-
مقاله
1 - واکنش سرمایه گذاران به نحوه افشای پاداش مدیران عاملدانش سرمایهگذاری , شماره 33 , سال 9 , بهار 1399در سالهای اخیر، افزایش تضادهای نمایندگی سبب شده است قانونگذاران، الزامات سختگیرانهتری پیرامون افشای پاداش مدیران عامل، وضع نمایند. با این حال، به لحاظ نظری و تجربی، نحوه افشای پاداش، کماکان به عنوان موضوعی چالش برانگیز تلقی میشود. هدف این نوشتار، بررسیِ واکنش سرمای چکیده کاملدر سالهای اخیر، افزایش تضادهای نمایندگی سبب شده است قانونگذاران، الزامات سختگیرانهتری پیرامون افشای پاداش مدیران عامل، وضع نمایند. با این حال، به لحاظ نظری و تجربی، نحوه افشای پاداش، کماکان به عنوان موضوعی چالش برانگیز تلقی میشود. هدف این نوشتار، بررسیِ واکنش سرمایهگذاران به نحوه افشای پاداش مدیران عامل میباشد. بدین منظور، پژوهش حاضر با بهرهگیری از چارچوب پژوهش کلی و سئو (2016) و با بکارگیری رویکردی شبه آزمایشی، واکنش سرمایهگذاران را به سناریوهای مختلف بررسی مینماید و واکنشها را با استفاده از تحلیل مسیر، به صورت دو به دو تحلیل میکند. در این رابطه، سه نوع پرسشنامه با معیارهای افشای پاداش مدیران، افشای پاداش بالای مدیران و افشای نسبت پاداش بالای مدیران به دریافتی کارکنان تهیه شد و اقدام به پیمایش نظر 225 نفر از دانشجویان رشتههای مالی به عنوان شاخصی برای سرمایهگذار گردید. یافتهها حاکی از آن است که در مجموع، افشای نسبت پاداش مدیران عامل به دریافتیِ کارکنان، همراه با افشای پاداش مدیران عامل شرکتهای مشابه، نسبت به سایر سناریوها بهتر است. زیرا این سناریو، اثر مثبتی بر تصور سرمایهگذار از "منصفانه بودن پاداش، توانایی شرکت در جذب و ابقای مدیر عامل و نیز وجود فرصتهای بالقوه سرمایهگذاری" میگذارد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - کاربست فنون متنکاوی در تحلیل جریان موضوعی مقالات منتشره در مجلات حسابداری ایرانپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1402چکیدههدف: توسعه تحصیلات تکمیلی و رشد قابلملاحظه انتشار مقالات در تمام حوزههای دانش و بویژه در رشته حسابداری، لزوم توجه به بررسی وضعیت کنونی نشر مقالات علمی را بیش از پیش نمایان میسازد. مطالعه روند پژوهشهای انجام شده از طریق تجزیه و تحلیل موضوعی مقالات منتشرشده در مج چکیده کاملچکیدههدف: توسعه تحصیلات تکمیلی و رشد قابلملاحظه انتشار مقالات در تمام حوزههای دانش و بویژه در رشته حسابداری، لزوم توجه به بررسی وضعیت کنونی نشر مقالات علمی را بیش از پیش نمایان میسازد. مطالعه روند پژوهشهای انجام شده از طریق تجزیه و تحلیل موضوعی مقالات منتشرشده در مجلات تخصصی داخلی که مصداقی از نقشه علمی رشته مزبور است، برای سازمانها، پژوهشگران و سیاستگذاران علمی اهمیت ویژهای دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل مقالات منتشرشده در مجلات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشته حسابداری از اولین شماره چاپ شده پس از اخذ رتبه علمی تا پایان سال 1399 با استفاده از فنون متن کاوی طرحریزی شده است.روش: از 4924 مقاله انتشاریافته طی سه دهه در 20 مجلۀ حسابداری، تعداد 4201 مقاله که چکیده انگلیسی آنها در تارنمای مجلات و پایگاههای اطلاعاتی موجود بود به عنوان نمونه انتخاب و جهت طبقهبندی موضوعی مورد استفاده قرار گرفته است. بهمنظور شناسایی مهمترین واژگان بکاررفته در مقالات از الگوریتم وزندهی TF-IDF، برای تعیین موضوعات از الگوریتم مدلسازی موضوعی LDA و جهت کاربست الگوریتمهای متنکاوی از زبان برنامهنویسی پایتون استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که حوزههای موضوعی بازار سرمایه (29%)، حسابداری مالی (20%)، راهبری شرکتی (10%)، گزارشگری مالی و مسئولیت اجتماعی (9%)، حسابداری مدیریت (9%)، حسابرسی (8%)، مالی و سرمایهگذاری (7%)، حسابداری بخش عمومی (3%)، آموزش و پژوهش حسابداری (3%)، بانکداری و سیستمهای اطلاعاتی (2%) به