فراترکیب پژوهش¬های انجام شده در حوزه رضایت شغلی معلمان
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندسعید غلامی 1 , محسن نیازی 2 , اسداله یابایی فرد 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان ایران
2 - استاد، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
3 - استاد دپارتمان جامعه شناسی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان
کلید واژه: رضایت شغلی, معلمان, فراترکیب, آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
رضايت شغلي معلمان، يكي از مهمترين عوامل مؤثر بر عملكرد آنان ميباشد و نقش رضايت شغلي معلمان در توسعه و دستيابي به اهداف نظام آموزشي گسترده و روشن است. بر همین اساس، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان در ایران، امری ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان در ایران است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی فراترکیب و الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو انجام شدهاست. برای این منظور، نتایج مطالعات انجام شده بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳، مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از کلیدواژههای مرتبط، تعدادی از مقالات مربوطه شناسایی و از بین ۲۰۵ مقاله در نهایت ۳۴ مقاله با استفاده از معیارهای فراترکیب انتخاب شدند. برای بررسی کیفیت و پایایی یافتههای این پژوهش از شاخص کاپا استفاده شد که نتایج آن نشان از کیفیت مناسب یافتههای پژوهش دارد. یافتههای حاصل از این پژوهش به استخراج کدهای مختلفی منجر شد و پس از رفت و برگشتهای مداوم و بررسی و ادغام یافتههای اولیه این پژوهش در زمینههای فرعی، نُه زمینه اصلی بهدست آمد که به ترتیب فراوانی عبارتند از: ابعاد سازمانی، ابعاد توانمندسازی، ابعاد رهبری مدیران، ابعاد ذهنی و فردی، ابعاد اجتماعی، ابعاد سلامت روانی، ابعاد سبک زندگی، ابعاد اخلاقی و ابعاد نوآوری و خلاقیت. همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که عدالت سازمانی، سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد، مشارکت دادن معلمان در تصمیمگیریها، دورههای توانمندسازی روانشناختی و محتوای الکترونیکی، رهبری کاریزماتیک، فضای اخلاقی سازمان و مانند آن، بر رضایت شغلی معلمان در ایران بسیار اهمیت دارد و یافتههای این پژوهشف برخی از نظریات قبلی در رابطه با رضایت شغلی را تأیید میکند.
Teachers' job satisfaction is one of the most important factors affecting their performance, and the role of teachers' job satisfaction in developing and achieving the goals of the educational system is broad and clear. Based on this, it is necessary to investigate the factors affecting the job satisfaction of teachers in Iran. The purpose of this research is to investigate the factors affecting the job satisfaction of teachers in Iran. This research was carried out using the Meta-synthesis qualitative method and the seven-step model of Sandelowski and Barroso. For this purpose, the results of the studies conducted between 1390 and 1403 were examined. And by using related keywords, a number of relevant articles were identified and finally 34 articles were selected from among 205 articles using meta-composite criteria. Kappa index was used to check the quality and reliability of the findings of this research, and its results show the appropriate quality of the research findings. The findings of this research led to the extraction of various codes, and after continuous back and forth and examination and integration of the initial findings of this research in sub-fields, nine main fields were obtained, which in order of frequency are; Organizational dimensions, empowerment dimensions, leadership dimensions of managers, mental and individual dimensions, social dimensions, mental health dimensions, lifestyle dimensions, ethical dimensions and dimensions of innovation and creativity. Also, the results of this research show that organizational justice, performance-based reward system, teachers' participation in decision-making, psychological empowerment courses and electronic content, charismatic leadership, ethical environment of the organization, etc., affect the job satisfaction of teachers in Iran. It is very important and the findings of this research confirm some of the previous theories regarding job satisfaction.
