فهرست مقالات بهرام صالح صدق پور


  • مقاله

    1 - Defining the Color Weight of Residential Building Façade, Using Q-Factor Analysis
    International Journal of Architecture and Urban Development , شماره 1 , سال 13 , زمستان 2023
    Designing the facade's color based on user evaluation is necessary due to the effect of color on people's evaluation. To evaluate the facade's color, its combination should be categorized. The emotional dimensions of color evaluation should be assessed due to the variet چکیده کامل
    Designing the facade's color based on user evaluation is necessary due to the effect of color on people's evaluation. To evaluate the facade's color, its combination should be categorized. The emotional dimensions of color evaluation should be assessed due to the variety of emotional scales of color evaluation. Thus, the question arises: What are the emotional scales describing the facade's color and components. During a study, temperature, harmony, and weight were considered to describe the color in facades. This study used a combination of qualitative and quantitative methods to examine the components related to defining the color composition's weight scale. First, some components were identified to determine the weight of the color combination through a semi-structured interview. Based on the results, a questionnaire was prepared. The final results were obtained using the Q method analysis with the help of color strips and HSL codes. Therefore, to describe the combination color of the facade as light and heavy, the facade with a light color combination has at least 30% openings. At least 70% of facade areas and openings have a hue with more than 90% lightness. In addition, the saturation of at least 70% of the area is less than 30% and 5% with warm and cool hues, respectively. At least 70% of facade areas and openings have a hue with less than 65% lightness and a heavy color combination. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل مناقشات موجود در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد بازیگرمحور
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1399
    سند تحول بنیادین اموزش و پرورش مهمترین برنامه اصلاحات آموزشی و تربیتی کشور بوده که از سال 1390 مراحل اجرایی آن آغاز شده است. بر اساس برآوردهای موجود این سند در مرحله پیاده سازی دچار تاخیر شده و این امر نگرانی های جدی را در بین مدیران ارشد نظام آموزشی پدید آورده است. با چکیده کامل
    سند تحول بنیادین اموزش و پرورش مهمترین برنامه اصلاحات آموزشی و تربیتی کشور بوده که از سال 1390 مراحل اجرایی آن آغاز شده است. بر اساس برآوردهای موجود این سند در مرحله پیاده سازی دچار تاخیر شده و این امر نگرانی های جدی را در بین مدیران ارشد نظام آموزشی پدید آورده است. با توجه به کثرت، تعدد و اهمیت نهادهای درگیر در اجرای سند و کیفیت تعاملات آنها، مساله اصلی تحقیق حاضر این است که مهمترین اختلافات و مناقشات موجود میان کنشگران و بازیگران مرتبط با اجرای سند کدام اند و نیز مسایل و موضوعات مورد تعارض کدام اند؟. نظریه اصلی این تحقیق "سیاستگذاری آموزشی تکثرگرا" بوده و از دو رویکرد تحلیل بازیگر محور و تحلیل مناقشه برای بررسی مساله استفاده شده است. روش تحقیق ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بوده و از روشهای گردآوری اطلاعات مختلف مانند فراتحلیل تحقیقات پیشین، مصاحبه های عمیق با خبرگان و سه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ابزارهای تحلیل نیز نرم افزار مکتور و تحلیل مناقشه بوده است. پس از شناسایی تمامی گرودآران سند تحول و اولویت بندی بازیگران اصلی، یافته ها بر اساس مناقشات دوبدو میان تمامی بازیگران توصیف شده و موضوع تعارضات موجود هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد اختلافات و تعارضات متعددی میان بازیگران وجود دارد و بنابراین با شرایط موجود اطمینانی به اجرای سند در افق پیش رو وجود ندارد و لذا لازم است به سمت انسجام و همگرایی نهادها حرکت کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - کشف ابعاد تدریس مبحث ذرات زیراتمی درس شیمی، پایه دهم، براساس نظریه PCK، با روش دلفی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 77 , سال 20 , تابستان 1402
    مقاله حاضر به بررسی و شناسایی ابعاد تدریس در مبحث ذرات زیراتمی کتاب شیمی، پایه دهم بر اساس مدل دانش محتوای تربیتی (PCK) مگنوسان، کراجکیک و بورکو (Magnusson, Krajcik & Borko, 1999) می‌پردازد. در این پژوهش دو مؤلفه دانش راهبردهای آموزشی و دانش نسبت به فهم دانش‌آموزان چکیده کامل
