مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
شماره1,سال
10
,
بهار
1398
تجهیزات مدیریت مصرف پیشران ، سازه هایی تمام فلزی در داخل مخازن پیشران فضا پیما هستند که با استفاده از قابلیت کشش سطحی عامل انتقال مایع به خروجی مخزن با کمک گاز پرفشار بی اثر میباشند. آنها را میتوان بهطور کامل از تیتانیوم ساخت تا بتوان از آنها در بیشتر پیشرانهای خو چکیده کامل
تجهیزات مدیریت مصرف پیشران ، سازه هایی تمام فلزی در داخل مخازن پیشران فضا پیما هستند که با استفاده از قابلیت کشش سطحی عامل انتقال مایع به خروجی مخزن با کمک گاز پرفشار بی اثر میباشند. آنها را میتوان بهطور کامل از تیتانیوم ساخت تا بتوان از آنها در بیشتر پیشرانهای خورنده استفاده نمود. قطعات بدون حرکت و یا تغییر شکل، قابل اعتماد هستند. نیازمندیهای مأموریت ، طراحی مفهومی دستگاه مدیریت پیشران (تجهیزات مدیریت مصرف پیشران) هدایت میکند. پیامدیهای ساده اغلب برای مأموریت های ساده و بالعکس استفاده میشوند. برای ساخت تجهیزات مدیریت مصرف پیشران، مناسب باید مشتری مشخصات مورد نیاز آن را کامل نماید. بالا گرفتن مشخصات نیازهای پیامدی بهراحتی میتواند در نهایت باعث پیچیده، سنگین، گران و از همه مهمتر، قابل اعتماد پایینتر پیامدیبینجامد. برای به دست آوردن سادهترین، سبک ترین، کمهزینه و قابل اطمینانترین تجهیزات مدیریت مصرف پیشران، برای مأموریت باید در تعیین دقیق مشخصات مورد نیاز تجهیزات مدیریت مصرف پیشران، دقت لازم را نمود.
پرونده مقاله
مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
شماره1,سال
11
,
بهار
1399
سرعت عملیات حفاری اثر مستقیمی بر روی هزینههای حفاری دارد و پارامترهای مختلفی ازجمله خواص سیال حفاری و هیدرولیک مته بر روی آن مؤثر است. بنابراین استفاده از مدلهایی با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف که دقت بالا داشته باشند اهمیت فراوانی دارد. ازآنجاییکه ارتباط این پارامت چکیده کامل
سرعت عملیات حفاری اثر مستقیمی بر روی هزینههای حفاری دارد و پارامترهای مختلفی ازجمله خواص سیال حفاری و هیدرولیک مته بر روی آن مؤثر است. بنابراین استفاده از مدلهایی با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف که دقت بالا داشته باشند اهمیت فراوانی دارد. ازآنجاییکه ارتباط این پارامترها با یکدیگر پیچیده است نیاز به یک روش محاسباتی قابل اجرا دارد. شبکه عصبی مصنوعی یک روش محاسباتی نوین برای یادگیری است که برای پیش بینی پاسخهای خروجی سیستمهای پیچیده استفاده میگردد. در این مقاله شبکه عصبی به منظور پیش بینی نرخ نفوذ مته با در نظرگیری پارامترهای سیال حفاری مورد استفاده قرار میگیرد و از مدلهای هوش مصنوعی چندلایه و پایه شعاعی برای تشخیص و پیشبینی سرعت حفاری به عنوان پارامتر خروجی استفاده شده است.
