فهرست مقالات زهرا طالب


  • مقاله

    1 - National Business Ecosystem base Knowledge: Analysis the Role of Universities in Promoting the Competitive Advantage of Businesses
    Iranian Sociological Review , شماره 1 , سال 12 , زمستان 2022
    The purpose of this paper is analyze the contribution of universities and higher education institutions to promoting the competitive advantage of businesses within the national ecosystem of knowledge-based businesses. We have been used cross-sectional data from 140 coun چکیده کامل
    The purpose of this paper is analyze the contribution of universities and higher education institutions to promoting the competitive advantage of businesses within the national ecosystem of knowledge-based businesses. We have been used cross-sectional data from 140 countries, structural equation modeling technique. This research is a quantitative applied study that has been done with a descriptive approach. Theoretical analyzes and empirical findings show that competitive universities are based on a dynamic learning community, a free economic system and a democratic political system, by contributing to production, Knowledge, human capital accumulation, social capital accumulation and innovative interactions with industry, government and civil society help to promote the competitive advantage and competitiveness of businesses. The most important proposal and policy that can be made based on this result is that the government strives to build a "National Business Ecosystem base Knowledge" at the national level and a “Sub-ecosystems of businesses based university" at the local and regional levels. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی ، اعتباریابی و مدل عوامل موثر بر چابکی یادگیری در یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش و پرورش
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 77 , سال 20 , تابستان 1402
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی مدل عوامل موثر بر چابکی یادگیری دریادگیری الکترونیکی درنظام آموزش وپرورش انجام شد. رویکرد حاکم برتحقیق از نوع ترکیبی اکتشافی-متوالی است که دربخش کیفی از روش تحلیل مضمون و دربخش کمی ازروش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است. جامعه مورد م چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی مدل عوامل موثر بر چابکی یادگیری دریادگیری الکترونیکی درنظام آموزش وپرورش انجام شد. رویکرد حاکم برتحقیق از نوع ترکیبی اکتشافی-متوالی است که دربخش کیفی از روش تحلیل مضمون و دربخش کمی ازروش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه شامل اعضا هیئت علمی تکنولوژی آموزشی صاحب نظران وپژوهشگران حوزه برنامه ریزی درسی، کارشناسان فناوری آموزشی ورایانه و صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش است. ابزار گردآوری داده‌هادربخش کیفی مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته ودربخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون، تحلیل، و در بخش کمی با آزمون معادلات ساختاری اولویت‌بندی شدند یافته‌ها نشان داد مضامین شامل چابکی محیطی، اشتیاق یادگیری، پشتیبانی آموزشی، برنامه‌های نوآورانه، دانش واطلاعات، چابکی آموزشی،سازمان چابک، یادگیری مشارکتی، انعطاف پذیری آموزشی، خلاقیت در آموزش، قوانین و مقررات، جهت دار بودن آموزش است. تمامی این مضامین در سه مضمون فراگیر الزامات، فرایندها و پیامدها دسته بندی شد. بر اساس یافته‌های بخش کمی تمامی روابط مثبت و معنادار و برازش مدل مناسب گزارش شد. بر مبنای یافته‌ها باید شرایط بهبود چابکی یادگیری از طریق توجه و تمرکز بر الزامات وفرایندهای چابکی یادگیری به وجود آید تا از این طریق به پیامدهای مطلوب آن دست یافت. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - سنتزپژوهی مولفه های تاثیرگذار بر پذیرش رایانش ابری در آموزش عالی : ارائه یک الگو
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1398
    چکیده پژوهش حاضر به مطالعه مولفه های تاثیرگذار بر پذیرش رایانش ابری در آموزش عالی به منظور ارائه ی الگوی مناسب پرداخته است. روش بررسی این پژوهش ، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است که با بهره گیری از روش تحلیل محتوا به کمک فرا ترکیب انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی مطال چکیده کامل
    چکیده پژوهش حاضر به مطالعه مولفه های تاثیرگذار بر پذیرش رایانش ابری در آموزش عالی به منظور ارائه ی الگوی مناسب پرداخته است. روش بررسی این پژوهش ، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است که با بهره گیری از روش تحلیل محتوا به کمک فرا ترکیب انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی مطالعات انجام شده از سالهای 2008 تا 2018 در حوزه رایانش ابری در آموزش عالی در داخل و خارج از ایران بوده است. از مجموع 5 جلد کتاب و 75 مقاله‌ای که از پایگاه‌های معتبر داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت، متناسب با ارتباط موضوعی داده ها، تعداد 38 مطالعه به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از فیش مطالعاتی استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از روش کدگذاری مخصوص مطالعات کیفی استفاده گردید برای این کار ابتدا، 15 مولفه پرتکرار شناسایی و در نهایت 74 مفهوم به عنوان مولفه های اصلی استخراج شدند. در مرحله بعد، کدگذاری و طبقه بندی اطلاعات بدست آمده از پژوهش های انجام شده، پایه های نظری حوزه رایانش ابری، مقولات و مضامین اصلی استخراج شدند. نتایج حاصل از تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات و منجر به استخراج یک چهارچوب مفهومی در حوزه پذیرش رایانش ابری در آموزش عالی حول 4 بعد، فناوری، محیطی، فردی و سازمانی است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی و تدوین الگوی عوامل مؤثر بر پیشرفت نظام آموزش عالی: فراترکیب مطالعات پیشین
