بررسی تأثیر قطر پایه پل مربعی شکل به روش صفحات مستغرق بر میزان آبشستگی با استفاده از نرمافزار SSIIM
محورهای موضوعی : سازه های هیدرولیکیکورس نکوفر 1 , ارمین حلاجیان 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه ازاد واحد چالوس
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، دانشکده فنی و مهندسی
کلید واژه: آبشستگی, صفحات مستغرق, نرمافزار SSIIM, پایه پل مربعی,
چکیده مقاله :
پلها از جمله مهمترین و پرکارترین سازههای رودخانهای هستند که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفتهاند. سه راهکار متداول برای مقابله با پدیده آبشستگی در اطراف پایههای پل عبارتست از قرار دادن پی در تراز پایینتر از عمق گودال فرسایشی، کاهش قدرت گرداب تولیدشده در اطراف پایه، بکارگیری پوشش حفاظتی سنگچین یا استفاده از طوق، شکاف یا صفحات مستغرق در اطراف پایه پل ها. صفحات مستغرق، سازه هایی هستند که در کف رودخانه با زاویه ای نسبت به جریان اصلی و برای جلوگیری از فرسایش کناره رودخانه ها، پیچ ها و پایه سازه های درون آب و اصلاح مسیر آب و مرفولوژی بستر نصب می شوند که سبب تولید گرداب ثانویه و تغییر الگوی جریان در کف رودخانه و در نتیجه، تغییر روند انتقال رسوب و فرسایش خواهند شد. در این تحقیق، تأثیر قطر پایه پل مربعی شکل و اثر حضور صفحات مستغرق بر میزان آبشستگی با استفاده از نرمافزارSSIIM بررسی می شود.
Bridges are among the most important and most prolific river structures ever used. The three commonly used methods to deal with the scouring phenomenon around the bridges are to place the piers in a lower level than the depth of the erosive pit, to reduce the power of the vortex produced around the base, to use the shrub protection cover, or to use a collar, gaps, or submerged plates around the base bridges. Submerged plates are structures that are installed at the bottom of the river with an angle to the main stream and to prevent river erosion, rivets and base structures of the water and waterway reformation and morphology of the bed, which produces a secondary vortex and Changing the flow pattern in the river bed and, consequently, changing sediment transport and erosion. In this research, the effect of square cross-sectional diameter and the effect of submerged panels on scouring are investigated using SSIIM software.
_||_