-
مقاله
1 - بررسی مفهوم صلح و راهکارهای تحقق آن بر مبنای آموزههای تربیتی قرآن کریممطالعات قرآنی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1397امروزه صلح و همزیستی چنان مورد توجه است که حقوقدانان و سیاستمداران را در حیطه بین المللی یا منطقهای برانگیخته تا به لوازم قانونی و اجرایی آن بیندیشند و راهکارهایی را جهت تحقّق آن ارائه کنند. اما باید دانست که آنچه در این تلاشها مغفول مانده، توجّه به تعالیم وحیانی است. چکیده کاملامروزه صلح و همزیستی چنان مورد توجه است که حقوقدانان و سیاستمداران را در حیطه بین المللی یا منطقهای برانگیخته تا به لوازم قانونی و اجرایی آن بیندیشند و راهکارهایی را جهت تحقّق آن ارائه کنند. اما باید دانست که آنچه در این تلاشها مغفول مانده، توجّه به تعالیم وحیانی است. بر خلاف برخی از شرق شناسان و اسلامشناسان، که اسلام را دین جنگ طلب معرفی کردهاند، بسیاری از محقّقان معاصر اسلام معتقدند اسلام، دین صلح و همزیستی است و میتوان حکومتهای غیر اسلامی را به رسمیّت شناخت و روابط بین المللی دوستانهای با آنها برقرار کرد. قرآن کریم در مقام منبع مهم معرفتی و تربیتی، در آیات خود در تبیین چگونگی تعامل افراد انسانی با محور قراردادن اصل صلح و ثبات در جوامع، پیروان خویش را به رعایت آرامش و سلامت فرا خوانده است جستار حاضر بر آن است تا با بررسی آیات قرآن در ارتباط با صلح و همزیستی، ضمن بررسی مفهوم صلح، روشهای تربیتی استنباط شده را نیز بررسی کند. روش انجام پژوهش در این تحقیق، روش توصیفی- تحلیلی با بهره گیری از تحلیل محتوای کیفی بوده است که بعد از تحقیق، این نتیجه حاصل گردیده است که چندین واژه مرتبط با مفهوم صلح در قرآن وجود دارد که عبارتاند از صلح، سلم، هدنه و امنیت. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی تطبیقی و تحلیلی نظام آموزش عالی از راه دوردر کشورهای انگلستان، هند و ایرانپژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1391هدف این پژوهش شناسایی و مقایسه ویژگیهای مؤسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای انگلستان هند و ایران است. در این پژوهش، شباهتها و تفاوتهای ویژگیهای مؤسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای مذکور به منظور بهبود بخشیدن نظام آموزش از راهدوردر ایران بررسی و مقایسه شده ا چکیده کاملهدف این پژوهش شناسایی و مقایسه ویژگیهای مؤسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای انگلستان هند و ایران است. در این پژوهش، شباهتها و تفاوتهای ویژگیهای مؤسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای مذکور به منظور بهبود بخشیدن نظام آموزش از راهدوردر ایران بررسی و مقایسه شده است. بر این اساس نوع مطالعه این تحقیق تطبیقی ـتوصیفی و روش آن توصیفی تشریحی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسهای، مطابق روش و مراحل چهارگانه بردی است. مهمترین نتایج به دست آمده نشان داده است که استفاده از تجربیات کشورهای موفق و بومی سازی آن و ترسیم چشم انداز آموزش عالی از راه دور به دلیل بالا بردن قدرت انتخاب فراگیران، ارتقای جامعیت و ابتکار عمل و توان اثرگذاری نظام آموزش از راه دور در کشورمان به ضرورت رویکرد تلفیقی در تکنیکها و روشهای آموزش از راه دور و همچنین توجه به اصول و رویکردهای اساسی این نظام که دانشجو محوری و تأکید بر تفاوتهای فردی در طراحی آموزشی دارد و عدم محدودیت زمان و مکان به ویژه زمانی که در اندیشه استقرار نظام آموزش از راه دور در دانشگاهها و آموزش عالی کشورمان هستیم، به کار آید. پرونده مقاله -
مقاله
3 - تاثیر نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم در درس علوم تجربیابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 8 , بهار 1398هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی انجام گردید.پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه پنجم مقطع ابتدای چکیده کاملهدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی انجام گردید.پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان طارم در سال تحصیلی 97-96 بود.از میان آنها تعداد 40 مدرسه در قالب دو گروه گواه و آزمایش و هر گروه به تعداد 20 مدرسه به صورت تصادفی خوشه ای در نظر گرفته شده است.پس از گرفتن پیش آزمون از مباحث فصل دوم "تغییرات مواد" علوم تجربی پنجم دبستان ،به مدت چهار جلسه آموزش با استفاده از نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته در مدرسه صرفا برای گروه آزمایش اجرا گردید و پس از اتمام دوره آزمایش،پس آزمون روی هر دو گروه اجرا شد.برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و آزمون سنجش خلاقیت عابدی استفاده شد.به منظورتعیین پایایی آزمون محقق ساخته، از روش الفای کرونباخ استفاده شد و پایایی ابزار برای پیش آزمون 838/0و برای پس آزمون856/0 تعیین گردید. داده ها با روش تحلیل کواریانس و با کمک نرم افزار آماری تی( T ) تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از چندرسانه ای آموزشی محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دا نش آموزان در درس علوم پنجم دبستان تاثیر مثبت داشته است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی بر کاهش رفتارهای ضدبهرهوری کارکنانتعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1397هدف: هدف از این پژوهش تعیین اثر رویکرد واقعیت درمانی در اصلاح رفتارهای ضدبهره وری کارکنان شرکت راهبران فناوری اطلاعات شهر تهران بود. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح دو گروهی نیمه آزمایشی با یک گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بود تمام وقت چکیده کاملهدف: هدف از این پژوهش تعیین اثر رویکرد واقعیت درمانی در اصلاح رفتارهای ضدبهره وری کارکنان شرکت راهبران فناوری اطلاعات شهر تهران بود. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح دو گروهی نیمه آزمایشی با یک گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بود تمام وقت در شرکت راهبران فناوری اطلاعات شهر تهران سال 1393-1392 بودند. حجم جامعه مورد مطالعه در این شرکت 103 نفر کارمند بود.حجم نمونه طبق فرمول کوکران 30 نفر و با استفاد از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. جهت جمع آوری داده ها از آزمون ضدبهره وری مارسوس(2002) که دارای 64 سوال هفت گزینه ای در 5 مولفه (خشونت، دزدی، سوء مصرف مواد و غیبت از کار) استفاده شد. مداخلات درمانی در رویکرد واقعیت درمانی در هشت جلسه و هرجلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس، آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف، و تحلیل کواریانس) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که، مداخلات درمانی در رویکرد واقعیت درمانی به طور معنی دار در کاهش سه مولفه از چهار مولفه رفتارهای ضدبهره وری یعنی خشونت، دزدی و غیبت از کار موثر است ولی در کاهش رفتار اعتیاد کارکنان ناموفق بود (P<0.05). نتیجه گیری: با توجه به یافته های ، مشاهده می گردد که رویکرد واقعیت درمانی در اصلاح رفتارهای ضدبهره وری موثر بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - The Effectiveness of Teaching Learning Strategies on the Professional Competence of Adult Education Educators of the Literacy Movement OrganizationCurriculum Research Journal , شماره 2 , سال 2 , زمستان 1400Purpose: The purpose of this study was to explain the effectiveness of teaching-learning strategies on the professional competence of adult education educators of the Literacy Movement Organization.Methods: The method of this research was quasi-experimental pre-test pos چکیده کاملPurpose: The purpose of this study was to explain the effectiveness of teaching-learning strategies on the professional competence of adult education educators of the Literacy Movement Organization.Methods: The method of this research was quasi-experimental pre-test post-test with the control group and had a follow-up stage. The statistical population of this study was all educators of the literacy movement in the cities of Tehran province in the academic year of 1998-99. In this study, 60 people were selected by purposive sampling method and two equal groups were divided into one group (30 people) as the experimental group and the other group (30 people) as the control group. Teachers' Professional Qualifications Questionnaire Sharifi and Islamieh (2013) were used to collect data. The independent variable (teaching-learning strategies) was performed on the experimental group in 10 sessions of 90 minutes. In the follow-up step, the dependent variable was performed only on the experimental group. The obtained information and results were analyzed using descriptive and inferential statistics.Finding: The results showed that the professional competencies of adult education educators of the Literacy Movement Organization who received training in learning strategies are significantly higher than the professional competencies of educators who did not receive this training and training strategies for learning professional skills. Adult educators are effective and have good stability over time (p <0.05).Conclusion: The results showed that teaching-learning strategies are effective on the professional competence of adult education educators of the Literacy Movement Organization پرونده مقاله -