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 12 , سال 3 , زمستان 1402
    هدف از این پژوهش شناسایی و تدوین الگوی عوامل موثر بر پیشرفت نظام آموزش عالی: فراترکیب مطالعات پیشین می باشد. داده ها از طریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضوع پژوهش از سال 1398 -1402 گرد آوری شده است. مطالعه حاضر با اتخاذ روشی تفسیری و با رویکرد کیفی، تکنیک تحلی چکیده کامل
    هدف از این پژوهش شناسایی و تدوین الگوی عوامل موثر بر پیشرفت نظام آموزش عالی: فراترکیب مطالعات پیشین می باشد. داده ها از طریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضوع پژوهش از سال 1398 -1402 گرد آوری شده است. مطالعه حاضر با اتخاذ روشی تفسیری و با رویکرد کیفی، تکنیک تحلیل محتوا در نهایت 35 متون چاپی معطوف به عوامل اثر گذار بر پیشرفت نظام آموزش عالی ایران را فراترکیب دست به کدگذاری زده است. برای تحقق این موضوع کلید واژه های مرتبط در پایگاه های معتبر علمی جستجو شدند. یکی ازارکان توسعه جوامع مدرن، نظام آموزش عالی است. این نظام پیچیده وحرفه‌ای در قرن بیستم و بیست و یکم از عوامل و مولفه های متعددی تشکیل شده است. مولفه هایی که هر کدام با عوامل بیرونی متعددی مرتبط هستند و در مجموع نظام انتظارات متعددی را برای آموزش عالی ترسیم می کنند. این وضعیت در کشور های جهان سوم در نسبت با توسعه و اندیشه های بعضا ضد توسعه و اجماع و عدم اجماع در خصوص این مولفه ها پیچیدگی مضاعفی می یابد. به منظورافزایش اعتبار و قابلیت اطمینان اسناد جمع آوری شده به صورت جداگانه کدگذاری شدند و میزان توافق طبق فرمول پیشنهادی مایلز و هایرمن (1994) میان دو کد گذار 0.81 درصد بدست آمد. پس از بررسی و تجزیه وتحلیل محتوای منابع، در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که بر اساس مدل کسپ 10 متغیر اثر گذار مهم و جدید در حوزه نظام آموزش عالی استخراج شد و مدلی 8 فرضی های از فراترکیب آن ها بدست آمد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - طراحی الگوی اخلاق حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1399
    هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی اخلاق حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها استفا چکیده کامل
    هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی اخلاق حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه اخلاق حرفه‌ای بودند که بعد از انجام 17مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافته ها: در نهایت 5 بعد، 20 مولفه و 80 شاخص شناسایی شد. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتیجه: نتایج نشان داد که بعد آموزش(0.669)، رفتاری(0.569)، سازمانی(0.558)، فردی(0.414) و اجتماعی – فرهنگی(0.353) به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی اخلاق حرفه ای داشتند. اعتبار الگو نیز با 4 بعد( فهم، تطبیق، تعمیم و کنترل) مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشتند. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - تعیین زیرسازه های استاندارد برای ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیأت علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1396
    هدف این تحقیق تعیین زیرسازه های استاندارد برای ارائه الگوی ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیأت علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی بوده که با روش تحلیل عامل اکتشافی با دو گروه نمونه آماری شامل گروه خبرگان و متخصصان در مرحله اول برای شناسایی مولفه های اصلی و اعضای هیا چکیده کامل
    هدف این تحقیق تعیین زیرسازه های استاندارد برای ارائه الگوی ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیأت علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی بوده که با روش تحلیل عامل اکتشافی با دو گروه نمونه آماری شامل گروه خبرگان و متخصصان در مرحله اول برای شناسایی مولفه های اصلی و اعضای هیات علمی در مرحله دوم برای تایید مولفه های مستخرج شده انجام شد. بر پایه مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای AMOS و SPSS و همینطور 14 مولفه به همراه 98 گویه شامل: عدالت تدریس دروس، ارزشیابی، فضای مجازی، آشنایی با نرم افزارهای حرفه ای، غنی سازی شغلی، فعالیت های پژوهشی، نشر، فعالیت های مشاوره ای، فعالیت های مدیریتی، فعالیت های اجرایی، رشد حرفه ای، نوآوری، آشنایی با اصول تحقیق، و آشنایی با رویکردهای آموزش عالی شناسایی و مورد تایید قرار گرفت. در پایان به مقایسه نتایج تحقیق پرداخته و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح گردید. پرونده مقاله