مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
شماره4,سال
11
,
پاییز
1399
یکی از مهمترین مشکلات پروازی با سرعتهای بالا ناشی از گرمایش آئرودینامیکی است. دمای سطح جسم در چنین سرعتهایی به حدی افزایش مییابد که بیشتر فلزات در این دما ذوب یا حتی تبخیر میشوند. این مشکلات ، بهویژه ، در پرتابهای فضایی که موضوع بازگشت به جو غلیظ مطرح است بحرانی چکیده کامل
یکی از مهمترین مشکلات پروازی با سرعتهای بالا ناشی از گرمایش آئرودینامیکی است. دمای سطح جسم در چنین سرعتهایی به حدی افزایش مییابد که بیشتر فلزات در این دما ذوب یا حتی تبخیر میشوند. این مشکلات ، بهویژه ، در پرتابهای فضایی که موضوع بازگشت به جو غلیظ مطرح است بحرانی است و ملاک طراحی محافظهای حرارتی است. این محافظها که عمدتاً به سپرهای حرارتی معروفاند از لایههای زیرین پرتابه که ممکن است از نوع سرنشین دار باشد در برابر شارهای حرارتی بسیار زیاد محافظت میکند. مواد مورداستفاده در این سپرهای حرارتی با جذب انرژی حرارتی در فرایند تبخیر و واکنش گرماگیر عمدتاً از بین رفته و لایههای پایینی خود را حفاظت میکند ازاینرو اهمیت بررسی بر روی مواد فنا شونده اهمیت زیادی دارد.
پرونده مقاله
مهندسی مکانیک و ارتعاشات
,
شماره2,سال
11
,
تابستان
1399
در واحدهای صنعتی و تولیدی مانند پالایشگاه، تولید پایدار جزء اولویتهای اول است. پمپ کولینگ نقش اساسی در یک پالایشگاه گاز ایفا میکند. حساسیت این تجهیز ازلحاظ عملیاتی و فرآیندی بسیار حیاتی میباشد. با استفاده از تکنیک ارتعاش سنجی وضعیت سلامت این تجهیز مرتباً پایش میگرد چکیده کامل
در واحدهای صنعتی و تولیدی مانند پالایشگاه، تولید پایدار جزء اولویتهای اول است. پمپ کولینگ نقش اساسی در یک پالایشگاه گاز ایفا میکند. حساسیت این تجهیز ازلحاظ عملیاتی و فرآیندی بسیار حیاتی میباشد. با استفاده از تکنیک ارتعاش سنجی وضعیت سلامت این تجهیز مرتباً پایش میگردد. در یک بازه زمانی پس از بررسی وضعیت ارتعاشات تجهیز، جهت کاهش تنشهای ناشی از پاپینگ، چیدمان پایپنگ ورودی به پمپ طراحی و اصلاح گردید. انجام اصلاحات مذکور، منجر به این شد که میزان ارتعاشات در شرایط جدید، از 8 میلیمتر در ثانیه به 5 میلیمتر کاهش یابد. همچنین جهت بررسی تأثیر رفتار سیال بر عملکرد پمپ، در یک پروژه جداگانه، بهوسیله دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)، جریان سیال درون پروانه و محفظه پوسته پمپ شبیهسازی گردید. نیروهای هیدرودینامیکی سیال بر بدنه پمپ استخراج و اثر این نیروها بر عملکرد پمپ مورد تحلیل و آنالیز قرار گرفت. در این مقاله همزمانی کار آکادمیک و تجربی منجر به ارائه نتایج خوبی ازجمله استفاده از یک پمپ کوچکتر برای زمانهایی که دبی کمتری موردنیاز است، گردید. پیشنهادات ارائهشده باعث بهبود عملکرد پمپ ازلحاظ عملیاتی گردید.
پرونده مقاله
مطالعات انجامشده روی سازههای هیدرولیکی بهخصوص اطراف پایههای پل نشان میدهد که یکی از عوامل اصلی تخریب پلها آشفتگی موضعی جریان است. برای اینکه بتوان طراحی اقتصادی و قابل اطمینان داشت، باید حداکثر عمق آبشستگی در اطراف پایهها را به دست آورد. برآورد حداکثر عمق آبشستگ چکیده کامل
مطالعات انجامشده روی سازههای هیدرولیکی بهخصوص اطراف پایههای پل نشان میدهد که یکی از عوامل اصلی تخریب پلها آشفتگی موضعی جریان است. برای اینکه بتوان طراحی اقتصادی و قابل اطمینان داشت، باید حداکثر عمق آبشستگی در اطراف پایهها را به دست آورد. برآورد حداکثر عمق آبشستگی با هدف تعیین عمق لازم برای پایههای پل لازم است، زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به تخریب پل شود. در این پژوهش از نرمافزارSSIIM استفاده شده است که بهصورت سهبعدی، معادلات جریان و رسوب را لحاظ میکند. در این نرمافزار، میدان جریان از معادلات ناویراستوکس و مدل آشفتگی εK- به دست میآید و سپس، با استفاده از حل غیردائمی میدان رسوب و معادله پیوستگی، تغییرات تراز کف در اطراف پایه پل محاسبه میشود. نتایج حاصله در این پژوهش نشان میدهند، مدل عددی استفاده شده که یکی از مدلهای سهبعدی در دسترس مهندسین هست، در شبیهسازی جریان، محاسبه سطح آزاد و محاسبه تغییرات توپوگرافی بستر در رودخانه مقادیری قابلقبول پیشبینی مینماید و با اینکه در نواحی دارای جریانهای چرخشی شدید، در بعضی نقاط خطای محاسبهسرعت زیاد میشود، ولی مدل قادر است توزیع سرعت و جریانهای چرخشی را بهخوبی مدلسازی نماید. از مدل-های ارائهشده اثبات گردید که تحت شرایط یکسان، آبشستگی حول پایهی مربعی و استوانهای نسبت به پایهی مستطیلی بیشتر هست.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد