولفه های سواد شهروندی گردآوری شد. نمونه آماری در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 30 نفر از صاحبنظران تعلیم و تربیت در استان خراسان شمالی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بود که از گروه های مختلف تعلیم و تربیت، مدیران، دبیران آموزش و پرورش و اعضای هیات علمی در استان خراسان شمالی مورد انتخاب قرار گرفت که تعداد آنها 12652 نفر بودند. حجم نمونه با فرمول کوکران 375 نفر محاسبه شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل و همزمان از تحلیل رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی و تحلیل عاملی استفاده شد. برای انجام این کار از دو نرم افزار SPSS24 و AMOS16 استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد الزامات شهروندی، آگاهی، تعلق و مشارکت مؤلفه های سواد شهروندی هستند و مدل مورد بررسی از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مؤلفه های سواد شهروندی می تواند در بهبود وضیت آموزش و پرورش مفید باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - طراحی الگوی دانشگاه نوآور با استفاده از رویکرد کیفی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1402
    هدف:هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل دانشگاه نوآور در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی است.روش:در این تحقیق از رویکرد کیفی و تحلیل تِم جهت تحلیل اطلاعات استفاده شده است.اعضای گروه خبرگان شامل متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید چکیده کامل
    هدف:هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل دانشگاه نوآور در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی است.روش:در این تحقیق از رویکرد کیفی و تحلیل تِم جهت تحلیل اطلاعات استفاده شده است.اعضای گروه خبرگان شامل متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید.با استفاده از ابزار مصاحبه و بهره‌گیری از نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی Nvivo،اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج این تحقیق نشان دادکه بر اساس دیدگاه اعضای گروه خبرگان دانشگاه نوآور در دانشگاه‎های آزاد خراسان شمالی دارای 5 کد انتخابی،13 کد محوری و 59 کد آزاد می‎باشند.برای سنجش روایی مرحله کیفی پژوهش حاضر،از روش" ممیزی کردن از سوی داور"استفاده شده است که این روند توسط دو نفر از اساتید حوزه مدیریت انجام شده است.در ادامه با استفاده از آزمون فریدمن به رتبه‎بندی کدهای انتخابی شناسایی شده پرداخته شده است.یافته ها:نتایج حاصله از این بخش نشان دادند که به ترتیب:ویژگی‌های شخصیتی،ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات دارای بیشترین میزان اهمیت در ساخت دانشگاه نوآور می باشند.نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصله از تحقیق،جهت پیاده‎سازی دانشگاه نوآور توجه به ویژگی‌های شخصیتی،ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات باید در اولویت قرار گیرند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - ارائه الگوی پیشنهادی در جهت کاهش سکوت سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی)
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1400
    سکوت سازمانی از جمله مؤلفه‌هایی است که سازمان‌ها را از دست‌یابی به خرد جمعی و پویایی دور نگه می‌دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل به وجود آورنده سکوت سازمانی و پیامدهای احتمالی آن، و همچنین ارایه الگوی پیشنهادی در جهت کاهش آن به روش کیفی و مبتنی بر تحلیل تم به انجام چکیده کامل
    سکوت سازمانی از جمله مؤلفه‌هایی است که سازمان‌ها را از دست‌یابی به خرد جمعی و پویایی دور نگه می‌دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل به وجود آورنده سکوت سازمانی و پیامدهای احتمالی آن، و همچنین ارایه الگوی پیشنهادی در جهت کاهش آن به روش کیفی و مبتنی بر تحلیل تم به انجام رسیده است. جامعه مورد مطالعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با 240 کارمند است که 144نفربه شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. همچنین برای مصاحبه بر اساس نمونه گیری هدفمند 19 نفر از مدیران و سرپرستان و خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل آنها از نرم افزارهای 8 Lisrel و MAXQDA10 استفاده شد. یافته‌ها حاکی است که عواملی مانند عدم رعایت شایسته سالاری، ترس، نبود مدیران انگیزاننده، نگرش‌های ذهنی مدیران، منفعت طلبی کارکنان و یادگیری اجتماعی، ایجاد کننده سکوت سازمانی هستند. پرونده مقاله