زن و مطالعات خانواده
,
شماره2,سال
16
,
تابستان
1402
طلاق عاطفی موضوع مهمی است که در سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر طلاق عاطفی همسران در شهرستان کاشان پرداخته است. در این پژوهش از نظریات وینچ، هیل، باورمن، استرنبرگ، مارکز و چلبی استفاده شده است. روش تحقیق در چکیده کامل
طلاق عاطفی موضوع مهمی است که در سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر طلاق عاطفی همسران در شهرستان کاشان پرداخته است. در این پژوهش از نظریات وینچ، هیل، باورمن، استرنبرگ، مارکز و چلبی استفاده شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل زوجین شهرستان کاشان است که بین 330 نفراز آنان، پرسشنامه توزیع شده است. اعتبار تحقیق از نوع اعتبار صوری با توافق متخصصان رشته علوم اجتماعی و روایی مفاهیم موجود در پژوهش بر اساس ضریب آلفای کرونباخ با میزان 859% تایید گردید. یافتههای پژوهش حاضر نشان می دهد میزان طلاق عاطفی در دامنه 5-1، 93/1 است که نشان از وضعیت مطلوب دارد. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان میدهد که بین متغیرهای رضایت از زندگی، دینداری، انتظارات از نقش همسری، احترام متقابل همسران، حمایت اجتماعی، شناخت قبل از ازدواج، خشونت در زندگی زناشویی و اعتماد به همسر با طلاق عاطفی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس تحلیل رگرسیونی از میان متغیرهای وارد شده در معادله ، به ترتیب متغیرهای اعتماد به همسر، دینداری، رضایت از زندگی و حمایت از طرف همسر تأثیرگذارترین متغیرها بر طلاق عاطفی گزارش شده است.
پرونده مقاله
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻣﺎري ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ در راﺳﺘﺎي ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ¬ﻫﺎي انجامشده درزمینه راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﯿﺰان دینداری و گرایش به دموکراسی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺠﺎم ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ، 30 تحقیق انجام ﺷﺪه در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪﻧﺪ و از این میان 17 پژوهش انجام¬شده بی چکیده کامل
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻣﺎري ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ در راﺳﺘﺎي ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ¬ﻫﺎي انجامشده درزمینه راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﯿﺰان دینداری و گرایش به دموکراسی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺠﺎم ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ، 30 تحقیق انجام ﺷﺪه در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪﻧﺪ و از این میان 17 پژوهش انجام¬شده بین سال¬های 1384 تا 1398 در زمینه رابطه بین میزان دینداری و گرایش به دموکراسی که در فصلنامه¬های معتبر علمی به چاپ رسیده¬اند انتخاب شدند. پژوهشﻫﺎي ﻣﺬﮐﻮر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ در ﺟﻮاﻣﻊ آﻣﺎري ﻣﺘﻔﺎوت و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺳﻨﺠﻪ¬ﻫﺎي ﭘﺎﯾﺎ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﯿﺪه¬اﻧﺪ. در ﮔﺎم ﻧﺨﺴﺖ ارزﯾﺎﺑﯽ ﭘﮋوﻫﺶ¬ﻫﺎي ﻣﻨﺘﺨﺐ، ﻣﻔﺮوﺿﺎت ﻫﻤﮕﻨﯽ و ﺧﻄﺎي اﻧﺘﺸﺎر ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ؛ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺣﮑﺎﯾﺖ از ﻧﺎﻫﻤﮕﻨﯽ اﻧﺪازه اﺛﺮ و ﻋﺪم ﺳﻮﮔﯿﺮي اﻧﺘﺸﺎر ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ داﺷﺘﻨﺪ. در ﻣﺮﺣﻠﻪ دوم، ﺿﺮﯾﺐ اﻧﺪازه اﺛﺮ ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي ﻧﺴﺨﻪ دوم ﻧﺮم ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ CMA اﻓﺰار ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ¬آﻣﺪه ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﮐﻪ اﻧﺪازه اﺛﺮ ﯾﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯿﺰان دﯾﻦداري ﺑﺮ گرایش به دموکراسی (0.439) اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻧﻈﺎم ﺗﻔﺴﯿﺮي ﮐﻮﻫﻦ، در ﺣﺪ متوسطی ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.میزان این تاثیر در بین شهروندان جامعه بیشتر از دانشجویان است و البته در مناطق مرکزی ایران این تاثیر بیشتر از سایر مناطق است، جامعه ایران در حال گذار از یک جامعه سنتی به جامعه مدرن است و این گذار مستلزم رعایت اسلوب ها و قواعد دموکراتیک در نظام سیاسی حکمرانی ایران است. به رسمیت شناختن تنوع اندیشگی در ایران پیش شرط گذار به دموکراسی و توسعه است و این مهم، در چارچوب نظمی اقتدارگرا امکان پذیر نیست.
پرونده مقاله
رضايت شغلي معلمان، يكي از مهمترين عوامل مؤثر بر عملكرد آنان ميباشد و نقش رضايت شغلي معلمان در توسعه و دستيابي به اهداف نظام آموزشي گسترده و روشن است. بر همین اساس، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان در ایران، امری ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان در ایران است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی فراترکیب و الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو انجام شدهاست. برای این منظور، نتایج مطالعات انجام شده بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳، مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از کلیدواژههای مرتبط، تعدادی از مقالات مربوطه شناسایی و از بین ۲۰۵ مقاله در نهایت ۳۴ مقاله با استفاده از معیارهای فراترکیب انتخاب شدند. برای بررسی کیفیت و پایایی یافتههای این پژوهش از شاخص کاپا استفاده شد که نتایج آن نشان از کیفیت مناسب یافتههای پژوهش دارد. یافتههای حاصل از این پژوهش به استخراج کدهای مختلفی منجر شد و پس از رفت و برگشتهای مداوم و بررسی و ادغام یافتههای اولیه این پژوهش در زمینههای فرعی، نُه زمینه اصلی بهدست آمد که به ترتیب فراوانی عبارتند از: ابعاد سازمانی، ابعاد توانمندسازی، ابعاد رهبری مدیران، ابعاد ذهنی و فردی، ابعاد اجتماعی، ابعاد سلامت روانی، ابعاد سبک زندگی، ابعاد اخلاقی و ابعاد نوآوری و خلاقیت. همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که عدالت سازمانی، سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد، مشارکت دادن معلمان در تصمیمگیریها، دورههای توانمندسازی روانشناختی و محتوای الکترونیکی، رهبری کاریزماتیک، فضای اخلاقی سازمان و مانند آن، بر رضایت شغلی معلمان در ایران بسیار اهمیت دارد و یافتههای این پژوهشف برخی از نظریات قبلی در رابطه با رضایت شغلی را تأیید میکند.