فهرست مقالات محمدرضا معتدل


  • مقاله

    1 - تدوین مدلی جامع جهت ارزیابی عوامل بازاریابی الکترونیکی موثر بر زنجیره تامین چابک با رویکرد QFD در اپراتوری همراه اول ایران
    آینده پژوهی مدیریت , شماره 132 , سال 34 , بهار 1402
    زمینه: امروزه چابکی به عنوان مشخصه ای برای رقابت شناخته شده و استفاده از آن در زنجیره تامین بسیاری از شرکت ها گسترش پیدا کرده است، اما شرکت ها جهت انطباق خود با نیازهای پویای مشتریان نیازمند راهی هستند که در کمترین زمان حجم زیادی از اطلاعات را تجمیع و به بخشهای مختلف زن چکیده کامل
    زمینه: امروزه چابکی به عنوان مشخصه ای برای رقابت شناخته شده و استفاده از آن در زنجیره تامین بسیاری از شرکت ها گسترش پیدا کرده است، اما شرکت ها جهت انطباق خود با نیازهای پویای مشتریان نیازمند راهی هستند که در کمترین زمان حجم زیادی از اطلاعات را تجمیع و به بخشهای مختلف زنجیره تامینشان برسانند، بازاریابی الکترونیکی می تواند در رفع این مشکل موثر باشد. هدف: هدف از این تحقیق "تدوین مدلی جامع جهت ارزیابی عوامل بازاریابی الکترونیکی موثر بر زنجیره تامین چابک است". روش: این‌تحقیق‌ از ‌نظر هدف، کاربردی ‌و از ‌نظر روش‌گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی با رویکرد مدلسازی است. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان در حوزه فناوری اطلاعات و بازاریابی در اپراتوری همراه اول تشکیل می‌دهند. تعداد افراد 133 نفر می باشند که به روش تصادفی انتخاب گردید. ابزارگرداوری داده‌ها پرسشنامه و برای تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری، آزمون تی یک جامعه، تکنیک بردار ویژه و تکنیک گسترش کارکرد کیفی استفاده شد. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که بازاریابی الکترونیکی بر چابکی زنجیره تامین تاثیردارد و 7 عامل به عنوان موثرترین عوامل بازاریابی الکترونیکی جهت پاسخگویی به توانمندسازهای چابکی و 7 ابزار به عنوان موثرترین ‌ابزارهای بازاریابی الکترونیکی، شناسایی و به ترتیب وزن الویت بندی شدند. نتیجه گیری: طبق بررسی های صورت گرفته در این حوزه، تاکنون مطالعه ای در رابطه با پژوهش حاضر انجام نشده است. در نتیجه ساختار ارائه شده به عنوان نخستین مدل ارائه شده است که توانایی تدوین و اجرا با توجه به وضعیت متغییر کنونی را دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی مدل ارزیابی قابلیت‌های نوآوری تکنولوژیک با رویکرد مدل‌سازی دینامیکی
    آینده پژوهی مدیریت , شماره 2 , سال 35 , تابستان 1403
    چکیده تحقیق حاضر به دنبال طراحی مدل ارزیابی قابلیتهای نوآوری تکنولوژیک با رویکرد مدلسازی دینامیکی بود. ماهیت تحقیق کمی و کیفی بود که در بخش کیفی قابلیتهای نوآوری تکنولوژیک با استفاده از مصاحبه با خبرگان استخراج و سپس با استفاده از تکنیک دلفی پالایش می شد. در بخش کمی ، چکیده کامل
    چکیده تحقیق حاضر به دنبال طراحی مدل ارزیابی قابلیتهای نوآوری تکنولوژیک با رویکرد مدلسازی دینامیکی بود. ماهیت تحقیق کمی و کیفی بود که در بخش کیفی قابلیتهای نوآوری تکنولوژیک با استفاده از مصاحبه با خبرگان استخراج و سپس با استفاده از تکنیک دلفی پالایش می شد. در بخش کمی ، مدل طراحی شده با استفاده از رویکرد پویایی سیستم شبیه سازی گردید. اثر عوامل 18 گانه بر قابلیتهای نوآورانه کاملا مثبت و اثرگذار نشان داد. به عبارت دیگر می توان گفت 18 عامل تعیین شده می تواند در صنعت خودرو منجر به بروز نوآوری در تکنولوژی شود و قطعا در این صنعت اثرگذار است. اما در کنار اثر کلی اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم می توان دریافت که عوامل 18 گانه بر شش متغیر حالت تعیین شده یعنی سودآوری، رضایت مشتری، بهبود نوآوری، مدیریت منابع انسانی، بهره وری و کیفیت اثرگذار است. شکل این اثر از متغیری به متغیر دیگر متفاوت است. منظور از شکل اثر ، خطی یا نمایی بودن آن بود. اثر مدل بر متغیرهای سوداوری و رضایت مشتری کاملا معنی دار و از نوع نمایی بود. به این صورت که در پایان دوره شاهد اثرات تجمعی و رشد سوداوری یا رضایت مشتری بوده و در ابتدای دوره این اثر مشخص نیست. پرونده مقاله