مقاله
6 - اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان (فبک) بر افرایش واژگان زبان انگلیسی دانش آموزانپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1397هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان (فبک) بر افرایش واژگان زبان انگلیسی دانش اموزان پایه اول دبیرستاندخترانه منطقه 5 شهر تهران بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 60 نفر با روش نمونه گیری چند مرحله ای تعیین شد. جهت جمع آوری داده ها از آزمون واژگان پت وآموزش چکیده کاملهدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان (فبک) بر افرایش واژگان زبان انگلیسی دانش اموزان پایه اول دبیرستاندخترانه منطقه 5 شهر تهران بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 60 نفر با روش نمونه گیری چند مرحله ای تعیین شد. جهت جمع آوری داده ها از آزمون واژگان پت وآموزش فلسفه برای کودک طی 10 جلسه هر جلسه 90 دقیقه انجام پذیرفت. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پی گیری است. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس بین گروهی و تی وابسته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که واژگان انگلیسی دانش آموزانی که آموزش فلسفه برای کودک را دریافت کرده اند بطور معنی داری بالاتر از دانش آموزانی است که این آموزش را دریافت نکرده اند، بنابراین اجرای رویکرد آموزش فلسفه برای کودک، مهارت واژگان انگلیسی دانش آموزان را افزایش داده و در طول زمان از پایداری مناسبی نیز برخوردار است. پرونده مقاله -
مقاله
7 - تأثیرآموزش مهارت های حل مسأله بر خودکارآمدی و تاب آوری مربیان پیش دبستانی شهر تهرانمهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1401پژوهش حاضر، تحقیقی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری است. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر خودکارآمدی و تابآوری مربیان پیشدبستانی بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهر تهران در سال 1398 بود چکیده کاملپژوهش حاضر، تحقیقی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری است. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر خودکارآمدی و تابآوری مربیان پیشدبستانی بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهر تهران در سال 1398 بود. تعداد 40 نفر از مربیان پیشدبستانی بهصورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی بندورا (۲۰۰۰) و تابآوری کونور و دیویدسون (2007) استفاده گردید که در مرحله پیشآزمون هردو گروه (آزمایش و کنترل) پرسش نامههای مذکور را تکمیل کردند. سپس اعضای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته آموزش مهارتهای حل مسئله را دریافت کردند و بعد از پایان دوره آموزشی، پسآزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. بهمنظور تجزیه تحلیل دادهها و بررسی سؤالهای پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای حل مسئله، میزان خودکارآمدی و تابآوری مربیان را افزایش داده است. همچنین خودکارآمدی و تابآوری مربیان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است. پرونده مقاله -
مقاله
8 - طراحی انگاره نظری برنامه درسی فعالیتهای فوق برنامه با رویکرد آموزش محیط زیست و اعتبار سنجی آن از دیدگاه معلمان و متخصصان برنامه درسیمهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1398پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی فعالیت های فوق با رویکرد آموزش محیط زیست برای دانش آموزان دوره دوم و اعتبارسنجی آن از منظر متخصصان برنامه درسی و معلمان ذی ربط انجام شد. پژوهش کاربردی می باشد که با روش تحقیق زمینه ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصا چکیده کاملپژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی فعالیت های فوق با رویکرد آموزش محیط زیست برای دانش آموزان دوره دوم و اعتبارسنجی آن از منظر متخصصان برنامه درسی و معلمان ذی ربط انجام شد. پژوهش کاربردی می باشد که با روش تحقیق زمینه ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامه درسی و معلمان شهرستان میاندواب(35 متخصص و445معلم) در سال تحصیلی 98-1397 بود که از این میان کلیه متخصصان برنامه درسی به شیوه تمام شماری و 210معلم به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای گزینش شده اند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن طبق نظر متخصصان برنامه درسی و معلمان تایید شد و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرانباخ 91/0به دست آمد. داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که الگوی پیشنهادی برای برنامه درسی فعالیت های فوق برنامه جهت آموزش محیط زیست مطلوب بوده است. همچنین بین دیدگاه این دو گروه در مورد میزان مطلوب بودن الگوی پیشنهادی تفاوت معنا داری گزارش نشده است. پرونده مقاله -
مقاله
9 - الگوی ساختاری توانمندسازی فرهنگی- روانشناختی زنان (مورد مطالعه دبیران زن شهر تهران)مطالعات جامعه شناسی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1401توانمندسازی دبیران زن یکی از مباحث محوری در آموزش و پرورش است که دارای تأثیر دوجانبه بر روی دبیران از یک سو و دانش آموزان از سوی دیگر می باشد، با این وصف مقاله حاضر در راستای تحقق این هدف در بین دبیران زن شهر تهران با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی عوامل مؤثر ب چکیده کاملتوانمندسازی دبیران زن یکی از مباحث محوری در آموزش و پرورش است که دارای تأثیر دوجانبه بر روی دبیران از یک سو و دانش آموزان از سوی دیگر می باشد، با این وصف مقاله حاضر در راستای تحقق این هدف در بین دبیران زن شهر تهران با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی زنان دبیر و پیامدهای آن با استفاده از تئوری های مربوطه پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دبیران دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این تعداد حجم نمونه ای به تعداد 300نفر با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری تصادفی منظم برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس لیکرت بود. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی از طریق چند نفر از خبرگان، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تایید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروفاسمیرنف و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند؛ عوامل؛ فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، نظام پایش سازمانی، نظام پاداش سازمانی، نظام های مدیریتی سازمان نقش مهمی در توانمندسازی فرهنگی-روانشناختی زنان بر عهده دارند، همچنین ارتقای توانمندی زنان از سه بعد توانمندی بین فردی، توانمندی مدیریت و رهبری و توانایی خلق رویداد قابل توجه می باشد. پرونده مقاله -
مقاله
10 - The Effectiveness of Teaching Learning Strategies on the Quality of Life of Adult students in the Literacy Movement OrganizationBiannual Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 4 , بهار 2021The purpose of this study was to explain the effectiveness of teaching learning strategies on the quality of life of adult students in the Literacy Movement Organization. The method of this research was quasi-experimental pre-testpost-test with control group and had a f چکیده کاملThe purpose of this study was to explain the effectiveness of teaching learning strategies on the quality of life of adult students in the Literacy Movement Organization. The method of this research was quasi-experimental pre-testpost-test with control group and had a follow-up stage. The statistical population of this study was all students of the literacy movement in the cities of Tehran province in the academic year of 1998-99. In this study, 60 people were selected by purposive sampling method and two equal groups were divided into one group (30 people) as the experimental group and the other group (30 people) as the control group. The SF36 quality of life questionnaire was used to collect the date. The independent variable (teaching learning strategies) was performed on the experimental group in 10 sessions of 90 minutes. In the follow-up step, the dependent variable was performed only descriptive and inferential statistics on the experimental group. The obtained information and results were analyzed using. The results showed that the quality-of-life adult education students of the Literacy Movement Organization who received training in learning strategies are significantly higher than the quality of life competencies of students who did not receive this training and training strategies for learning professional skills. Adult students are effective and have good stability over time (p <0.05). The results showed that teaching learning strategies is effective on the quality-of-life competence of adult students in the Literacy Movement Organization and has a good stability over time. پرونده مقاله -