پرونده مقاله
آبشستگی در اطراف پایههای پل یکی از عمدهترین دلایل عدم پایداری پلها و در نهایت شکست و تخریب آنها میباشد. به همین دلیل ارائه روشهایی برای کنترل و کاهش این پدیده حائز اهمیت میباشد. در تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار SSIIM به مدل سازی صفحات غیر مستغرق عمود بر جریان چکیده کامل
آبشستگی در اطراف پایههای پل یکی از عمدهترین دلایل عدم پایداری پلها و در نهایت شکست و تخریب آنها میباشد. به همین دلیل ارائه روشهایی برای کنترل و کاهش این پدیده حائز اهمیت میباشد. در تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار SSIIM به مدل سازی صفحات غیر مستغرق عمود بر جریان آب در بالادست پایه استوانهای پرداخته شده است. مشاهده شد که این صفحات در کاهش عمق حفره آبشستگی اطراف پایه پل تأثیر به سزایی دارند. همچنین استفاده از مدل 5 صفحه ای نسبت به مدل تک صفحه ای منجر به نتایج بهتری در زمینه کاهش آبشستگی موضعی اطراف پایه پل گردید. نهایتا نتایج عددی نشان داد که بهترین نقاط استقرار صفحات در فاصلههای 5/2 متری از مرکز پایه و در بالادست آن می باشد
پرونده مقاله
فرسایش بستر و حمل مواد جداشده از آن به وسیله جریان آبشستگی نامیده می شود به دلیل اینکه یکی از مهم ترین دلایل تخریب پل ها به خصوص در مواقع سیلابی، آبشستگی موضعی اطراف پایه پل است، تعیین عمق آبشستگی موضعی اطراف پایه های پل، نقش بسیار مهمی در طراحی پل ها در مقابل این پدیده چکیده کامل
فرسایش بستر و حمل مواد جداشده از آن به وسیله جریان آبشستگی نامیده می شود به دلیل اینکه یکی از مهم ترین دلایل تخریب پل ها به خصوص در مواقع سیلابی، آبشستگی موضعی اطراف پایه پل است، تعیین عمق آبشستگی موضعی اطراف پایه های پل، نقش بسیار مهمی در طراحی پل ها در مقابل این پدیده مخرب ایفا می کند. به همین دلیل ارائه روش هایی برای کنترل و کاهش این پدیده حائز اهمیت است. با استفاده از نرم افزار SSIIM که یک نرم افزار سه بعدی با قابلیت زمانی است، آبشستگی و کاهش آن با استفاده از طوق و شکاف بررسی می شود. مشخص شد که استفاده همزمان از طوق و شکاف تأثیر محسوسی بر کاهش عمق آبشستگی دارد و نتایج به دست آمده از مدل سازی عددی تفاوتی حدود 20 تا 25% با نتایج مدل آزمایشگاهی نشان می دهد.
پرونده مقاله
چکیده: مطالعات انجام شده روی سازههای هیدرولیکی به خصوص اطراف پایههای پل نشان میدهد که یکی از عوامل اصلی تخریب پلها آشفتگی موضعی جریان است. برای اینکه بتوان طراحی اقتصادی و قابل اطمینان داشت، باید حداکثر عمق آبشکستگی در اطراف پایهها را به دست آورد. برآورد حداکثر عم چکیده کامل
چکیده: مطالعات انجام شده روی سازههای هیدرولیکی به خصوص اطراف پایههای پل نشان میدهد که یکی از عوامل اصلی تخریب پلها آشفتگی موضعی جریان است. برای اینکه بتوان طراحی اقتصادی و قابل اطمینان داشت، باید حداکثر عمق آبشکستگی در اطراف پایهها را به دست آورد. برآورد حداکثر عمق آبشستگی با هدف تعیین عمق لازم برای پایههای پل لازم است، زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به تخریب پل شود. در این پژوهش از نرمافزارSSIIM استفاده شده است که به صورت سهبعدی، معادلات جریان و رسوب را لحاظ میکند. در این نرمافزار، میدان جریان از معادلات ناویراستوکس و مدل آشفتگی k- به دست می آید و سپس، با استفاده از حل غیردائمی میدان رسوب و معادله پیوستگی، تغییرات تراز کف در اطراف پایه پل محاسبه میشود. مقایسه نتایج نشان میدهد که عمق آبشستگی با زیاد شدن ارتفاع، افزایش مییابد و اگر شیب زاویهای از یک حد بالاتر رود، تخریب دیواره حفره آبشستگی را همراه دارد.
