-
مقاله
1 - مطالعۀ منابع هویتی دانش آموزان متوسطۀ پنج قوم آذری، کرد، ترکمن، بلوچ و عربمطالعات میان فرهنگی , شماره 2 , سال 18 , تابستان 1402مقوله هویت در بسیاری از کشورها ازجمله ایران، مقوله واحدی نیست و متأثر از منابع هویتی گوناگون است که گاهی تضاد و کشاکش آنها با یکدیگر موجب نگرانیهایی شده است. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت و تحلیل منابع هویتی نوجوانان اقوام مختلف و فهم پیچیدگیهای آن است تا بتوانیم به چکیده کاملمقوله هویت در بسیاری از کشورها ازجمله ایران، مقوله واحدی نیست و متأثر از منابع هویتی گوناگون است که گاهی تضاد و کشاکش آنها با یکدیگر موجب نگرانیهایی شده است. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت و تحلیل منابع هویتی نوجوانان اقوام مختلف و فهم پیچیدگیهای آن است تا بتوانیم به درک جامعه از الگوهای هویت ایرانی در بین نوجوانان دست پیدا کنیم. به همین منظور، نظریههایی که به مسئله هویت از منظر رویکرد ترکیبگرایی همچنین منظر کنش متقابل نمادین تأکید دارد در تحلیل منابع هویتی نوجوانان به عنوان چارچوب نظری تحقیق انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش رویکرد کمی و با استفاده از تکنیک پیمایش انجام گرفته است ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری هم نوجوانان شهرهای زاهدان، اهواز، ارومیه، سنندج و گرگان است. در این مطالعه نمونه آماری 2000 نفر را شامل میشود. پس از جمعآوری اطلاعات دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه با استفاده از نرمافزار spss،Amos در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی بررسی و تحلیل شدند. بر اساس یافتههای این مطالعه به غیر از هویت ملی در مابقی ابعاد جنسیت اثرگذار است. یکی دیگر از عناصر زمینهای گرایش مذهبی پاسخگویان است و جزو اصلیترین ابعاد شکلدهنده خود است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که در بین اهل تشیع و اهل تسنن تفاوت معناداری در میزان گرایش به هویت ملی و هویت جهانی وجود ندارد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - تبارشناسی زن در جهاد (مطالعه چگونگی حضور زنان در جهاد با اتکا به متون جهادی بنیادگرایان اهل سنت)فصلنامه زن و جامعه , شماره 1 , سال 12 , بهار 1400مقدمه و هدف: جهاد جز مفاهیم چالش برانگیزی است؛ که خوانشهای مختلف از آن باعث شده است امروز جنبش های بنیادگرای اسلامی تندرو آن را دستاویزی برای اعمال خود قرار دهند. در متون کلاسیک اسلامی تعاریف معینی از جهاد ارائه شده است که شیعه و سنی چندان در آن با یک چکیده کاملمقدمه و هدف: جهاد جز مفاهیم چالش برانگیزی است؛ که خوانشهای مختلف از آن باعث شده است امروز جنبش های بنیادگرای اسلامی تندرو آن را دستاویزی برای اعمال خود قرار دهند. در متون کلاسیک اسلامی تعاریف معینی از جهاد ارائه شده است که شیعه و سنی چندان در آن با یکدیگر اختلاف نظر ندارند. در این تعاریف که با اتکا به کتاب و سنت ارائه شده است؛ نقش زنان همواره در جهاد حاشیهای بوده است و جهاد زنان چیزی جز ارائه خدمات به همسر و فرزندان و رفتن به حج نیست. مواد و روشها: در این مقاله با استفاده از روششناسی کیفی و با بهره از روش تطبیقی ـ تاریخی و با ابزار تبارشناسی و با اتکا به دادههای تاریخی مستخرج از متون عربی اهل سنت که درباره جهاد نوشته شده است. یافتهها: نقطه گسستی که جهاد را برای زنان هم امکان پذیر می کند اثر محمد خیر هیکل است. دوران معاصر خود زنان هم در مورد چرایی حضور در جهاد اظهار نظرهایی کردند (نقطه مقاومت). اما با وجود چرخشهای مفهومی صورت گرفته از جهاد همچنان نظریه پردازان جهادی خواستار در حاشیه قرار دادن زناناند و آنها را صرفاً برای اهداف خاصی به جهاد دعوت میکنند. بحث و نتیجهگیری: با وجود تلاشهای تعداد محدودی از این نظریه پردازان برای امکان پذیر کردن حضور زنان در جهاد (مانند عزام، التکروری، العولقی) اما همچنان در گفتمان قالب زنان عنصر کنار گذاشته شده از جهادند. و حتی در گروههای بنیادگرا این ترجیح وجود دارد که نقش حمایتگری زنان همچنان حفظ شود. پرونده مقاله