شناسایی و تدوین الگوی عوامل مؤثر بر پیشرفت نظام آموزش عالی: فراترکیب مطالعات پیشین
الموضوعات :محمد قلعه گلابی 1 , عصمت مسعودی 2 , زهرا طالب 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
3 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, دانشگاه, مطالعات پیشین, مدل, پیشرفت, فراترکیب.,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش شناسایی و تدوین الگوی عوامل موثر بر پیشرفت نظام آموزش عالی: فراترکیب مطالعات پیشین می باشد. داده ها از طریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضوع پژوهش از سال 1398 -1402 گرد آوری شده است. مطالعه حاضر با اتخاذ روشی تفسیری و با رویکرد کیفی، تکنیک تحلیل محتوا در نهایت 35 متون چاپی معطوف به عوامل اثر گذار بر پیشرفت نظام آموزش عالی ایران را فراترکیب دست به کدگذاری زده است. برای تحقق این موضوع کلید واژه های مرتبط در پایگاه های معتبر علمی جستجو شدند. یکی ازارکان توسعه جوامع مدرن، نظام آموزش عالی است. این نظام پیچیده وحرفهای در قرن بیستم و بیست و یکم از عوامل و مولفه های متعددی تشکیل شده است. مولفه هایی که هر کدام با عوامل بیرونی متعددی مرتبط هستند و در مجموع نظام انتظارات متعددی را برای آموزش عالی ترسیم می کنند. این وضعیت در کشور های جهان سوم در نسبت با توسعه و اندیشه های بعضا ضد توسعه و اجماع و عدم اجماع در خصوص این مولفه ها پیچیدگی مضاعفی می یابد. به منظورافزایش اعتبار و قابلیت اطمینان اسناد جمع آوری شده به صورت جداگانه کدگذاری شدند و میزان توافق طبق فرمول پیشنهادی مایلز و هایرمن (1994) میان دو کد گذار 0.81 درصد بدست آمد. پس از بررسی و تجزیه وتحلیل محتوای منابع، در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که بر اساس مدل کسپ 10 متغیر اثر گذار مهم و جدید در حوزه نظام آموزش عالی استخراج شد و مدلی 8 فرضی های از فراترکیب آن ها بدست آمد.