شناسایی و تدوین الگوی عوامل مؤثر بر پیشرفت نظام آموزش عالی: فراترکیب مطالعات پیشین
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمد قلعه گلابی 1 , عصمت مسعودی 2 , زهرا طالب 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
3 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
کلید واژه: آموزش عالی, دانشگاه, مطالعات پیشین, مدل, پیشرفت, فراترکیب.,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسایی و تدوین الگوی عوامل موثر بر پیشرفت نظام آموزش عالی: فراترکیب مطالعات پیشین می باشد. داده ها از طریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضوع پژوهش از سال 1398 -1402 گرد آوری شده است. مطالعه حاضر با اتخاذ روشی تفسیری و با رویکرد کیفی، تکنیک تحلیل محتوا در نهایت 35 متون چاپی معطوف به عوامل اثر گذار بر پیشرفت نظام آموزش عالی ایران را فراترکیب دست به کدگذاری زده است. برای تحقق این موضوع کلید واژه های مرتبط در پایگاه های معتبر علمی جستجو شدند. یکی ازارکان توسعه جوامع مدرن، نظام آموزش عالی است. این نظام پیچیده وحرفهای در قرن بیستم و بیست و یکم از عوامل و مولفه های متعددی تشکیل شده است. مولفه هایی که هر کدام با عوامل بیرونی متعددی مرتبط هستند و در مجموع نظام انتظارات متعددی را برای آموزش عالی ترسیم می کنند. این وضعیت در کشور های جهان سوم در نسبت با توسعه و اندیشه های بعضا ضد توسعه و اجماع و عدم اجماع در خصوص این مولفه ها پیچیدگی مضاعفی می یابد. به منظورافزایش اعتبار و قابلیت اطمینان اسناد جمع آوری شده به صورت جداگانه کدگذاری شدند و میزان توافق طبق فرمول پیشنهادی مایلز و هایرمن (1994) میان دو کد گذار 0.81 درصد بدست آمد. پس از بررسی و تجزیه وتحلیل محتوای منابع، در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که بر اساس مدل کسپ 10 متغیر اثر گذار مهم و جدید در حوزه نظام آموزش عالی استخراج شد و مدلی 8 فرضی های از فراترکیب آن ها بدست آمد.
The purpose of this research is to identify and develop a pattern of factors affecting the progress of the higher education system: a synthesis of previous studies. The data has been collected through the review of scientific documents and sources related to the research topic from 1402-1398. By adopting an interpretive method and a qualitative approach, the present study has finally coded 35 printed texts on the factors affecting the progress of the higher education system in Iran using the content analysis technique. To realize this issue, relevant keywords were searched in reliable scientific databases. One of the components of the development of modern societies is the higher education system. This complex and professional system in 20th and 21st centuries is made up of many factors and components. The components, each of which is related to several external factors, and as a whole, draw a system of several expectations for higher education. This situation in the third world countries becomes more complex in relation to development and sometimes anti-development ideas and consensus and lack of consensus regarding these components. In order to increase credibility and reliability of the collected documents, they were coded separately and the agreement rate between two coders was 0.81% according to the formula proposed by Miles and Heyerman (1994). After reviewing and analyzing the content of the sources, in this study, we came to the conclusion that based on acquisition model, 10 important and new influencing variables were extracted in the field of higher education system.