پرونده مقاله
مطالعات انجامشده روی سازههای هیدرولیکی بهخصوص اطراف پایههای پل نشان میدهد که یکی از عوامل اصلی تخریب پلها آشفتگی موضعی جریان است. برای اینکه بتوان طراحی اقتصادی و قابل اطمینان داشت، باید حداکثر عمق آبشستگی در اطراف پایهها را به دست آورد. برآورد حداکثر عمق آبشستگ چکیده کامل
مطالعات انجامشده روی سازههای هیدرولیکی بهخصوص اطراف پایههای پل نشان میدهد که یکی از عوامل اصلی تخریب پلها آشفتگی موضعی جریان است. برای اینکه بتوان طراحی اقتصادی و قابل اطمینان داشت، باید حداکثر عمق آبشستگی در اطراف پایهها را به دست آورد. برآورد حداکثر عمق آبشستگی با هدف تعیین عمق لازم برای پایههای پل لازم است، زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به تخریب پل شود. در این پژوهش از نرمافزارSSIIM استفاده شده است که بهصورت سهبعدی، معادلات جریان و رسوب را لحاظ میکند. در این نرمافزار، میدان جریان از معادلات ناویراستوکس و مدل آشفتگی εK- به دست میآید و سپس، با استفاده از حل غیردائمی میدان رسوب و معادله پیوستگی، تغییرات تراز کف در اطراف پایه پل محاسبه میشود. نتایج حاصله در این پژوهش نشان میدهند، مدل عددی استفاده شده که یکی از مدلهای سهبعدی در دسترس مهندسین هست، در شبیهسازی جریان، محاسبه سطح آزاد و محاسبه تغییرات توپوگرافی بستر در رودخانه مقادیری قابلقبول پیشبینی مینماید و با اینکه در نواحی دارای جریانهای چرخشی شدید، در بعضی نقاط خطای محاسبهسرعت زیاد میشود، ولی مدل قادر است توزیع سرعت و جریانهای چرخشی را بهخوبی مدلسازی نماید. از مدل-های ارائهشده اثبات گردید که تحت شرایط یکسان، آبشستگی حول پایهی مربعی و استوانهای نسبت به پایهی مستطیلی بیشتر هست.
پرونده مقاله
پلها از جمله مهمترین و پرکارترین سازههای رودخانهای هستند که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفتهاند. سه راهکار متداول برای مقابله با پدیده آبشستگی در اطراف پایههای پل عبارتست از قرار دادن پی در تراز پایینتر از عمق گودال فرسایشی، کاهش قدرت گرداب تولیدشده در اطراف پای چکیده کامل
پلها از جمله مهمترین و پرکارترین سازههای رودخانهای هستند که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفتهاند. سه راهکار متداول برای مقابله با پدیده آبشستگی در اطراف پایههای پل عبارتست از قرار دادن پی در تراز پایینتر از عمق گودال فرسایشی، کاهش قدرت گرداب تولیدشده در اطراف پایه، بکارگیری پوشش حفاظتی سنگچین یا استفاده از طوق، شکاف یا صفحات مستغرق در اطراف پایه پل ها. صفحات مستغرق، سازه هایی هستند که در کف رودخانه با زاویه ای نسبت به جریان اصلی و برای جلوگیری از فرسایش کناره رودخانه ها، پیچ ها و پایه سازه های درون آب و اصلاح مسیر آب و مرفولوژی بستر نصب می شوند که سبب تولید گرداب ثانویه و تغییر الگوی جریان در کف رودخانه و در نتیجه، تغییر روند انتقال رسوب و فرسایش خواهند شد. در این تحقیق، تأثیر قطر پایه پل مربعی شکل و اثر حضور صفحات مستغرق بر میزان آبشستگی با استفاده از نرمافزارSSIIM بررسی می شود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد