طراحی الگوی ساختار هولوگرافیک جهت برون¬رفت از پدیده اعتیاد سازمانی بر اساس نظريه داده بنياد
محورهای موضوعی : مدیریتمریم مسعودی 1 , علیرضا شیروانی 2 , حمید رضا میر طاووسی 3
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت منابع انسانی ،واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان ،ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان،ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت،واحد نراق ،دانشگاه آزاد اسلامی،نراق،ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
سازمان به عنوان یک معتاد، همانند معتادانی هستند که زندگیشان غیرقابل کنترل و آشفته شده است و در برابر رفتار اعتیادی ناتوان هستند و به طور فزاینده¬ای درگیر فرآیند اعتیاد شدهاند. ساختارهای جدید، میتواند راهبردی ویژه جهت برونرفت از این پدیده نوظهور باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، برونرفت از پدیده اعتیاد سازمانی با طراحی ساختار هولوگرافیک با استفاده از نظريه داده بنياد است. روش تحقیق در بخش کیفی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی پیمایشی بود. دادههای کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 نفر (نمونه هدفمند) از متخصصان دانشگاه علوم پزشکی استان فارس حاصل شد. همچنین به منظور جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مطالعه کلیه اسناد و مدارک موجود داخلی و خارجی مرتبط با موضوع پژوهش و از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای اعتباریابی دادهها از معیارهای اعتبارپذیری و اعتمادپذیری استفاده شد. اعتبار مصاحبه با استفاده از معیارهای چهارگانه گابا و لینکلن(1994) تائید گردید. برای گرداوری دادههای کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است. جامعه آماری در بخش کمی کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی به بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 237 نفر نمونه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اعتباریابی پرسشنامه محقق ساخته از نظر متخصصان و اساتید استفاده شد که اکثر متخصصان، اعتبار آن را تأیید کردند و برای تأیید قابلیت اعتماد پرسشنامه از روش انجام آزمون پایلوت و محاسبه آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS استفاده گردید؛ بر این اساس، آلفای کرونباخ برابر با 858/. محاسبه گردید که نشان از تأیید قابلیت اعتماد پرسشنامه محقق ساخته دارد. نتايج پژوهش مشتمل بر شناسايي عوامل علی (9 مولفه)، شرایط زمینهای (10 مولفه)، شرایط مداخله¬گر (14 مولفه)، راهبرد (8 مولفه) و پبامد مثبت (8 مولفه) بود. براساس نتایج این پژوهش دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از ویژگیهای ساختارهولوگرافیک، ساختار خود را با تغییرات محیطی وفق و با اتخاذ استراتژیهای مناسب، در جهت برونرفت از یک سازمان معتاد اقدام نماید.