    مقاله حاضر به بررسی و شناسایی ابعاد تدریس در مبحث ذرات زیراتمی کتاب شیمی، پایه دهم بر اساس مدل دانش محتوای تربیتی (PCK) مگنوسان، کراجکیک و بورکو (Magnusson, Krajcik & Borko, 1999) می‌پردازد. در این پژوهش دو مؤلفه دانش راهبردهای آموزشی و دانش نسبت به فهم دانش‌آموزان از علوم انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. رویکرد پژوهشی این مطالعه بر مبنای پژوهش‌های آمیخته با طرح اکتشافی متوالی، با استفاده از روش دلفی در سه دور انجام شد. مجموعه مشارکت‌کنندگان پژوهش را 33 نفر از دبیران شیمی تشکیل دادند که ابتدا به روش نظری و سپس گلوله برفی انتخاب شده بودند. در دور اول، یک مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام و نتایج مصاحبه از طریق کدگذاری باز و محوری تحلیل شد. در دور دوم، مبتنی بر نتایج حاصل از کدگذاری دور اول، یک پرسشنامه بسته‌پاسخ طراحی شد. سپس در اختیار متخصصان قرار گرفت و پاسخ‌های آنها، از طریق تحلیل عامل کیو بررسی گردید. در دور سوم، با حذف سؤالات اضافی، مجدداً پرسشنامه در اختیار متخصصان قرار گرفت. در پایان با استفاده از تحلیل عامل کیو، هشت بعد برای تدریس مبحث ذرات زیراتمی، بر اساس مفهوم دانش محتوای تربیتی (PCK)، بدین ترتیب بدست آمد: نماد پردازی تصویری؛ فعالیت های یادگیری؛ تمرین مهارت های ریاضی؛ راهبردهای توضیحی - تعاملی در تدریس؛ منشأ بدفهمی ها؛ بدفهمی های ماهیت و پایداری؛ رفع بدفهمی ها و پیش‌نیازها بدست آمد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - A Study on the Effect of Spatial Desirability of Collective Arenas in Residential Complexes on Women's Social Empowerment
    Creative City Design , شماره 4 , سال 6 , تابستان 2023
    Any activity, social action, and conversation for women require opportunities for being present in all social arenas. The collective arenas of residential complexes are the most important arenas that provide appropriate opportunities for activities and increase the pers چکیده کامل
    Any activity, social action, and conversation for women require opportunities for being present in all social arenas. The collective arenas of residential complexes are the most important arenas that provide appropriate opportunities for activities and increase the personal and social capabilities of women. The suitable design of these arenas according to attitudes and needs by overcoming barriers to attendance provides a suitable context for social participation, increasing social capital, and empowerment of women. The present research investigated the effect of architectural space on the social empowerment of women in collective arenas of residential complexes. The research aimed to answer the question of how the improvement of the spatial quality of residential collective arenas is effective in the social empowerment of women. To this end, the research was conducted in three stages: First, the content analysis of social sciences based on women's social empowerment. At this stage, the two factors, increasing the social capital of women and being in the public space, were the most important factors in the social empowerment of women; second, the modeling of factors obtained from the factor analysis of the users' questionnaires, in which the statistical population consisted of 200 women living in four residential complexes in Tabriz City. Based on the results of this stage, the architectural design of cultural and religious spaces in residential complexes was a physical-environmental factor that created and expanded many communication networks leading to higher social capital of women and space presentability for them. Third, the comparison of results obtained from previous stages of the research. The final model indicated that effective environmental factors in improving the spatial utility of residential collective arenas(play effective roles in increasing the social capital of women and space presentability and they were the main components of women's social empowerment (based on the results of the first stage). Therefore, improving the spatial utility of the collective arenas of residential complexes by increasing the social capital of women and their presence in collective arenas is effective in women's social empowerment. پرونده مقاله