ترتیب مهمترین حوزههای پژوهشی در مجلات حسابداری ایران هستند. بررسی روند انتشار مقالات در هریک از حوزههای موضوعی پرطرفدار نشان میدهد، حوزههای موضوعی حسابداری بخش عمومی، حسابرسی، گزاشگری مالی و مسئولیت اجتماعی شرکتها، حسابداری مدیریت، بانکداری و سیستم اطلاعاتی و آموزش و پژوهش حسابداری رو به رشد، حوزههای موضوعی حسابداری مالی، تحقیقات بازار سرمایه و پژوهشهای حوزه مالی و سرمایهگذاری رو به افول و حوزۀ موضوعی راهبری شرکتی دارای ثبات در نشر میباشد. نتیجهگیری: نتایج بیانگر این است که توجه به موضوعاتی نظیر فناوری و سیستمهای اطلاعاتی حسابداری، حسابداری بخش عمومی و آموزش و پژوهش حسابداری در مقایسه با سایر حوزههای پژوهشی کمتر بوده است؛ چراکه تلاشهای چندانی برای نشر مقالات در این خصوص صورت نگرفته است؛ بنابراین توجه صاحبنظران به سیاستگذاری علم و نشر در مجلات ضروری به نظر میرسد پرونده مقاله -
مقاله
3 - آزمون تجربی نظریههای رقیب قیمتگذاری در حسابرسی نخستین: شواهدی از نحوه تأثیر برخی عوامل محیطیپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1398قیمتگذاری حسابرسی نخستین و تأثیر آن بر استقلال و کیفیت حسابرسی، همواره مورد توجه بازار سرمایه، نهادهای ناظر و نهادهای حرفه حسابرسی بوده است. در رابطه با قیمتگذاری حسابرسی نخستین، دو نظریه رقیب وجود دارد. نظریه اول حامی وقوع پدیده نرخ شکنی و نظریه دوم مخالف وقوع پدیده چکیده کاملقیمتگذاری حسابرسی نخستین و تأثیر آن بر استقلال و کیفیت حسابرسی، همواره مورد توجه بازار سرمایه، نهادهای ناظر و نهادهای حرفه حسابرسی بوده است. در رابطه با قیمتگذاری حسابرسی نخستین، دو نظریه رقیب وجود دارد. نظریه اول حامی وقوع پدیده نرخ شکنی و نظریه دوم مخالف وقوع پدیده نرخ شکنی میباشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی وقوع یا عدم وقوع پدیده نرخ شکنی با توجه به عواملی همچون نوع شرکت صاحبکار، میزان رقابت و طبقه شرکتهای بورسی میباشد. جامعه آماری شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای آزمون فرضیهها از تکنیک رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نوع شرکت صاحبکار و طبقه شرکتهای بورسی در قدرت تبیین نظریههای رقیب مؤثر نبوده و در تمامی موارد، پدیده نرخ شکنی به صورت معناداری وجود دارد. در عوض، میزان رقابت تا میزان قابل ملاحظهای در قدرت تبیین نظریهها مؤثر میباشد. بدین صورت که با افزایش رقابت، پدیده نرخ شکنی کاهش مییابد. Initial audit pricing and its impacts on independence and audit quality have great of interest in capital markets, supervisory legislations and audit profession institutions. There are two competing theories regarding the initial audit pricing. The first theory supports low-balling phenomenon while the second theory is against low-balling. The main objective of the current study is to investigate the occurrence/ non-occurrence of low-balling due to factors such as the type of client's company, the degree of competition and classification for listed Companies. The statistical population includes all companies listed on the Tehran Stock Exchange and Iranian's non-listed companies. Multiple regression techniques employed to test the hypotheses. Result shows that the type of client's company and classification for listed Companies do not affect the power of expressing the competing theories and low-balling phenomenon significantly exists in all cases. Instead, the degree of competition considerably affects the power of expressing the competing theories. With the increase in competition, low-balling decreases. Keywords: Pricing Competing Theories, Audit Fees, Initial Audit Engagements, Low-Balling. پرونده مقاله