-
مقاله
1 - ارائه مدلی برای برون رفت دانشگاهها از سازمانهای معتاد با رویکرد هولوگرافیکرهبری و مدیریت آموزشی , شماره 64 , سال 17 , تابستان 1402هدف: سازمان های مشکل دار، ناکارآمد،کژکارکه به شیوه معتادان رفتار و عمل می نمایند و محیط کاری غیر قابل کنترل وآشفته دارند، یک هولوگرام محسوب می شوند. سازمان در برابر رفتارهای اعتیادی، که بقای آن را مورد تهدید قرار می دهد، ناتوان می باشد. اما از آنجا که تاکنون مطالعه جامع چکیده کاملهدف: سازمان های مشکل دار، ناکارآمد،کژکارکه به شیوه معتادان رفتار و عمل می نمایند و محیط کاری غیر قابل کنترل وآشفته دارند، یک هولوگرام محسوب می شوند. سازمان در برابر رفتارهای اعتیادی، که بقای آن را مورد تهدید قرار می دهد، ناتوان می باشد. اما از آنجا که تاکنون مطالعه جامعی در این زمینه انجام نشده، هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای برون رفت دانشگاه ها از سازمان های معتاد با رویکرد هولوگرافیک می باشد. روش: پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری نظریه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزه آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان فارس بود که 13 نفر از طریق نمونه گیری هدفمند، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و تحلیل همزمان مصاحبهها نیز با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل علی (9 مولفه)، شرایط زمینه ای (10 مولفه)، شرایط مداخله گر (14 مولفه)، راهبرد (8 مولفه) و پبامد مثبت (8 مولفه) بود. نتیجه گیری: آگاهی از عوامل هولوگرافیک می تواند به اجرای راهبردها و ساز و کارهای غلبه بر پیامد منفی سازمان معتاد و افزایش شاخص عمومی سلامت و بهره وری کمک نماید. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Dentifying and explaining a model for improving DNA genetic codes (Case study: Isfahan Tokafulad Holding Companies)Journal of System Management , شماره 4 , سال 9 , تابستان 2023Organizational DNA expresses a method of investigation, thinking, reflection and thought about organizations, which examines the patterns of organizations, management practices, leadership style and other concepts related to the organization. Organizational DNA uses ver چکیده کاملOrganizational DNA expresses a method of investigation, thinking, reflection and thought about organizations, which examines the patterns of organizations, management practices, leadership style and other concepts related to the organization. Organizational DNA uses very diverse approaches to understand and recognize the organization, instead of organizational models and forms, by examining issues such as teamwork, decision-making, and development and improvement of human resources as separate or at least independent variables. In this research, by using the theoretical framework and using quantitative and qualitative methods, it has been done to identify the dominant DNA in Tocafulad Holding companies and determine the relationship model of hidden components using covariance analysis. The statistical population includes 435 employees of Isfahan Tokafulad companies and 6 company experts who used a mixed or mixed design to conduct the research. The technique of structural equations has been used to improve the model and evaluate the components and indicators to check and identify the model. In order to answer the research question, the steps are: 1) presentation of the conceptual model of the relationship between the corporate DNA and the investigated components, 2) quantitative evaluation of the components and indicators of the model, 3) determining the mutual influence of the hidden variables and the obvious variables of the model and 4) the relationship Between the apparent variables of the components with each other and the verification of the initial conceptual model has been carried out and then the model has been improved and finally the dominant DNA has been determined. The research showed that semantic DNA with a factor load of 0.93 is the dominant DNA in 4 out of 6 companies under investigation. It was also found that planning and payment system are the least important and change processes are the most important in line with the improvement model. In the improved model based on covariance analysis, the mutual effects of payment system and planning with mission, leadership style with teamwork, performance management with decision-making, interpersonal relations with change processes and change processes with work group should be considered. پرونده مقاله -
مقاله