مقاله
11 - تببین الگوی استقرار محیط یادگیری حرفه ای الکترونیکی بر پایه پذیرش فناوری و سواد اطلاعاتی مدیرانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1400هدف این پژوهش طراحی الگوی استقرار محیط یادگیری حرفه ای الکترونیکی مدیران بر پایه پذیرش فناوری و سواد اطلاعاتی مدیران است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی- کمی) با راهبرد اکتشاف متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری چکیده کاملهدف این پژوهش طراحی الگوی استقرار محیط یادگیری حرفه ای الکترونیکی مدیران بر پایه پذیرش فناوری و سواد اطلاعاتی مدیران است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی- کمی) با راهبرد اکتشاف متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل شامل کلیه مدیران شهرداری بندرعباس است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 310 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش گردآوری دادهها با روش کتابخانه-ای، و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) انجام شد که خبرگان روا بودن مصاحبه را تایید کردند, محاسبه پایایی آن با روش پایایی بین دو کدگذار که پایا و روا بودن مصاحبه را نشان می داد، مشخص شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته نیز از طریق روایی صوری، محتوا و سازه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. دراین پژوهش به منظور تحلیل دادهها از دو بخش کیفی وکمی استفاده شد.در بخش کیفی کدگذاری نتایج مصاحبه انجام شد ودر بخش کمی نیز از آمار توصیفی و استنباطی(مدلسازی معادلات ساختاری، عاملی تائیدی و آماره t) استفاده شد. پرونده مقاله -
مقاله
12 - طراحی الگوی اخلاق حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامینوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1399هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی اخلاق حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفا چکیده کاملهدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی اخلاق حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه اخلاق حرفهای بودند که بعد از انجام 17مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافته ها: در نهایت 5 بعد، 20 مولفه و 80 شاخص شناسایی شد. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتیجه: نتایج نشان داد که بعد آموزش(0.669)، رفتاری(0.569)، سازمانی(0.558)، فردی(0.414) و اجتماعی – فرهنگی(0.353) به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی اخلاق حرفه ای داشتند. اعتبار الگو نیز با 4 بعد( فهم، تطبیق، تعمیم و کنترل) مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشتند. پرونده مقاله -
مقاله
13 - ارائه مدل جهت طراحی الگوی رهبری خدمتگزار در سازمان صدا و سیماتحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1397این پژوهش باهدف شناسایی ارائه مدل جهت طراحی الگوی رهبری خدمتگزار در سازمان صداوسیما انجامشده و روش اصلی پژوهش حاضر، روش پیمایش است که گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه و تحلیل آن به کمک نرمافزار lisrel و آمارههای مختلف صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سطو چکیده کاملاین پژوهش باهدف شناسایی ارائه مدل جهت طراحی الگوی رهبری خدمتگزار در سازمان صداوسیما انجامشده و روش اصلی پژوهش حاضر، روش پیمایش است که گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه و تحلیل آن به کمک نرمافزار lisrel و آمارههای مختلف صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سطوح مختلف سازمان صداوسیما است که 296 نفر از میان آنان و از روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل مختلفی تعیینشده و سپس به اتکای تحلیل عاملی تأییدی نهایی شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رهبری خدمتگزار در 8 مؤلفه که مؤلفههای نظیر خدمترسانی؛ تواضع و فروتنی؛ قابلیت اعتماد؛ نوعدوستی؛ تعامل؛ تعادل کار و زندگی؛ آیندهنگری و اخلاقگرایی جزو مؤلفههای رهبری خدمتگزار مدیران هست. مدل رهبری خدمتگزار مدیران توسط 59 گویه اندازهگیری شده است. ابتدا، آزمون تحلیل عاملی بر روی متغیر رهبری خدمتگزار مدیران انجامشده و برآوردهای پارامتر استانداردشده نشان داد که همه شاخصها ازلحاظ آماری معناداری هستند و بارهای عاملی آن در سطح بالایی قرار دارند (بیشتر از 0.5). بررسی نتایج شاخصهای برازش حاکی از برازش مناسب مدل هست. پرونده مقاله -
