فهرست مقالات فریده هاشمیان


  • مقاله

    1 - تاثیر بازی درمانی گروهی بر رفتارهای تکانشی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1398
    هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر بازی درمانی گروهی بر رفتارهای تکانشی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی بود. این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان پیش‌دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها 40 نفر با چکیده کامل
    هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر بازی درمانی گروهی بر رفتارهای تکانشی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی بود. این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان پیش‌دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها 40 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 45 دقیقه‌ای بازی درمانی گروهی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزارهای مقیاس رفتارهای تکانشی (بارات، 1994)، خرده‌مقیاس سازگاری اجتماعی (بل، 1961) و پرسشنامه بهزیستی روانی (کییز و ماگیار-مو، 2003) استفاده که توسط مادران تکمیل شد. داده‌ها با روش‌های آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل در مرحله پیش‌آزمون از نظر رفتارهای تکانشی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>)، اما در مرحله پس‌آزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معناداری داشتند (05/0P<). به عبارت دیگر بازی درمانی گروهی باعث کاهش رفتارهای تکانشی و افزایش سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی دانش‌آموزان پیش‌دبستانی شد (001/0P<). بر اساس نتایج توصیه می‌گردد که روانشناسان بالینی و درمانگران از روش بازی درمانی گروهی در کنار سایر روش‌های درمانی برای بهبود سلامت و به‌ویژه کاهش رفتارهای تکانشی و افزایش سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی دانش‌آموزان پیش‌دبستانی استفاده کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تاثیر آموزش گروهی والدگری راه‌حل- محور به مادران بر پرخاشگری و حل مساله کودکان پیش‌دبستانی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 1 , سال 15 , بهار 1399
    هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش گروهی والدگری راه‌حل- محور به مادران بر پرخاشگری و حل مساله کودکان پیش‌دبستانی بود. پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌ آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش مادران کودکان پیش‌دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بود که 4 چکیده کامل
    هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش گروهی والدگری راه‌حل- محور به مادران بر پرخاشگری و حل مساله کودکان پیش‌دبستانی بود. پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌ آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش مادران کودکان پیش‌دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بود که 40 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی (20 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش گروهی والدگری راه‌حل- محور دریافت کرد و گروه کنترل، آموزشی ندید. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های پرخاشگری (باس و پری، 1992) و حل مساله (هپنر، 1988) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-19 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل در مرحله پیش‌آزمون از نظر پرخاشگری و حل مساله تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>)، اما در مرحله پس‌آزمون از نظر هر دو متغیر تفاوت معناداری داشتند (05/0p < ). به این ترتیب که آموزش گروهی والدگری راه‌حل- محور به مادران باعث کاهش پرخاشگری و افزایش حل مساله کودکان پیش‌دبستانی شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مطالعه سبک رهبری اخلاقی با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران دبیرستانهای شهر مشهد با استفاده از تکنیک دلفی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 4 , سال 7 , پاییز 1395
    هدف پژوهش مطالعه سبک رهبری اخلاقی با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی دبیرستان های نواحی هفتگانه مشهد بود. پژوهش از لحاظ هدف توسعه‌ای –کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی است که به صورت میدانی و تکنیک دلفی (سه مرحله) انجام شد. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه‌ محق چکیده کامل
    هدف پژوهش مطالعه سبک رهبری اخلاقی با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی دبیرستان های نواحی هفتگانه مشهد بود. پژوهش از لحاظ هدف توسعه‌ای –کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی است که به صورت میدانی و تکنیک دلفی (سه مرحله) انجام شد. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه‌ محقق ساخته بر پایه مبانی نظری و پیشینه تحقیق بود که روایی صوری و محتوایی آن به تایید متخصصان و پایایی از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. نمونه تحقیق شامل 24 نفر از خبرگان مدیریت آموزشی و مدیران باتجربه دبیرستان های نواحی هفتگانه مشهد بود. نتایج نشان داد رهبری اخلاقی دارای 4 بعد فردی (6 مؤلفه)، انسانی (5 مؤلفه)، اعتقادی (5 مؤلفه) و مدیریتی (6 مؤلفه) است. مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز دارای 4 بعد اجتماعی (8 مؤلفه)، اخلاقی (4 مؤلفه)، فرهنگی (5 مؤلفه) و زیست‌محیطی (5 مؤلفه) است. در مدل رهبری اخلاقی؛ ابعاد فردی و مدیریتی و در مدل مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی، ابعاد زیست محیطی و اجتماعی بالاترین اهمیت را دارند. بنابراین توجه به جنبه‌های فردی و مدیریتی جهت ارتقای سطح رهبری اخلاقی و توجه به ابعاد زیست محیطی و اجتماعی برای ارتقا سطح مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهر مشهد ضروری است. پرونده مقاله