3 - طراحی مدل کارآفرینی اجتماعی دیجیتالمهندسی مدیریت نوین , شماره 1 , سال 10 , بهار 1403کارآفرینی اجتماعی اغلب اهداف گسترده ای در زمینه های اجتماعی، محیط زیستی و فرهنگی دنبال میکند و اغلب با بخش داوطلبانه و غیرانتفاعی در ارتباط و همکاری است. کارآفرینی اجتماعی بهدنبال روشهایی سودمند برای ارتقای عدالت اجتماعی و حل خلاقانه مسائل و چالشهای اجتماعی جامعه اس چکیده کاملکارآفرینی اجتماعی اغلب اهداف گسترده ای در زمینه های اجتماعی، محیط زیستی و فرهنگی دنبال میکند و اغلب با بخش داوطلبانه و غیرانتفاعی در ارتباط و همکاری است. کارآفرینی اجتماعی بهدنبال روشهایی سودمند برای ارتقای عدالت اجتماعی و حل خلاقانه مسائل و چالشهای اجتماعی جامعه است. احساس نیاز به ایجاد تعادل بین دو مقوله توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی کارآفرین اجتماعی را برمیانگیزاند که از فرصتها و شیوههای مؤثری که بازده اجتماعی عامتری دارد بهره بگیرد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل کارآفرینی اجتماعی دیجیتال و ارائه راهحلهای مسائل اجتماعی از طریق بستر دیجیتال و فضای مجازی بهمنظور توسعه خدمات اجتماعی و با استفاده از رویکرد دادهبنیاد بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کسبوکارهای حوزه اجتماعی و حوزه دیجیتال کشور بوده است و با توجه به کیفیبودن پژوهش، نمونهگیری از طریق شناسایی نمونههای بسیار موفق و کارآفرینان خبره در این دو حوزه کسبوکار به روش گلوله برفی انتخاب و مورد مطالعه عمیق قرار گرفته است و با توجه به کمبود تحقیقات کیفی در زمینه کارآفرینی اجتماعی دیجیتال، بر اساس مصاحبه با 11 نفر از خبرگان و فعالان موفق این دو حوزه، به اشباع نظری رسیده است. یافتههای پژوهش به شناسایی 33 مؤلفه تأثیرگذار در قالب مقولههای شرایط علّی و زمینهای، مداخلهگرها و راهبردهای تحقق کارآفرینی اجتماعی دیجیتال و تبیین پیامدهای آن منتهی شده است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - شناسایی عوامل و پیامدهای سایبرلوفینگ با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی (مطالعه موردی: سازمانهای دولتی شهر اصفهان)مهندسی مدیریت نوین , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1402امروزه تحوّلات فنّاوری باعث توسعه دانش در حوزه تکنولوژی در سازمانها شده است و مدیران برای پیشرفت سازمان، نیازمند استفاده از تکنولوژی کامپیوتر هستند. علاوه بر این اینترنت بهعنوان بخش اساسی زندگی کاری و روزانه بسیاری از مردم تبدیل شده است. به گذراندن زمان کاری جهت فعّال چکیده کاملامروزه تحوّلات فنّاوری باعث توسعه دانش در حوزه تکنولوژی در سازمانها شده است و مدیران برای پیشرفت سازمان، نیازمند استفاده از تکنولوژی کامپیوتر هستند. علاوه بر این اینترنت بهعنوان بخش اساسی زندگی کاری و روزانه بسیاری از مردم تبدیل شده است. به گذراندن زمان کاری جهت فعّالیتهای گوناگون غیرکاری پدیده سایبرلوفینگ میگویند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و پیامدهای سایبرلوفینگ است. روش این پژوهش ترکیبی از روش کیفی و کمی است که در بخش کیفی با استفاده از روش دادهبنیاد و از طریق مصاحبه با صاحبنظران و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته از کارکنان سازمانهای دولتی شهر اصفهان نظرخواهی به عمل آمد. جامعه آماری کارکنان دوازده تا از سازمانهای دولتی شهر اصفهان است که تعداد 363 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده تعیین گردید. بهمنظور تجزیه وتحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل، عوامل سایبرلوفینگ در سه دسته فردی (ویژگی شخصیتی، نگرش فرد به کار، ویژگی های فردی، انگیزه فردی، احساسات، ادراک فرد از محیط، ارزش و اهمیت کار)، گروهی (ارتباطات، رفتارهای ترویجدهنده بطالت اجتماعی، تضاد و تعارض)، سازمانی (ساختار سازمانی، سیاست و قوانین سازمانی، فرهنگسازمانی غالب، تحول و تکنولوژی سازمانی) و پیامدهای فردی، گروهی و سازمانی شناسایی شدند. پرونده مقاله -
مقاله
5 - دیدگاهی اکتشافی در فرایند تصمیم گیری سیستمی در شرایط بحران کرونا برای کسب و کارهای کوچک و متوسط به روش داده بنیادمهندسی مدیریت نوین , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1401بحران کرونا علی رغم مصائب و مشکلاتی که در قالب یک بحران برای جهانیان بوجود آورد، این امتیاز را نیز داشت که ضرورت بازنگری بر روی فرایند تصمیم گیری در این شرایط برای کلیه نهادها و سازمانها و شرکتها با هدف کاهش درجه ریسک خطای تصمیم سازی را نمایان ساخت. برای تحقق این هدف در چکیده کاملبحران کرونا علی رغم مصائب و مشکلاتی که در قالب یک بحران برای جهانیان بوجود آورد، این امتیاز را نیز داشت که ضرورت بازنگری بر روی فرایند تصمیم گیری در این شرایط برای کلیه نهادها و سازمانها و شرکتها با هدف کاهش درجه ریسک خطای تصمیم سازی را نمایان ساخت. برای تحقق این هدف در فرایند مدیرت بحران ، ابتدا ضرورت شناخت پیچیدگی ها و سطح آن، سپس درک شرایط محیطی و سرعت تغییرات آن با فهم عدم اطمینان ناشی از بحران را طلب می نماید. این مهم با هدف حفظ و ماندگاری کسب و کارهای کوچک و متوسط با تکیه بر پتانسیل روشهای تصمیم گیری ، در راستای حفظ و نگهداری نیروی انسانی ، تامین منابع مالی ، تقویت دانش و ارتقاء توانایی سازمان تامین می گردد. در این تحقیق با توجه به عدم تجربه قبلی در شناخت شرایط بحران کرونا، با تکیه بر داده های کیفی حاصل از اظهارات، مصاحبه ها و مستندات موجود در چهارچوب فرایند تئوری داده بنیاد مترصد استخراج و تدوین فرضیه به جهت پاسخ به پرسشهای پژوهش خواهیم بود. سپس از طریق تحلیل ثانویه داده ها در راستای تکوین فرضیه و به دنبال آن با روش پویایی شناسی تحلیل کمی صورت می پذیرد. پرونده مقاله