مقاله
14 - تعیین روابط علی بین مدیریت دانش و عوامل اثرگذارتحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1397پژوهش حاضر با هدف تعیین روابط علی بین مدیریت دانش و عوامل اثرگذار انجام پذیرفت. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی؛ برحسب نوع داده، کمی ؛ برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، غیرآزمایشی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران اداره کل آموزش و پر چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف تعیین روابط علی بین مدیریت دانش و عوامل اثرگذار انجام پذیرفت. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی؛ برحسب نوع داده، کمی ؛ برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، غیرآزمایشی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان و مدیران مدارس در سال 1397 بودند که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 246 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری، چند مرحله ای بوده است. گرداوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از پرسشنامه حسینی و همکاران (1394)، انجام پذیرفت. برای سنجش روایی، از روایی صوری، محتوا و سازه و برای سنجش پایایی در بخش کمی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که مورد تایید قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی(میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و استنباطی(آزمونهایی نظیر همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) انجام پذیرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مولفه های تاثیر گذار بر مدیریت دانش شامل، نیروی انسانی(59/0)، راهبردهای سازمانی(55/0)، مدیریت توانمند (48/0)، فرهنگ دانشی(54/0)، فناوری اطلاعات(85/0)، ارزشیابی(44/0)، حمایت سازمانی(47/0)، فرایند سازمانی(48/0 بودند که طبق یافته های پژوهش تاثیر معناداری بر مدیریت دانش داشتند. پرونده مقاله -
مقاله
15 - ارائه الگوی راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تاثیر آن بر شیوه های حل مسأله دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهرانتحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تاثیر آن بر شیوههای حل مسأله دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران است. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12 ، برای شناسا چکیده کاملهدف این پژوهش شناسایی راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تاثیر آن بر شیوههای حل مسأله دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران است. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه برنامه ریزی درسی و آموزشی و مدیریت آموزشی بودند که بعد از انجام 16 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافتهها: در نهایت برای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی 3 بعد، 9 مولفه و 22 شاخص از طریق تحلیل مضمون شناسایی شد برای متغیر دوم یعنی شیوههای حل مسأله با توجه به پرسشنامه استاندارد کسدی و لانگ (1996) 3 مولفه و 24 شاخص بود. روایی بخش کیفی با توجه به نظر خبرگان تایید و پایایی این بخش با استفاده از فرمول کوپا 63 درصد بدست آمد که مورد قبول است و نشان از پایایی بالای کدهای حاصله دارد و پرسشنامه شیوههای حل مسأله به دلیل استاندارد بودن تنها با فرمول آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که تمام مولفهها بالای 0.7 بدست آمد. در نهایت برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرمافزار smartpls3استفاده شد. نتیجه: نتایج نشان داد که به ترتیب بعد رهبردهای مدیریت منابع (0.932)، راهبردهای شناختی (0886) و راهبردهای فراشناختی (0.843) به ترتیب بیشترین اهمیت را در متغیر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دارند و همچنین راهبردهای خود تنظیمی با ضریب 0.703 نشان از تاثیر 70 درصدی بر شیوههای حل مسأله دارد. پرونده مقاله -
مقاله
16 - طراحی و اعتباریابی الگوی تفکر انتقادی و اثربخشی آن بر یادگیری مشارکتی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالرهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 10 , تابستان 1398این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی تفکر انتقادی و اثربخشی آن بر یادگیری مشارکتی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1396 انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون ه چکیده کاملاین پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی تفکر انتقادی و اثربخشی آن بر یادگیری مشارکتی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1396 انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری، همینطور از نظر نوع داده آمیخته اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از صاحبنظران و خبرگان دانشگاهی (متخصصان علوم تربیتی و فلسفه) بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمّی شامل 60 نفر از دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی حسابداری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در دو گروه 30 نفر آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تفکر انتقادی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته انفرادی اکتشافی بود که برای حصول اطمینان از روایی بخش کیفی و بهمنظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافتهها از دیدگاه پژوهشگر، از نظرات اساتید و خبرگان این حوزه و متخصصان علوم تربیتی و فلسفه استفاده شد. در بخش کمّی نیز بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری مشارکتی چو و باولی (1999) استفاده شد4. دادههای گردآوریشده حاصل از بخش کمّی از طریق آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون تحلیل کوواریانس و t وابسته) و با استفاده از نرمافزار SPSS-V22 و Lisrel-V8.8 تحلیل شد. یافتهها نشان داد: از جمله مؤلفههای تفکر انتقادی شامل مهارت تحلیل، مهارت خودگردانی، مهارت ارزشیابی، مهارت استنباط و درک، مهارت توضیح و مهارت تفسیر بود. بر اساس ابعاد و مؤلفههای شناساییشده، مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. نتایج پژوهش نشان داد که اثربخشی الگوی تفکر انتقادی طراحیشده بر یادگیری مشارکتی در بین دانشجویان مؤثر بوده و پایداری آن در طول زمان نیز ماندگار بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
17 - ابعاد مدیریت کیفیت فراگیرآموزشی سازمان دانش آفرین برپایه کارتیمی وپذیرش فن آوری با رویکرد پژوهش ترکیبیرهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 11 , زمستان 1399این مقاله به بررسی پیشآیندهای مدیریت کیفیت فراگیربرپایه پذیرش فن اوری وکار تیمی با استفاده از پژوهش ترکیبی (ترتیبی- تبیینی) میپردازد. در این نوع پژوهش جمعآوری و تحلیل دادههای کیفی وکمی در یک مطالعه ی واحد در دو مرحله ی جداگانه انجام میشود. در این مقاله، با مط چکیده کاملاین مقاله به بررسی پیشآیندهای مدیریت کیفیت فراگیربرپایه پذیرش فن اوری وکار تیمی با استفاده از پژوهش ترکیبی (ترتیبی- تبیینی) میپردازد. در این نوع پژوهش جمعآوری و تحلیل دادههای کیفی وکمی در یک مطالعه ی واحد در دو مرحله ی جداگانه انجام میشود. در این مقاله، با مطالعه ی ادبیات پژوهش، متغیرهای پژوهش شناسایی شده و نتیجه در قالب مدل مفهومی ارائه شده است. جامعه اماری در بخش کمی اعضای هیات علمی استان فارس می باشد که شامل 2320 نفر می باشند که با استفاده از جدول مورگان 253 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به صورت نمونه انتخاب شده اند . به منظور تبیین بیشتر و بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 14 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند وبه صورت گلوله برفی انجام شده است.. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص ابعاد پذیرش فن اوری ،کارتیمی و مدیریت کیفیت فراگیر ، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری (تایید خبرگان ) و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ بترتیب با مقادیر 0.712و0.749 و 0.728سنجیده شده است مدل مفهومی تحقیق با استفاده از دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهرهگیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد تعهد ، اعتماد، مسوولیت پذیری ، برخورد سازنده مربوط به کار تیمی بر مدیریت کیفیت فراگیرتاثیرگذار هستند. سودمندی ادراک فن اوری ، فرهنگ رفتار با فن اوری سهولت ، نگرش به فناوری تاثیر بسزایی در مدیریت کیفیت فراگیر دارند پرونده مقاله