فهرست مقالات مهدی نویدادهم


  • مقاله

    1 - ارائه الگوی فرهنگی توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان دردانشگاه فرهنگیان(مطالعه موردی:دانشجویان تربیت بدنی اصفهان)
    مدیریت فرهنگی , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1402
    هدف پژوهش: یکی از بخش‌های مهم تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین، تربیت ‌بدنی است که به‌عنوان یک پدیده فرهنگی، به دلیل تنوع در کارکردها، اثرات متقابلی بر سایر پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی دارد. لذا این تحقیق باهدف طراحی چارچوب فرهنگی توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان تربیت‌بدنی چکیده کامل
    هدف پژوهش: یکی از بخش‌های مهم تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین، تربیت ‌بدنی است که به‌عنوان یک پدیده فرهنگی، به دلیل تنوع در کارکردها، اثرات متقابلی بر سایر پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی دارد. لذا این تحقیق باهدف طراحی چارچوب فرهنگی توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان تربیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان انجام‌شد. روش پژوهش: با استفاده از روش داده بنیاد و نظرخواهی از 15 نفر از خبرگان متشکل از اعضای هیئت ‌علمی و مدرسان پیشکسوت تربیت ‌معلم در سطح آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان و از طریق پرسشنامه باز و مرور بر متون و مطالعات داخلی و خارجی، مدل مفهومی تحقیق طراحی‌شد. یافته‌ها: نتایج با بهره‌گیری از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 103 مضمون فرهنگی فرعی و 23 مضمون فرهنگی اصلی را شامل شد. نتیجه‌گیری: عوامل مؤثر بر چارچوب فرهنگی توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان در قالب مؤلفه‌های علی (شرایط عمومی، مهارت، صلاحیت، ارزشیابی، مشارکت، دانش، شناخت نیازها، کارآموزی و برنامه درسی)، زمینه‌ای (جوسازمانی، شرایط اداری و سازمانی، ارکان)، مداخله‌گر (نقش دولت، تحقیق و توسعه، دوره‌های کوتاه‌مدت، دوره‌های کارآفرینی و دوره‌های دستیاری) و پیامدها (ویژگی‌های معلم دوره‌دیده و حرفه‌ای، تغییر الگوهای جذب، بهره‌گیری از تجربیات، سازندگی، اثربخشی، تدبیر و آینده‌نگری) در قالب یک الگوی پیشنهادی ارائه ‌شد تا دید گسترده‌تری برای سیاست‌گذاران این حوزه فراهم آورد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل مناقشات موجود در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد بازیگرمحور
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1399
    سند تحول بنیادین اموزش و پرورش مهمترین برنامه اصلاحات آموزشی و تربیتی کشور بوده که از سال 1390 مراحل اجرایی آن آغاز شده است. بر اساس برآوردهای موجود این سند در مرحله پیاده سازی دچار تاخیر شده و این امر نگرانی های جدی را در بین مدیران ارشد نظام آموزشی پدید آورده است. با چکیده کامل
    سند تحول بنیادین اموزش و پرورش مهمترین برنامه اصلاحات آموزشی و تربیتی کشور بوده که از سال 1390 مراحل اجرایی آن آغاز شده است. بر اساس برآوردهای موجود این سند در مرحله پیاده سازی دچار تاخیر شده و این امر نگرانی های جدی را در بین مدیران ارشد نظام آموزشی پدید آورده است. با توجه به کثرت، تعدد و اهمیت نهادهای درگیر در اجرای سند و کیفیت تعاملات آنها، مساله اصلی تحقیق حاضر این است که مهمترین اختلافات و مناقشات موجود میان کنشگران و بازیگران مرتبط با اجرای سند کدام اند و نیز مسایل و موضوعات مورد تعارض کدام اند؟. نظریه اصلی این تحقیق "سیاستگذاری آموزشی تکثرگرا" بوده و از دو رویکرد تحلیل بازیگر محور و تحلیل مناقشه برای بررسی مساله استفاده شده است. روش تحقیق ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بوده و از روشهای گردآوری اطلاعات مختلف مانند فراتحلیل تحقیقات پیشین، مصاحبه های عمیق با خبرگان و سه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ابزارهای تحلیل نیز نرم افزار مکتور و تحلیل مناقشه بوده است. پس از شناسایی تمامی گرودآران سند تحول و اولویت بندی بازیگران اصلی، یافته ها بر اساس مناقشات دوبدو میان تمامی بازیگران توصیف شده و موضوع تعارضات موجود هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد اختلافات و تعارضات متعددی میان بازیگران وجود دارد و بنابراین با شرایط موجود اطمینانی به اجرای سند در افق پیش رو وجود ندارد و لذا لازم است به سمت انسجام و همگرایی نهادها حرکت کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ابعاد چارچوب توسعه حرفه ای دانشجو معلمان (مطالعه موردی: رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان اصفهان)
    تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1402
    عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش ‌و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده می‌شود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دوره‌های آموزشی در مراکز تربیت ‌معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر می‌پذیرد. بر این اساس چکیده کامل
    عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش ‌و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده می‌شود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دوره‌های آموزشی در مراکز تربیت ‌معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر می‌پذیرد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف طراحی چارچوب توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان تربیت ‌بدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام‌ شد. در بخش کیفی، بر اساس نظر 15 تن از خبرگان شامل اعضای هیئت‌علمی و مدرسان پیشکسوت تربیت ‌معلم در آموزش ‌و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و با استفاده از پرسشنامه باز، مدل مفهومی اولیه تحقیق طراحی ‌شد. در بخش کمی نیز با استفاده از نمونه آماری شامل 208 تن از دانشجو معلمان، اعتبار مدل طراحی‌شده با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی-PLS) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات در بخش کمی، در دو بخش مدل اندازه‌گیری و ساختاری انجام ‌شده است. ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیه‌های تحقیق نیز در قسمت ساختاری ارزیابی گردید. نتایج حاصل از بخش کیفی با بهره‌گیری از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، 103 مضمون فرعی و 23 مضمون اصلی را شامل و در بخش کمی گویای طرح چارچوب توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان تربیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است. بر اساس نتایج به ‌دست‌ آمده، عوامل موثر بر توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان در قالب عوامل علّی، زمینه‌ای، مداخله‌گر و پیامدها در قالب تصویری کلی از یک الگوی پیشنهادی ارائه ‌شده است تا دید گسترده‌تری برای سیاست‌گذاران این حوزه فراهم آورد. پرونده مقاله