فهرست مقالات احمد یارمحمدیان


  • مقاله

    1 - تأثیر آموزش هوش هیجانی و مهارت‌های زندگی بر سازگاری زناشویی زوج‌های جوان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1390
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی و مهارت‌های زندگی بر سازگاری زناشویی زوج‌های جوان اجرا شد. پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی سه‌گروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و جامعۀ آماری شامل زوج‌های شرکت‌کننده در کارگاههای آموزشی یک فرهنگسرا بود. چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی و مهارت‌های زندگی بر سازگاری زناشویی زوج‌های جوان اجرا شد. پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی سه‌گروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و جامعۀ آماری شامل زوج‌های شرکت‌کننده در کارگاههای آموزشی یک فرهنگسرا بود. تعداد 60 نفر (20 نفر گروه آموزش هوش هیجانی، 20 نفر گروه آموزش مهارت‌های زندگی و20 نفر گروه گواه) به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و از طریق گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش، شامل آزمون سازگاری زناشویی (اسپانیر، 1976) و پرسشنامۀ جمعیت‌شناختی محقق‌ساخته بود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی و هوش هیجانی تأثیر معناداری بر سازگاری زناشویی و مؤلفه‌های آن (رضایت دوتایی، توافق دوتایی، همبستگی دوتایی و بیان محبت‌آمیز) در زوج‌های جوان دارد (01/0P )، ولی در رضایت زناشویی و همبستگی دو نفری بین دو گروه آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش هوش هیجانی تفاوت معناداری به‌دست آمد (01/0P < ) . پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - فراتحلیل مداخلات روان شناختی ـ آموزشی بر پیشرفت اثربخشی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی (1391-1384)
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1395
    هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی ـ آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه پایان نامه‌‌ها وتحقیقات چاپ شده در مجلات علمی ـ پژوهشی در حوزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی بودند. نمونه پژوهش پژوهش‌هایی را شامل م چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی ـ آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه پایان نامه‌‌ها وتحقیقات چاپ شده در مجلات علمی ـ پژوهشی در حوزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی بودند. نمونه پژوهش پژوهش‌هایی را شامل می‌شد که شرایط روش شناسی را داشته‌اند. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل یا یکپارچه کردن نتایج حاصل از تحقیقات، میزان اندازه اثر مداخلات روان‌شناختی ـ آموزشی را بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی مشخص نموده است. نمونه پژوهش از بین 47 پژوهش، 23 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، فراتحلیل انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته فراتحلیل برای استخراج اطلاعات و مبتنی بر 1819 نمونه است. تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت دستی صورت گرفت. نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی ـ آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی 668/0 d= است (001/0p =). این اندازه اثر طبق جدول کوهن در حد متوسط مؤثر است. در نهایت مداخلات روان شناختی ـ آموزشی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی تأثیر زیادی داشته و محققان و متولیان امر آموزش و پرورش می‌توانند از الگوهایی که اندازه اثر متوسط رو به بالا داشته‌اند، برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی استفاده نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ویژگی‎ های روان ‎سنجی سیاهه رتبه‎ بندی رفتاری کنش‎ های اجرایی (فرم والد) در کودکان پیش ‎دبستانی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1395
    این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار، و ساختار عاملی نسخه پیش&lrm;دبستانی فرم والد سیاهه رتبه&lrm;بندی رفتاری کنش&lrm;های اجرایی (جیویا و دیگران، 2003) در کودکان ایرانی انجام شد. بدین منظور 592 کودک 2 تا 5 ساله به&lrm;صورت چندمرحله&lrm;ای از مراکز پیش&lrm;دبستانی شهر اص چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار، و ساختار عاملی نسخه پیش&lrm;دبستانی فرم والد سیاهه رتبه&lrm;بندی رفتاری کنش&lrm;های اجرایی (جیویا و دیگران، 2003) در کودکان ایرانی انجام شد. بدین منظور 592 کودک 2 تا 5 ساله به&lrm;صورت چندمرحله&lrm;ای از مراکز پیش&lrm;دبستانی شهر اصفهان در سال 93ـ1392 انتخاب شدند و والدین آنها به سؤالات این سیاهه پاسخ دادند. برای سنجش اعتبار و همسانی درونی سیاهه از ضریب همبستگی بین مادّ&lrm; ه&lrm;ها با نمره کل عوامل، ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی تأییدی و ضریب همبستگی زیرمقیاس&lrm;ها استفاده شد. تحلیل عاملی تأییدی برازش مادّه&lrm;ها بر عوامل بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری و برنامه&lrm;ریزی/سازماندهی را تأیید کرد و بنابراین ساختار پنج&lrm;عاملی مقیاس تأیید شد. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ برای هریک از عامل&lrm;ها و نمره کل مقیاس در حد مطلوب قرار داشت. لذا در مجموع می&lrm;توان نتیجه گرفت که مقیاس رتبه بندی رفتاری کنش های اجرایی برای سنجش کنش&lrm;های اجرایی کودکان ایرانی ابزاری پایا و رواست و می&lrm;تواند به عنوان ابزاری مفید در پژوهش&lrm;های روان&lrm;شناختی و موقعیت&lrm;های بالینی استفاده شود. پرونده مقاله