فهرست مقالات مرتضی مرادی


  • مقاله

    1 - پنج عامل بزرگ شخصیت و بهزیستی روان‌شناختی: نقش واسطه‌ای حرمت خود
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1395
    هدف این پژوهش تعیین رابطه پنج رگه بزرگ شخصیت و بهزیستی روان شناختی با توجّه به نقش واسطه گری حرمت خود بود. 327دانشجوی کارشناسی (148 پسر، 179 دختر) دانشگاه شهید چمران اهواز به روش نمونه برداری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1 چکیده کامل
    هدف این پژوهش تعیین رابطه پنج رگه بزرگ شخصیت و بهزیستی روان شناختی با توجّه به نقش واسطه گری حرمت خود بود. 327دانشجوی کارشناسی (148 پسر، 179 دختر) دانشگاه شهید چمران اهواز به روش نمونه برداری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1999)، مقیاس حرمت خود (روزنبرگ، 1965) و مقیاس بهزیستی روان شناختی (ریف، 1989) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که رگه‎های برون‎گردی، گشودگی به تجربه، توافق جویی و وظیفه شناسی اثر مستقیم مثبت و نوروزگرایی اثر مستقیم منفی بر بهزیستی روان شناختی دارد. همچنین نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد پنج عامل بزرگ شخصیت به طور غیرمستقیم و از طریق حرمت خود به افزایش بهزیستی روان شناختی منجر شده است. براین اساس می‎توان گفت که حرمت خود نقش واسطه ای در رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت با بهزیستی روان شناختی دارد. این یافته ها بر اهمیت رگه‎های بزرگ شخصیت در ارتقای نقش حرمت خود در افزایش بهزیستی روان شناختی دانشجویان تأکید می کند پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش واسطه‌ای خلاقیت فردی در رابطه‌ کنجکاوی با بهزیستی روان‌شناختی و افسردگی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1396
    هدف این پژوهش تعیین رابطه کنجکاوی با بهزیستی روان شناختی و افسردگی با توجه به نقش واسطه گری خلاقیت فردی بود. 391 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 بر اساس نمونه برداری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس های کنجکاوی (کا چکیده کامل
    هدف این پژوهش تعیین رابطه کنجکاوی با بهزیستی روان شناختی و افسردگی با توجه به نقش واسطه گری خلاقیت فردی بود. 391 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 بر اساس نمونه برداری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس های کنجکاوی (کاشدان، رز و فینچام، 2004)، خلاقیت فردی (رابیتزچک، 1998)، بهزیستی روان شناختی (ریف، 1989) و افسردگی (بک، استیر و براون، 1966) پاسخ دادند. مدل پیشنهادی با روش مدل سازی معادلات ساختاری ارزیابی شد. یافته ها نشان داد کنجکاوی اثرمستقیم بر بهزیستی روان شناختی و افسردگی دارد و به‎طور غیرمستقیم از طریق خلاقیت فردی منجر به افزایش بهزیستی روان شناختی و کاهش افسردگی می‎شود. بر این اساس خلاقیت فردی نقش واسطه ای در رابطه کنجکاوی بابهزیستی روان‎شناختی و افسردگی ایفا می‌کند. این یافته بر نقش مستقیم و غیرمستقیم ویژگی شناختی در تحقق توانایی‌های بالقوه در ارتقای سلامت و بهزیستی روانی تأکید دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نقش واسطه‌ای حرمت‌خود و عواطف مثبت و منفی در رابطه بین ‌تاب‌آوری و بهزیستی روان‌شناختی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1395
    هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ تاب‌آوری و بهزیستی روان‌شناختی با توجه به نقش واسطه‌گری حرمت‌خود و عواطف مثبت و منفی بود. 387 دانش‌آموز دوره دوم متوسطه مدارس شهر خرم‌آباد مقیاس ‌تاب‌آوری (کانر و دیویدسون، 2003)، مقیاس حرمت ‌خود (روزنبرگ، 1965)، مقیاس عواطف مثبت و منفی (واتس چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ تاب‌آوری و بهزیستی روان‌شناختی با توجه به نقش واسطه‌گری حرمت‌خود و عواطف مثبت و منفی بود. 387 دانش‌آموز دوره دوم متوسطه مدارس شهر خرم‌آباد مقیاس ‌تاب‌آوری (کانر و دیویدسون، 2003)، مقیاس حرمت ‌خود (روزنبرگ، 1965)، مقیاس عواطف مثبت و منفی (واتسون، کلارک و تلیجن، 1988) و مقیاس بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 1989) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان دادند ‌تاب‌آوری اثر مستقیم بر بهزیستی روان‌شناختی دارد. همچنین ‌تاب‌آوری به طور غیرمستقیم و از طریق عاطفه مثبت و حرمت ‌خود، منجر به افزایش بهزیستی روان‌شناختی شده است. براین اساس می‌توان گفت عاطفه مثبت و حرمت‌ خود، نقش واسطه‌ای در رابطهبین ‌تاب‌آوری با بهزیستی روان‌شناختی ایفا می کنند. این یافته‌ها بر توسعه ویژگی ‌تاب‌آوری در ارتقای عاطفه مثبت و حرمت ‌خود در جهت افزایش بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تاکید می‌کند. پرونده مقاله